MERCEDES-BENZ: eEconic wchodzi do produkcji seryjnej
Daimler Truck uruchamia seryjną produkcję samochodu ciężarowego Mercedes-Benz eEconic, przeznaczonego do eksploatacji miejskiej w zastosowaniach komunalnych. Pojazd z segmentu Special Trucks jest już drugą ciężarówką marki Mercedes-Benz z akumulatorowym napędem elektrycznym, której produkcja rozpocznie się w fabryce w Wörth.

eEconic oparty jest na tej samej architekturze pojazdu, co eActros. Zostaje więc elastycznie włączony w produkcję pojazdów Special Trucks, a jego elektryfikacja odbywa się następnie w Future Truck Center. Pierwszy egzemplarz seryjnie produkowanego eEconica zostanie przekazany duńskiej firmie Urbaser A/S, działającej w sektorze gospodarki odpadami. Sukcesywną dostawę kolejnych pojazdów zaplanowano na bieżący rok.
Daimler Truck przyspiesza elektryfikację swojej floty pojazdów: zakład w Wörth w południowej Nadrenii-Palatynacie rozpoczyna seryjną produkcję pojazdu Mercedes-Benz eEconic do zastosowań komunalnych. Oznacza to, że w krótkim czasie po uruchomieniu (w październiku 2021 r.) seryjnej produkcji eActrosa, przeznaczonego do miejskiego transportu dystrybucyjnego, z taśmy produkcyjnej w Wörth zaczyna zjeżdżać już drugi model samochodu ciężarowego Mercedes-Benz z akumulatorowym napędem elektrycznym.
eEconic został skonstruowany w dialogu z klientami i po intensywnych seriach testów> Od maja 2022 r. sprawdza się w próbnej eksploatacji u klientów. Pierwszy egzemplarz z produkcji seryjnej zostanie przekazany duńskiej firmie Urbaser A/S, działającej w sektorze gospodarki odpadami. Na nabycie seryjnego eEconica zdecydowali się już kolejni klienci. Pojazdy mają być dostarczane sukcesywnie w ciągu bieżącego roku. – Od rysunku do gotowego pojazdu, od prototypu do seryjnie produkowanego samochodu ciężarowego – jesteśmy na końcu tej drogi: uruchamiając produkcję eEconica, wprowadzamy na drogi pierwszy seryjny pojazd Mercedes-Benz Special Truck z napędem elektrycznym – mówi dr Ralf Forcher, szef Mercedes-Benz Special Trucks. – Wymiana informacji i doświadczeń z naszymi klientami pokazała, że miasta i gminy chcą posiadać w swoich flotach pojazdy neutralne pod względem emisji CO2. Szczególnie w dużych miastach istnieje zapotrzebowanie na ciche, czyste i pewne rozwiązania logistyczne i utylizacyjne. A my oferujemy dokładnie taką ciężarówkę.

Dr Andreas Bachhofer, szef zakładu i produkcji w Wörth dodaje: – Jesienią 2021 r. zainicjowaliśmy tu w fabryce w Wörth seryjną produkcję naszych elektrycznych ciężarówek – pierwszy był eActros, a teraz dołączył do niego eEconic. Umożliwia to nasz elastyczny system produkcyjny i wysoce zmotywowany zespół zakładu, który w bardzo krótkim czasie włączył eEconica do produkcji seryjnej i pracuje ramię w ramię, aby sprostać wysokim wymogom jakościowym naszych klientów. Rozpoczęcie produkcji drugiego elektrycznego samochodu ciężarowego tutaj w Wörth po raz kolejny dowodzi, że zakład nasz już jest na drodze transformacji do nowych napędów.
Produkcja eEconica odbywa się na istniejącej linii montażowej Mercedes-Benz Special Trucks, równolegle i elastycznie wraz z samochodami ciężarowymi wyposażanymi w napęd spalinowy. Po zmontowaniu zasadniczej części pojazdu, eEconic trafia do Future Truck Center w celu elektryfikacji, gdzie – podobnie jak eActros – zostaje wyposażony w elementy napędu elektrycznego. W kilku etapach produkcji montowane są między innymi akumulator wysokiego napięcia i moduł ładowania. Po zamontowaniu wszystkich komponentów wysokonapięciowych może nastąpić uruchomienie całego systemu, co oznacza, że ciężarówka jest gotowa do jazdy.
W ramach transformacji zmierzającej do osiągnięcia neutralności emisji CO2 w transporcie, zakład w Wörth postawił sobie za cel m.in. stałe zwiększanie kwalifikacji swoich pracowników do produkcji samochodów ciężarowych z nowymi systemami napędowymi. Oznacza to również, że pracownicy, którzy pracują przy pojazdach z instalacją wysokiego napięcia, takich jak eEconic, przechodzą określone etapy kształcenia i doskonalenia zawodowego. Od 2018 r. osoby zatrudnione w Wörth uzyskują kwalifikacje umożliwiające pracę przy produkcji elektrycznych ciężarówek. W zakładowym centrum kształcenia i doskonalenia zawodowego już ok. 2700 pracowników przeszło odpowiednie kursy w zakresie obsługi pojazdów z instalacją wysokiego napięcia i komponentów wysokonapięciowych.
W pełni elektryczny dla komunalnych
Główne dane techniczne eEconica są w dużej mierze identyczne z danymi technicznymi eActrosa. eEconic skonfigurowany jako śmieciarka ma w trybie jednozmianowym, bez dodatkowego ładowania, obsłużyć zdecydowaną większość tras zbiórki odpadów, typowych dotąd dla Econica. Elektryczny układ napędowy pozwolił na uzyskanie płaskiej podłogi kabiny, co ułatwia przechodzenie przez kabinę i jest szczególnie wygodne, gdy kierowca chce wysiąść po stronie przeciwnej do ruchu drogowego – przez składane drzwi po stronie pasażera.
Istotnym ulepszeniem w stosunku do konwencjonalnego Econica jest również nowoczesny i intuicyjny Multimedia Cockpit. Kolejną atrakcję wyposażenia stanowi panoramiczne przeszklenie z powlekaną i podgrzewaną szybą przednią Thermocontrol, która dodatkowo zapobiega zaparowywaniu szyby wskutek czynników atmosferycznych, a tym samym poprawia widoczność. Dodatkowo szyba ta ogranicza nagrzewanie się wnętrza na skutek promieniowania słonecznego. Ogromną zaletą eEconica w zakresie bezpieczeństwa w ruchu miejskim jest jego seryjne wyposażenie w asystenta martwego pola S1R oraz asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist piątej generacji.
Bezemisyjna flota do 2039 r.
Rozpoczęcie produkcji eEconica jest kolejnym przełomowym wydarzeniem na drodze Daimler Truck do neutralności CO2 w transporcie. Chcąc przyczynić się do dekarbonizacji branży pojazdów użytkowych, firma dąży do osiągnięcia neutralności emisji CO2 w transporcie drogowym do roku 2050. Dlatego na swoich głównych rynkach zbytu w Ameryce Północnej, Europie i Japonii koncern zamierza od 2039 roku sprzedawać wyłącznie pojazdy neutralne pod względem emisji CO2. Wykorzysta w tym celu dwa uzupełniające się źródła zasilania napędów (tzw. „strategia dwutorowa”): akumulatory i wodór.
(s)
Fot. Daimler