Wypadek busa na A2 w Niemczech. Dwie ofiary śmiertelne to Polacy
Do tragicznego wypadku doszło w piątek, 7 lutego, około godziny 4 nad ranem na autostradzie A2 […]
Temperatury poniżej zera, drogi pokryte śniegiem lub lodem, krótkie dni i słaba widoczność – zima jest szczególnym wyzwaniem dla akumulatorowo-elektrycznych ciężarówek i ich kierowców. Przedsiębiorstwa transportowe stawiają im przecież te same wymogi, co ich odpowiednikom z napędem wysokoprężnym.
Testy przeprowadzone przez Mercedes-Benz Trucks na początku 2023 roku w fińskim Rovaniemi dowiodły po raz kolejny, że eActros jest w pełni zdolny do działania nawet w bardzo surowych warunkach zimowych. Jednak co jest właściwie najważniejsze podczas użytkowania eActrosa zimą? Kilka kluczowych aspektów naświetlają poniższe pytania i odpowiedzi.
Niezależnie od zastosowanej technologii ogniw akumulatorowych: jeśli temperatura akumulatora obniża się z powodu niskiej temperatury otoczenia, wzrasta jego rezystancja wewnętrzna. Powoduje to zwiększenie strat mocy i nieznacznie zmniejsza pojemność energetyczną akumulatora. Aby zredukować negatywny wpływ niskich temperatur otoczenia na zasięg pojazdu, można wstępnie przygotować
– prekondycjonować termicznie – akumulator za pomocą stacji ładowania, korzystając z dostępnego trybu ładowania. Ogrzanie akumulatora powoduje zmniejszenie jego rezystancji wewnętrznej i umożliwia maksymalny pobór energii.
W przypadku dłuższego postoju pojazdu w niskich lub wysokich temperaturach otoczenia, gdy po wielu godzinach zrównuje się z nimi również temperatura akumulatora, kierowca może ustawić godzinę odjazdu, do której akumulator zostanie podgrzany lub schłodzony, a więc osiągnie optymalną temperaturę.
W warunkach normalnego kondycjonowania akumulator jest automatycznie wprowadzany w optymalne okno robocze podczas pracy. Dzieje się to więc podczas jazdy lub parkowania z włączoną instalacją wysokiego napięcia. W ramach możliwości technicznych akumulator wysokiego napięcia sam utrzymuje się w idealnym punkcie pracy.
Podczas ładowania w niskich temperaturach automatycznie włącza się układ ogrzewania, który następnie podgrzewa akumulator do momentu przywrócenia przepływu prądu i możliwości ładowania akumulatora. W temperaturach poniżej minus 19 stopni układ akumulatora wysokiego napięcia przechodzi w tryb samozabezpieczenia, aby utrzymać żywotność ogniw.
Zasadniczo nie ma tu dolnej granicy. Ponieważ pojazd wyłącza się odpowiednio wcześnie przed głębokim rozładowaniem. O ile kierowca nie wprowadzi innych ustawień, akumulator ładowany jest zawsze do 100%, niezależnie od temperatury.
Na przykład niska bądź wysoka temperatura akumulatora. Negatywny wpływ na czas ładowania może mieć również maksymalny dostępny prąd ładowania stacji ładowania lub ustawienia procesu ładowania w komputerze pokładowym, na przykład w odniesieniu do limitu ładowania.
Nie można w ogólnie odpowiedzieć na to pytanie z uwagi na wiele czynników, które odgrywają tutaj pewną rolę. Przy odpowiednio niskich temperaturach zdecydowanie uzasadnione jest ogrzewanie kabiny i akumulatora. Należy też wziąć pod uwagę, że w niskich temperaturach opory toczenia opon i aerodynamiczny napływ zimnego powietrza są wyższe. Także zimne łożyska napędowe stawiają większy opór, co również zwiększa zużycie energii. Zwiększone zużycie ulega jednak wyrównaniu wraz ze wzrostem przebiegu i ciepła roboczego po rozpoczęciu jazdy. Podsumowując, zużycie energii w warunkach zimowych będzie na początku wyższe, a następnie poprawi się w ciągu dnia.
Inteligentny układ zarządzania temperaturą i energią zapewnia w eActrosie energooszczędne utrzymanie odpowiedniej temperatury zarówno w układzie napędowym, jak i w kabinie kierowcy, nawet w niskich temperaturach. Dzięki mniejszemu obiegowi grzewczemu o dużej mocy eActros ogrzewa kabinę kierowcy zasadniczo szybciej niż samochód ciężarowy z silnikiem wysokoprężnym. Ponieważ jednak potrzebna do tego energia pobierana jest z zamontowanych w pojeździe akumulatorów, co powoduje zmniejszenie zasięgu, także z tego powodu wskazane jest korzystanie z tzw. prekondycjonowania przy stacji ładowania. Zaleca się również, aby w celu oszczędzania energii po rozpoczęciu jazdy przez jakiś czas używać wyłącznie elementów ogrzewania powierzchniowego, np. ogrzewania fotela lub przedniej szyby.
Jak wykazały szeroko zakrojone testy zimowe przeprowadzone przez Mercedes-Benz Trucks, eActros doskonale i bez żadnych ograniczeń sprawdza się również na zaśnieżonych drogach. Szczególnie dzięki niżej położonemu środkowi ciężkości, wynikającemu z umiejscowienia akumulatorów, eActros charakteryzuje się nie tylko doskonałą dynamiką jazdy, ale także znakomitą trakcją. Podobnie jak we wszystkich Actrosach, także w tym pojeździe bezpieczeństwo zwiększają zintegrowane systemy asystujące i układy sterowania. Jednym z najważniejszych jest system MirrorCam, którego kompaktowe kamery charakteryzują się znacznie mniejszą podatnością na zabrudzenia, na przykład błotem pośniegowym, od klasycznych lusterek głównych i szerokokątnych.
Tak, nie ma tu żadnych ograniczeń konstrukcyjnych.
(s), fot. Daimler Truck
Do tragicznego wypadku doszło w piątek, 7 lutego, około godziny 4 nad ranem na autostradzie A2 […]
Eksperci zgodnie przyznali, że ubiegły rok był trudny. Choć jego ostatnie miesiące przyniosły widoczną poprawę na […]
Rumuński dealer DAF TH Trucks otrzymał tytuł „International Dealer of the Year 2025” na międzynarodowym spotkaniu […]