MERCEDES-BENZ: 3000 kilometrów elektrycznie – ciągnikiem eActros 300 z koła podbiegunowego do Stuttgartu
Konstruktorzy i inżynierowie testowi Mercedes-Benz Trucks przez sześć dni, na dystansie trzech tysięcy kilometrów poddawali praktycznym testom ciągnik siodłowy eActros 300. Samochód ciężarowy przeznaczony do ciężkiego transportu dystrybucyjnego sprawdza się także na długich trasach w najróżniejszych warunkach klimatycznych i topograficznych.

Przejazd akumulatorowo-elektryczną ciężką ciężarówką dystrybucyjną z koła podbiegunowego do Stuttgartu jest czymś wyjątkowym nawet dla doświadczonych konstruktorów. Przyszli użytkownicy zapewne nie będą wykorzystywać ciągnika siodłowego Mercedes-Benz eActros 300 na tak długiej trasie. Jednak konstruktorom możliwość testowania elektrycznego pojazdu bez przerwy przez kilka dni w najróżniejszych warunkach klimatycznych i topograficznych oraz w rzeczywistych warunkach eksploatacji daje doskonałą okazję do wypracowania rozwiązań służących możliwej optymalizacji funkcji i systemów.
Nie straszny mu mróz
W marcu specjaliści z Mercedes-Benz Trucks pokonali przedseryjnym prototypem ciągnika siodłowego eActros 300 około trzech tysięcy kilometrów. Ta elektryczna ciężarówka, przeznaczona do uniwersalnego zastosowania w ciężkim transporcie dystrybucyjnym, miała premierę targową na IAA Transportation 2022 w Hanowerze. Rozpoczęcie produkcji seryjnej przewidziano na jesień bieżącego roku.
Bezpośrednio przed przejazdem trasą liczącą trzy tysiące kilometrów inżynierowie Mercedes-Benz Trucks poddali pojazd intensywnemu sprawdzianowi w warunkach zimowych w ramach testów w fińskim Rovaniemi. W temperaturach sięgających nawet minus 25 stopni koncentrowano się na właściwościach jezdnych na oblodzonych i zaśnieżonych drogach, a także szczególnie na charakterystyce rozruchu oraz ochronie komponentów napędu, oprogramowania i złącz przed mrozem.

W drodze powrotnej postanowiono przede wszystkim dokładnie przyjrzeć się załadowanemu do 25 ton eActrosowi w rzeczywistym ruchu drogowym. – Przejazd z Rovaniemi do Stuttgartu wykazał, że eActros 300 jako ciągnik siodłowy radzi sobie niezawodnie z wszelkimi wyzwaniami. Dotyczy to zarówno jego efektywności energetycznej i ładowania, jak i komfortu jazdy i bezpieczeństwa – mówi dr Christof Weber, Head of Global Testing Mercedes-Benz Trucks.
Komfortowo i bez obaw o zasięg
Rovaniemi, Sztokholm, Malmö, Kopenhaga, Nyborg, Flensburg, Hamburg, następnie autostradą A7 w dół do Würzburga, a stamtąd A81 z powrotem do Stuttgartu – to prawdziwy maraton dla ciągnika siodłowego eActros 300, którego trzy pakiety akumulatorowe, każdy o zainstalowanej pojemności 112 kWh umożliwiają zasięgi nawet do 220 kilometrów bez dodatkowego ładowania. – Z początku planowaliśmy poszczególne etapy precyzyjnie i bardzo zachowawczo na około 150 kilometrów, tak aby nawet w korkach czy w ruchu stop-and-go bez problemu docierać do zaplanowanych punktów ładowania – relacjonuje Marc Schniederjan, szef zespołu odpowiadający w Mercedes-Benz Trucks za eksploatację pojazdów testowych, który koordynował przejazd powrotny oraz w nim uczestniczył.

Zarówno na drogach europejskich i krajowych, jak i na autostradach o zróżnicowanej topografii zachwyt kierowców wzbudzała spokojna charakterystyka jazdy bez odczuwalnych przerw w przepływie siły napędowej podczas przełączania biegów. Dwa silniki elektryczne zapewniały ten sam wysoki moment obrotowy w całym zakresie prędkości obrotowej, a wysoka dynamika przyspieszenia elektrycznej ciężarówki była zauważalna w każdej sytuacji drogowej. Równocześnie natężenie dźwięku w kabinie zawsze utrzymywało się na komfortowym poziomie.
Nawet w temperaturach poniżej zera kabina rozgrzewała się stosunkowo szybko. Aby nie zużywać do tego zbyt wiele energii z akumulatorów, a tym samym nie zmniejszać zasięgu, pojazd był wstępnie klimatyzowany przy stacji ładowania. – Przy jedynie minimalnych temperaturach poniżej zera utrata zasięgu była jednak ograniczona nawet bez prekondycjonowania, czyli klimatyzacji wstępnej – stwierdza Marc Schniederjan.
Jadąc z przeciętną prędkością 80 km/h, można było również łatwo prześledzić, jak ciągnik siodłowy eActros 300 wykorzystuje swoją energię do rekuperacji, zwiększając w ten sposób zasięg. Zespoły z dwóch pojazdów robiły przerwy na ładowanie akumulatorów średnio trzy razy dziennie. Samo ładowanie z dostępnych publicznie stacji szybkiego ładowania prądem stałym przebiegało bez problemów.
Ciągnik siodłowy eActros 300 bez trudu radził sobie również z różnymi kaprysami pogody, w tym ze śniegiem, mrozem i wichurą. Sprawdziły się przy tym zainstalowane w nim systemy asystujące kierowcy, a także MirrorCam drugiej generacji.
(s), fot. Daimler Truck
- GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym mostem drogowym, który został otwarty w 2021 r. W rezultacie lokomotywy i tabor muszą być transportowane na moście autostrady […]
- Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwojuKażda firma dostarczająca kauczuk naturalny do dwóch europejskich zakładów produkcyjnych Apollo Tyres, w Holandii i na Węgrzech, musi teraz przestrzegać kodeksu postępowania opracowanego przez globalną platformę na rzecz zrównoważonej gumy naturalnej (ang. Global Platform for […]
- CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 rokuCEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 sztuk do końca 2025 r. Będzie to kolejny krok w realizacji zobowiązania jakim jest osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2050 r. Flota pojazdów […]
- Nooteboom: Bez odwagi nie ma chwały!18 maja 2023 roku zmarł Henk Nooteboom, były dyrektor Koninklijke Nooteboom Groep. Henk Nooteboom miał 79 lat. Był dyrektorem generalnym Nooteboom Trailers od 1975 do 2002 roku. Wspólnie z braćmi Dickiem i Tonem, stworzył podwaliny […]