Inspektorzy ITD mieli dobre oko! Drewna było dużo za dużo…
W miejscowości Pilzno, na drodze krajowej nr 73, podkarpaccy inspektorzy transportu drogowego (ITD) zatrzymali samochód ciężarowy […]
MAN TGX Individual Lion S to można powiedzieć, najbardziej zaawansowana i „wypasiona” wersja tego flagowego modelu niemieckiego producenta. Na początku jego kabina była pokrywana srebrnym lakierem, teraz jednak najczęściej jest to karmazynowa czerwień przetykana czarnymi dodatkami lub czarny lakier ożywiany czerwonymi detalami. To dopracowane do perfekcji dzieło fabrycznego tunera, które nie trąci jarmarkiem i niepohamowaną przesadą. Wszystko tu do siebie idealnie pasuje. Pod szyldem MAN Individual firma MAN Truck & Bus oferuje swoje usługi kompleksowe portfolio opcji uszlachetniania pojazdów, adaptacje i modyfikacje techniczne dostosowane do potrzeb klienta – to wszystko fabrycznie. Dotyczy to kabiny i podwozia, a także elektroniki i układu napędowego. Wszystkie dostosowania i modyfikacje są opracowywane i wdrażane przez doświadczonych ekspertów MAN Individual. Oprócz znakomitej wydajności i orientacji na kierowcę, które charakteryzują wszystkie MAN TGX nowej generacji, TGX Lion S zaprojektowany przez firmę MAN Individual, oferuje niezrównaną ekskluzywność. Jego rasowy wygląd, niepowtarzalny design i elementy wyposażenia nie pozostawiają wiele do życzenia.
Z zewnątrz MAN TGX Individual Lion S, zaprojektowany wspólnie przez dział projektowy MAN i ekspertów od wykończeń w MAN Indyvidual, przyciąga wzrok efektami wizualnymi. Różnorodne, kontrastowe akcenty podkreślają uderzający design samochodów ciężarowych MAN. Klasyczny design „grilla” z czarnym lakierem i chromowanymi wykończeniami podświetlonymi na czerwono, opcjonalny reling dachowy z dalekosiężnymi lampami LED, relingi przednie i boczne ze stali nierdzewnej, czarne kołpaki i ekskluzywna osłona przeciwsłoneczna MAN TGX Individual zapewniają przyciągający wzrok, mocny wygląd zewnętrzny.
Ten MAN TGX ma nowoczesny, dynamiczny design z charakterystyczną atrapą MAN-a i sygnaturą świetlną. Dzięki intensywnej pracy nad wieloma indywidualnymi detalami – takimi jak obudowy lusterek zewnętrznych lub kamer i dolnymi krawędziami drzwi – kabiny dzięki swojej aerodynamice przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa, a także zapewniają takie ukierunkowane i prowadzenie przepływu powietrza, że usuwa ono zanieczyszczenia i oblodzenie z drzwi i wejścia. Wersja Lion S ma jednak jeszcze wiele indywidualnych dodatków, określanych jako pakiet nadwozia Lion S. To m.in.: pełna osłona podwozia lakierowana w kolorze kabiny; aplikacja osłony przeciwsłonecznej; karbonowe wykończenia na lusterkach, zderzakach i nadkolach; czerwona aplikacja na osłonie chłodnicy; czarne obręcze kół; czarna belka dachowa na dodatkowe reflektory; czarny wspornik pod zderzakiem; czarne wsporniki po bokach; przyciemniana, laminowana przednia szyba i szyby boczne; podnoszony dach szklany z roletą przyciemniającą i siatką na komary.
Jednak wystrój wnętrz nie jest w żaden sposób przyćmiony przez ekskluzywność wyglądu zewnętrznego. Ozdobne szwy w kolorze czerwonym na wielofunkcyjnej, skórzanej kierownicy podkreślają sportowy charakter MAN TGX Individual Lion S. Pokrowce na siedzenia wykonane ze skóry alcantara w kolorze grafitu mają na przeszyciach w kształcie rombów czerwone szwy. Podobnie jest na podłokietnikach i boczkach drzwi. Na zagłówkach znajduje się aplikacja z motywem czerwonego lwa – symbolu monachijskiego producenta. Napis Lion S zdobi chromowane listwy drzwiowe, a czerwone pasy bezpieczeństwa wzmacniają ogólne wrażenie dynamicznej ciężarówki.
Standardowy pakiet komfortu kierowcy z fotelami premium, hojny zakres regulacji kierownicy i w pełni cyfrowy wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala – to wszystko zapewnia, że środowisko pracy jest przestronne i wygodne. Liczne funkcje wspierające kierowcę, takie jak adaptacyjny tempomat Stop & Go, komfortowy układ kierowniczy, asystent pasa ruchu LRA, kontrola zmiany pasa ruchu i asystent skrętu lub asystent świateł drogowych są gotowe i czekają, aby pomóc kierowcom w wykonywaniu obowiązków w idealny sposób.
