Mercedes-Benz GenH2 Truck – premiera ciężarówki napędzanej wodorem
Na targach IAA Transportation 2022 Daimler Truck zademonstrował pierwszy prototypowy samochód ciężarowy Mercedes-Benz GenH2 Truck napędzany ogniwami paliwowymi.

Już od ubiegłego roku trwają intensywne testy pierwszych prototypowych samochodów ciężarowych Mercedes-Benz GenH2 Truck napędzanych ogniwami paliwowymi – zarówno na własnym torze testowym firmy, jak i na drogach publicznych. Na targach IAA Transportation 2022 Daimler Truck umożliwił wybranym zwiedzającym przejazd jedną z wodorowych ciężarówek. W ten sposób producent ciężarówek zademonstruje praktyczną użyteczność w pełni załadowanej 40-tonowej ciężarówki napędzanej wodorem na drogach publicznych, łącznie z tankowaniem, które wraz z rozpoczęciem IAA firma H2 MOBILITY Deutschland umożliwia na jednej ze stacji paliw Shell w Laatzen, w pobliżu terenów targowych.

Użyty do tankowania wodór to tzw. wodór „zielony”, a więc neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Prototypowy Mercedes-Benz GenH2 Truck, dopuszczony do ruchu drogowego, jest napędzany i zasilany wodorem gazowym. Na stoisku Mercedes-Benz Trucks na targach IAA Transportation 2022 w Hanowerze można było obejrzeć także kolejny prototyp ciężarówki GenH2 Truck ze zbiornikami na ciekły wodór.

W pracach nad rozwojem napędów wodorowych firma Daimler Truck preferuje w dłuższej perspektywie zastosowanie wodoru ciekłego. Jako nośnik energii ma on w tym stanie skupienia znacznie większą gęstość energetyczną w stosunku do objętości niż w stanie gazowym. Pozwala to na przewożenie większej ilości wodoru, a tym samym znacznie zwiększa zasięg kilometrowy oraz zapewnia pojazdowi osiągi porównywalne z konwencjonalną ciężarówką napędzaną olejem napędowym. Celem konstrukcyjnym jest uzyskanie zasięgów nawet powyżej tysiąca kilometrów bez konieczności dodatkowego tankowania. Uczyni to tę ciężarówkę zdolną do obsługi szczególnie trudnych i wymagających elastyczności operacji transportowych, zwłaszcza w ważnym segmencie ciężkiego transportu dalekobieżnego. Rozpoczęcie produkcji seryjnej samochodu ciężarowego z napędem wodorowym przewidziano na drugą połowę obecnej dekady.
(CYPH)
Fot. Daimler Truck
- „Szeryf” w Skodzie doprowadził do kolizji z ciężarówką43-letni kierowca Skody, wyprzedził ciągnik siodłowy z naczepą i zjechał na jej pas, powodując gwałtowne hamowanie i kolizję. W wyniku tego incydentu stracił on prawo jazdy, a jego sprawa zostanie rozpatrzona przez sąd w Grójcu. […]
- Tragedia na na S7: przebił barierki i wpadł do rowu. Kierowca nie żyjeNa drodze ekspresowej S7 pod Kielcami doszło do wypadku. Kierowca ciężarówki zjechał z jezdni, uszkodził barierki i wpadł do rowu. Pomimo podejmowanych działań ratunkowych, niestety nie udało się uratować jego życia. Do tragicznego w skutkach […]
- FORD TRUCKS: Truck Service – nowy autoryzowanym punkt serwisowyFord Trucks Polska, zgodnie z obraną strategią ekspansji i zapotrzebowaniem rynku, poszerza sieć autoryzowanych serwisów. Kolejnym, już trzynastym, punktem serwisowym został Truck Service Polska, prężnie działający na Śląsku. – Firma Truck Service Polska jest wieloletnim […]
- DAF: Nagrody dla europejskich dealerów. Polacy nagrodzeni!Austriacko-niemiecka grupa dealerska Tschann Nutzfahrzeuge otrzymała nagrodę „DAF International Dealer of the Year 2023” na międzynarodowym spotkaniu dealerów DAF w Sitges (Hiszpania). Wśród nagrodzonych firm znalazło się także dwóch dealerów z Polski. W styczniu każdego […]