MERCEDES-BENZ: Dla „przedostatniej mili” – nowy eVito z większą baterią i większym zasięgiem
Mercedes-Benz eVito podąża śladem eVito Tourera i od 8 grudnia jako furgon również jest dostępny w sprzedaży w Polsce z kompleksowo zaktualizowanym elektrycznym układem napędowym i nową baterią o pojemności użytkowej 60 kWh. Z powodzeniem zastępuje model wprowadzony na rynek w 2018 r., a dzięki większemu zasięgowi (średniemu) 258-265 kilometrów (WLTP) dociera do szerszego grona użytkowników.

Nowego eVito można już zamawiać w salonach Mercedes-Benz w Polsce.– Nasz eVito furgon z większym zasięgiem i zmodernizowanym układem napędowym otwiera szerszą drogę do elektromobilności w firmach – mówi Grzegorz Sawicki, dyrektor sprzedaży Mercedes-Benz Vans w Polsce. – Model ten będzie mógł znaleźć zastosowanie już nie tylko w miastach, ale także na obszarach podmiejskich i wiejskich. Jego zasięg w połączeniu z uruchomionymi niedawno dopłatami państwowymi dla firm, które uwzględniają także leasing, oznacza, że pod względem całkowitego kosztu użytkowania (TCO) eVito staje się korzystną alternatywą dla Vito z napędem spalinowym. Ma to duże znaczenie szczególnie dla firm handlowych i usługowych, a także dla menedżerów flot, i dowodzi, że elektromobilność już teraz może się doskonale sprawdzić w codziennym użytkowaniu.
Szybsze ładowanie – większy zasięg
Nowy Mercedes-Benz eVito pod wieloma względami różni się od swojego poprzednika, zachowując przy tym sprawdzone już cechy elektrycznego furgonu. Pod maską znajduje się elektryczny układ napędowy, który napędza przednie koła z mocą szczytową 85 kW. Furgon Mercedes-Benz eVito ma obecnie chłodzoną wodą ładowarkę pokładową AC o maksymalnej mocy ładowania 11 kW.
Oznacza to, że jest przygotowany do ładowania prądem przemiennym (AC), np. w obiektach komercyjnych lub na publicznych stacjach ładowania. Nowy model ładowany jest przez gniazdo ładowania CCS w lewej części przedniego zderzaka. Umożliwia to również szybkie ładowanie prądem stałym (DC). Dzięki standardowej mocy ładowania maksymalnie 50 kW lub opcjonalnie maksymalnie 80 kW, eVito można naładować od 10 do 80% na stacji szybkiego ładowania DC w około 50 lub 35 minut. Bateria o pojemności użytkowej 60 kWh umożliwia zasięg (średni) 258–265 kilometrów (WLTP).
Inteligentna technologia w nowym modelu furgonu eVito pozwala także ładować akumulator w trakcie jazdy dzięki kilku poziomom odzyskiwania energii. Kierowca może w razie potrzeby zmienić siłę rekuperacji za pomocą manetek zmiany biegów przy kierownicy. Szczególnie wydajny i komfortowy styl jazdy oferuje poziom DAUTO. Zgodnie z zasadą „jedź przewidująco i oszczędzaj energię”, informacje z systemów wspomagających bezpieczeństwo w pełni współpracują ze sobą, a siła rekuperacji jest dostosowywana w zależności od sytuacji i w czasie rzeczywistym.
Trzy programy jazdy pomagają z kolei wybrać między maksymalnym komfortem a maksymalnym zasięgiem – kierowca może je zmieniać podczas jazdy, naciskając odpowiedni przycisk.
Pojemny i praktyczny
Dzięki umieszczeniu akumulatora w podłodze pojazdu wnętrze jest w pełni dostępne i oferuje do 6,6 m3 pojemności ładunkowej – to ważny warunek wstępny dla wielu branż, zwłaszcza w transporcie towarowym. Lokalnie bezemisyjny nowy furgon eVito można zamówić w dwóch wersjach długości: 5140 mm oraz 5370 mm.
Nowy furgon eVito, podobnie jak eVito Tourer, już w wersji fabrycznej wyposażony jest w wiele atrakcyjnych elementów, takich jak 17-calowe koła, podgrzewany fotel kierowcy, wielofunkcyjna kierownica z komputerem podróżnym i możliwość ładowania prądem stałym o mocy do 50 kW. W standardzie dostępne są również liczne systemy bezpieczeństwa i wspomagania, takie jak Aktywny asystent układu hamulcowego, system ostrzegający o zmęczeniu ATTENTION ASSIST i Asystent świateł drogowych (Headlight Assist).
Dane techniczne furgonu Mercedes-Benz eVito
Emisja CO2 |
0 g/km |
Zużycie energii (średnio w cyklu mieszanym)(WLTP) |
25,9-25,3 kWh/100 km |
Zasięg (średni – w cyklu mieszanym) (WLTP) |
258-265 km |
Min. czas ładowania w wallbox lub publicznej stacji ładowania (ładowanie prądem przemiennym (AC), max. 11 kW) |
< 6,5 godz. (0-100%) |
Min. czas ładowania na stacji szybkiego ładowania prądem stałym (DC), max. 50 kW (standard), max. 80 kW (opcja) |
ok. 50 min (10-80%) |
Układ napędowy |
Napęd na przednie koła |
Moc (szczytowa) |
85 kW (116 KM) |
Moc (stała) |
70 kW (95 KM) |
Maksymalny moment obrotowy |
do 360 Nm |
Bateria wysoko napięciowa |
Litowo-jonowa |
Pojemność baterii (użytkowa) |
60 kWh |
Pojemność baterii (instalowana) |
66 kWh |
Długość |
5140 mm, 5370 mm |
Pojemność ładunkowa |
Długi: 6 m³, ekstra długi: 6,6 m³ |
Maksymalna ładowność |
Długi: 859 kg, ekstra długi: 824 kg |
Ograniczenie prędkości |
80 km/h (standard), 100 & 120 km/h (opcja) |
DMC |
3200 kg |
(s)
Fot. Mercedes-Benz