Chociaż ten samochód ma w kabinie dwa fotele – dla kierowcy i pasażera – to z opcjonalnym systemem MAN TGX Individual, który ma maksymalnie zwiększać komfort, kabina jest przystosowana do pracy i odpoczynku dla jednego kierowcy. Za oparciami foteli znajduje się grubo tapicerowane, szerokie, wygodne łóżko. Moduł sterujący w części sypialnej, który oprócz typowych aplikacji zwiększających komfort, umożliwia także sterowanie komputerem pokładowym. Zamiast górnej leżanki na tylnej ścianie szoferki zainstalowana została na całej szerokości pojemna szafka zapewniająca aż 470 litrów dodatkowej przestrzeni do przechowywania! W jednej z jej części zainstalowana jest kuchenka mikrofalowa i ekspres do kawy. Telewizor 22-calowy zawieszony na bocznej ścianie nad łóżkiem zapewni kierowcom informacje i rozrywkę podczas pobytu poza domem, szczególnie gdy jest używany w połączeniu z wygodnym, rolowanym leżakiem zawieszonym na przeciwległej ścianie. Z tej kabiny naprawdę rzadko chce się wychodzić.
Kierowca znajduje się w centrum koncepcji wnętrza. Miejsca na bagaż jest mnóstwo, ze schowkami i półkami dachowymi nad przednią szybą o łącznej pojemności ok. 400 l i dwoma schowkami (dostępnymi również z zewnątrz) za siedzeniami, o łącznej pojemności ponad 520 l. Dalsze miejsce do przechowywania z ok. 220 l znajduje się w centralnej części pod łóżkiem. Wysokość stania – 2,07 m to zasługa m.in. niskiego tunelu silnika.
Ergonomicznie zaprojektowane wnętrze obejmuje zorientowaną na kierowcę tablicę przyrządów i łatwo dostępne elementy sterujące. Wszystkie wyświetlacze rozmieszczone są na jednym poziomie. Panel kokpitu opadający w kierunku przedniej szyby zapewnia dobry widok przed pojazdem.
W pełni cyfrowa tablica rozdzielcza to kolorowy wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala. Pokazuje wszystkie informacje operacyjne niezbędne do prowadzenia pojazdu w sposób jasny i łatwo zrozumiały. Czteroramienna ,wielofunkcyjna kierownica skórzana ma niedużą średnicę (450 mm). System multimedialny MAN TGX ma kolorowy wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala o niskim współczynniku odbicia i wysokiej rozdzielczości. Zintegrowany system nawigacji z wyświetlaczem 2D i 3D oferuje funkcję dynamicznego prowadzenia po trasie i może wyświetlać zmiany niemal w czasie rzeczywistym (ruch online).
Aktualizacji map można dokonać nie tylko w trybie offline w warsztacie, ale także online (bezprzewodowo). Ponadto dostępny jest interfejs do platformy logistycznej RIO. Oprócz strumieniowego przesyłania muzyki przez Bluetooth z systemem można zintegrować terminale mobilne (Android i Apple). Systemem multimedialnym i aplikacjami zainstalowanymi na komputerze można także sterować smartfonem. Jednocześnie można do systemu podłączyć dwa telefony. Radio jest wyposażone w tuner AM/FM do odbioru sygnałów analogowych w czterech zakresach fal VHF, HF, MW i LW, a także DAB/DAB+ do odbioru cyfrowych programów radiowych.
Również źródło napędu tej kapitalnie wyglądającej ciężarówki jest wyjątkowe. Silnik MAN D38 Euro 6 oferuje niezawodność i ekonomiczność. Zużycie paliwa wyróżnia ten sześciocylindrowy, rzędowy silnik o pojemności aż 15,2 litra z wtryskiem Common-Rail. Każdy z cylindrów tego silnika jest obsługiwany przez 4 zawory silnik rzędowy. Jednostka osiąga zawrotną moc 640 KM (471 kW) przy 1800 obr./min, a maksymalny moment obrotowy o wartości 3000 Nm jest dostępny w bardzo szerokim zakresie od 900 do aż 1380 obr./min.
