Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » MERCEDES-BENZ: Ciężarówka Daimler Motor-Lastwagen z roku 1898 – ładowność 1,25 t i jedynie 5,6 KM mocy… (galeria zdjęć)

    MERCEDES-BENZ: Ciężarówka Daimler Motor-Lastwagen z roku 1898 – ładowność 1,25 t i jedynie 5,6 KM mocy… (galeria zdjęć)

    8 grudnia, 2021
    Aktualności, Producenci

    „Close-up” to nazwa cyklu i programu realizowanego w Muzeum Mercedes-Benz. Każda z odsłon stanowi zaskakującą, ciekawą i kształcącą opowieść, kierującą uwagę na detale jednego z pojazdów, eksponatów wystawowych bądź elementu architektury czy aranżacji. Tym razem w centrum uwagi znalazła się ciężarówka z roku 1898 wyposażona w silnik spalinowy – Daimler Motor-Lastwagen.

    MERCEDES-BENZ, Ciężarówka Daimler Motor-Lastwagen z roku 1898 – ładowność 1,25 t i jedynie 5,6 KM mocy, Ciężarówki i Logistyka
    Ciężarówka Daimler Motor-Lastwagen z roku 1898.

    Muzeum Mercedes-Benz w swojej stałej ekspozycji prezentuje najstarszy, oryginalny samochód ciężarowy na świecie. Jest to Daimler Motor-Lastwagen z roku 1898, zbudowany w firmie Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Jego ładowność 1,25 t była, jak na owe czasy, imponująca. Dwucylindrowy silnik o pojemności skokowej 1527 centymetrów sześciennych rozwijał moc 5,6 KM (4,1 kW). Jak to? Tak niewielką moc przy tej masie?

    Jak ten dawny profesjonalista transportowy radził sobie z pełnym ładunkiem? To bardzo proste – może nie był szybki, ale za to wytrwały. Jego prędkość maksymalna bez ładunku również nie przekraczała 12 km/h. Jednymi z pierwszych klientów nabywających pojazdy użytkowe DMG były browary. Ciężarówka z roku 1898 mogła przewieźć do gospody dwanaście beczek o pojemności ok. 60 litrów. Powolna jazda z tym ładunkiem wprawdzie upodabniała ją do konnych wozów browarnych, jednak do ich obsługi trzeba było wkładać dużo więcej wysiłku.

    Przeniesienie napędu przez zębniki w kołach antycypowało nowoczesną oś na zwolnicach planetarnych. Hamulce umieszczone wyłącznie na osi tylnej powszechnie stosowano jeszcze przez wiele lat.

    Dzisiaj w klasie masowej swojego praprzodka operuje już Mercedes-Benz Vito, a nowoczesny Sprinter jeszcze łatwiej radzi sobie z taką objętością transportową. Oba są też dużo szybsze.

    Zaledwie dwa lata wcześniej, w 1896 r. firma Daimler-Motoren-Gesellschaft sprzedała swoją pierwszą ciężarówkę do Anglii. Samochód jako taki liczył wówczas jedynie dwanaście lat. Samochody osobowe i ciężarowe były na drogach niezwykłą rzadkością. Szczególnie w miastach do transportu ludzi i ładunków wciąż używano wozów konnych. Z kolei transport towarów na większe odległości odbywał się koleją bądź statkiem.

    Właśnie w tej sytuacji pojawił się samochód ciężarowy Daimler, wyspecjalizowany w elastycznym i niezawodnym transporcie ciężkich ładunków, początkowo spotykany głównie w miastach i na krótkich trasach podmiejskich. Taki zakup opłacał się ówczesnemu przewoźnikowi. Ciężarówka była w utrzymaniu tańsza od stajni pełnej żywej siły transportowej. Ponadto przewoźnik mógł rozszerzać swój obszar dostaw, ponieważ nawet z pełnym ładunkiem samochód ciężarowy był szybszy od porównywalnego pojazdu konnego. Efektywność ekonomiczna i możliwość pozyskiwania rynku – do dziś takie są najważniejsze kryteria zakupu pojazdów użytkowych.

    A to protoplasta opisywanej ciężarówki – pierwszy model Daimlera z 1896 roku.

    Duża platforma ładunkowa na drewnianych kołach z silnikiem spalinowym – tak w uproszczeniu można by opisać eksponat z roku 1898, znajdujący się w zbiorach Muzeum Mercedes-Benz. Ciężarówka ta była w pełni dostosowana do swoich zadań. Pomimo, że powstała zaledwie dwa lata po pierwszym samochodzie ciężarowym z roku 1896, odznaczała się już znacznie nowocześniejszą techniką, a podstawowe właściwości jej najważniejszych elementów pozostają aktualne do dziś. Na przykład silnik umieszczono już z przodu, pod ławką kierowcy, a do kierowania pojazdem służyła przekładnia kierownicza, zastępująca stosowane dotychczas łańcuchy.

    Przeniesienie napędu przez zębniki w kołach antycypowało nowoczesną oś na zwolnicach planetarnych. Bardzo nowoczesnym rozwiązaniem, jak na rok 1898, było również zastosowanie wydajnej chłodnicy rurkowej do chłodzenia silnika, a także trzech hamulców – działających na oba koła tylne i koło pasowe. Hamulce umieszczone wyłącznie na osi tylnej powszechnie stosowano jeszcze przez wiele lat.

    Z prawej strony replika pierwszej ciężarówki Daimlera z 1896 roku, a obok jeden z późniejszych modeli z przełomu XIX i XX wieku. Po ulokowaniu silnika widać, jak szybko następowała ewolucja ciężarówek.     

    Kolejne rozwiązania konstrukcyjne odzwierciedlały użytkowe przeznaczenie ciężarówki. Skupiono się bowiem na przewozie ładunków, a nie na wygodzie przewoźnika. W pojeździe bez kabiny był on wystawiony na wiatr i niepogodę. Zresztą dzielił ten los z wozakami konnymi, dlatego, podobnie jak oni, miał najczęściej pod ręką pelerynę ochronną i koc, złożone na ławce za umieszczoną poziomo żelazną kierownicą. Kierowca ciężarówki Daimler korzystał przynajmniej z resorowanych osi, wyposażonych w resory piórowe z przodu i sprężyny śrubowe z tyłu, choć chroniły one jednak przede wszystkim ładunek i silnik przed drganiami.

    Najstarszy zachowany samochód ciężarowy na świecie jest zaawansowanym technicznie produktem swoich czasów. Podobnie jak jego dzisiejsze odpowiedniki oferowane przez Daimler Trucks. Gottlieb Daimler byłby zdumiony ich techniką – i prawdopodobnie byłby bardzo dumny z łańcucha rozwoju, jaki zainicjował przed 125 laty.

    (s)
    Fot. Mercedes-Benz

    Tagi : historia, Mercedes-Benz
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – listopad 2023

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,72
    Pb95
    6,07
    ON
    6,14
    LPG
    3,03
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,44
    USD/PLN
    4,20
    CHF/PLN
    4,67
    GPB/PLN
    5,13
    NOK/PLN
    0,38
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone