Szczęśniak. Norweski lew
Fredrikstad to malowniczo położone miasto w południowej części Norwegii. Zostało założonew 1567 roku przez króla Fryderyka […]
– Będziemy mogli sprawdzić, jak sprawuje się eEconic w codziennej eksploatacji na dość wymagającej trasie w Śródmieściu – mówi dr inż. Jacek Goszczyński, dyrektor Działu Technicznego MPO Warszawa. – Wiążemy spore nadzieje z jego cechami użytkowymi, zarówno jako pojazdu elektrycznego, jak i jego zwrotnością i zwinnością, które znamy z testu Econica w wersji spalinowej. Ma to znaczenie, bo wybrana do testu trasa prowadzi przez obszar gęstej zabudowy i wielu wąskich ulic. Miesięczny test powinien dostarczyć nam odpowiedniej ilości danych do analizy porównawczej z innymi tego typu pojazdami. Wykorzystanie eEconic na klasycznej trasie odbioru odpadów w ramach usług świadczonych przez MPO dla miasta stołecznego Warszawy wymaga zweryfikowania sprawności i efektywności wykorzystania tego pojazdu w trakcie standardowych dwóch zmian pracy naszych załóg.
Pojazd ma zabudowę EKOCEL Medium X4 z wrzutnikiem DELTA 2322, umożliwiającą całkowicie automatyczną obsługę pojemników. Dużym ułatwieniem dla kierowców jest też znane z wersji Econica z innymi napędami rozwiązanie w postaci obniżonego wejścia do kabiny z harmonijkowymi drzwiami obsługiwanymi przyciskiem. Pojazd jest wyposażony w akumulatory o łącznej mocy 336 kWh.
– To dla nas w pewnym sensie moment historyczny, mamy nadzieję, że ten test będzie początkiem szerokiego programu, który sprawi, że eEconic zaistnieje jako rozwiązanie dla firm komunalnych w miejskiej przestrzeni, a Warszawa stanie się wzorcowym przykładem dla innych miast – mówi Przemysław Rajewski, prezes Daimler Truck Polska. – Jesteśmy przekonani, że zalety tego pojazdu sprawią, że jakość życia mieszkańców oraz efektywność firm odbierających odpady i komfort pracy ich kierowców znacząco się poprawią.
Trasa, którą będzie się poruszał testowy eEconic liczy ok. 70 km. MPO do ładowania pojazdu będzie używało nocą mobilnej ładowarki o mocy 35 kW,
a w ciągu dnia szybkiej ładowarki o mocy 180 kW w miejscu zrzutu odpadów podczas rozładunku. W zarządzaniu tymi procesami podczas testu spółkę będzie wspierał eConsultant Daimler Truck Polska. – 70 km to niedużo w zestawieniu z deklarowanym przez producenta zasięgiem pojazdu na poziomie 150-200 km, ale w przypadku samochodu komunalnego musimy brać pod uwagę także zużycie energii przez zabudowę – mówi dr inż. Jacek Goszczyński. – Tego nie możemy z góry przewidzieć, bo zależy to od liczby punktów odbioru, dlatego odpowiedź poznamy w praktyce. Oczekujemy jednak, że po przeszkoleniu przez profesjonalnych trenerów TruckTraining z Daimler Truck Polska nasi kierowcy będą umieli właściwie używać rekuperacji, która w ruchu miejskim pozwala odzyskiwać energię nawet na poziomie 30%. Dodatkowym plusem pojazdu elektrycznego jest też to, że możemy sprawdzić dokładnie, na co został zużytkowany każdy wat.
MPO wiąże spore nadzieje z potencjałem komunalnych pojazdów elektrycznych, szczególnie w związku z wymaganiami obowiązującej w Polsce ustawy o elektromobilności. – Dla centrów miast, zwłaszcza po wprowadzeniu stref czystego transportu, elektryczne pojazdy komunalne stają się pożądanym rozwiązaniem – mówi dr inż. Jacek Goszczyński – Są to przyjazne dla mieszkańców miasta ciche samochody, a jedyne źródło emitowanego dźwięku to praca wrzutnika oraz instalacji do zgniatania odpadów. Nie emitują CO2 ani innych zanieczyszczeń – dla porównania, pojedynczy samochód spalinowy tego typu w trakcie standardowego rocznego przebiegu ok. 24.000 km, emituje do 24 ton dwutlenku węgla. Te zalety są naszym zdaniem kluczowe z punktu widzenia mieszkańców.
(s), fot. Daimler Truck
Fredrikstad to malowniczo położone miasto w południowej części Norwegii. Zostało założonew 1567 roku przez króla Fryderyka […]
Od 1 października 2024 nowym dyrektorem zarządzającym Mercedes-Benz Vans w Polsce zostaje René Achinger, pełniący tę […]
W obliczu globalnych wyzwań firmy coraz częściej decydują się na przeniesienie produkcji bliżej rynków zbytu. Trend […]
Views: 131