Kontrola emisji spalin odbywa się za pomocą kombinacji układów EGR i i SCR. Silnik może być zasilany olejem napędowym (DIN EN 590) oraz parafinowymi olejami napędowymi (DIN EN 15490), np. HVO (hydratyzowane oleje roślinne). Wysokociśnieniowa szyna Common-Rail realizuje wtrysk paliwa pod ciśnieniem do 2500 barów. Płynne oddawanie mocy poprawia dwustopniowe turbodoładowanie ze stopniami wysokiego i niskiego ciśnienia, chłodzenie powietrza doładowującego i zoptymalizowane zarządzanie temperaturą i bezpowietrzny wtrysk AdBlue dla wyższej wydajności. Elektronicznie sterowany alternator i sprężarka powietrza włączająca się tylko wtedy, kiedy jest taka potrzeba zapewniają zmniejszenie obciążenia silnika i niższe zużycie paliwa. Dwustopniowy system filtra oleju napędowego zapewnia lepsze chłodzenie i właściwości eksploatacyjne i dalszą poprawę niezawodności działania. Olej silnikowy (47 litrów) o niskim współczynniku tarcia 5W-20 i specjalnie opracowanej formule zapewnia szybkie smarowanie i zmniejszenie tarcia ruchomych części.
Płynnie regulowany hamulec silnikowy MAN EVBec (hamulec wydechowy sterowany elektronicznie) wspiera oszczędzanie hamulców zasadniczych i pomaga kierowcy sprawnie wytracać prędkość. Kierowca może ręcznie dostosować działanie hamowania silnikiem w sześciu stopniach za pomocą dźwigienki na kolumnie kierownicy. Moc hamowania EVBec to 340 kW przy 2400 obr./min, a z intarderem maksymalnie 500 kW.
Z silnikiem współpracuje skrzynia biegów TipMatic MAN 12.30 DD. Ma 12 biegów do przodu biegów i 2 biegi wsteczne. Jest to skrzynia biegów z napędem bezpośrednim (i12 = 1,00) i jest zaprojektowana na maksymalny wejściowy moment obrotowy 3000 Nm. Rozpiętość biegów wynosi 16,69. Skrzynia jest zautomatyzowana – samodzielnie uruchamia sprzęgło i zmienia biegi.
System zmiany biegów MAN TipMatic wykorzystuje funkcje sterujące oprogramowaniem do określenia optymalnego biegu do ruszania i strategię zmiany biegów we wszystkich sytuacjach w połączeniu z oceną obciążenia i funkcją wykrywania nachylenia nawierzchni drogi. Cyfrowy wyświetlacz obciążenia osi (ALM) informuje kierowcę o aktualnym stanie załadunku naczepy, a układ MAN EasyStart ułatwia ruszanie na wzniesieniach w połączeniu z MAN TipMatic. Jego działanie aktywuje się za pomocą przycisków na desce rozdzielczej. Ciśnienie hamulca utrzymuje się przez chwilę po zwolnieniu pedału hamulca (ok. 2 sekundy) więc pojazd nie stacza się po pochyłości.
MAN TipMAtic to inteligentna zmiana biegów. Szybki proces przełączania na wszystkich biegach, jest dostosowany do każdej sytuacji na drodze, by znaleźć idealną równowagę pomiędzy komfortem, wydajnością i prędkością. Oprogramowanie skrzyni biegów oblicza optymalny moment zmiany biegów i dobór przełożenia na podstawie takich danych, jak położenie pedału przyspieszenia, masa pojazdu i obliczonej wartości oporów. Umożliwia „przeskoczenie” do trzech biegów naraz, wspierane przez EVBec. Przydaje się to zwłaszcza na stromych podjazdach i zjazdach. TipMatic pomaga też kierowcy podczas wolnej jazdy manewrowej i ułatwia ruszanie na śliskich nawierzchniach. Skrzynia może pracować w czterech trybach: Efektywność Plus, Efektywność, Wydajność i Manewrowanie.
Uzupełnieniem działania skrzyni jest aktywny, predykcyjny tempomat ACC – MAN EfficientCruise 3, który wykorzystuje trójwymiarowe dane mapy drogowej do rejestrowania trasy z podjazdami i zjazdami, by z wyprzedzeniem przygotować strategię zmiany biegów. Umożliwia to systemowi regulację przełożeń i uzyskanie większych średnich prędkości jazdy przy zapewnieniu racjonalnego zużycia paliwa. ACC pilnuje też zadanej przez kierowcę prędkości i bezpieczeństwa – cały czas monitoruje odległość od poprzedzającego pojazdu i utrzymuje bezpieczny dystans, regulując prędkość ciężarówki. ACC w MAN-ie TGX działa już od prędkości 15 km/h.
(rum), fot. MAN
W miejscowości Pilzno, na drodze krajowej nr 73, podkarpaccy inspektorzy transportu drogowego (ITD) zatrzymali samochód ciężarowy […]
Pierwszy, 3-osiowy elektryczny ciągnik siodłowy Renault Trucks T E-Tech, wyposażony w najnowsze systemy bezpieczeństwa został dostarczony […]
Transport kolejowy uznawany jest za niezawodną gałąź transportu, choć w ostatnich latach wyparły go bardziej elastyczne […]