Z jednej fabryki. Schmitz Cargobull przed IAA
Na targach IAA Transportation 2024, które w połowie września odbędą się w Hanowerze Schmitz Cargobull przedstawi […]
Nowa generacja jednostek sterujących MAN TGE z jednej strony spełnia wyższe wymagania w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, a z drugiej strony znacząco poprawia bezpieczeństwo czynne i bierne kierowców oraz innych użytkowników dróg, dzięki nowym asystentom wspomagającym pracę kierowcy.
Dzięki temu pojazdy MAN TGE są lepiej chronione przed próbami cyfrowych manipulacji i nieautoryzowanych zmian oprogramowania pojazdu, a także są idealnie wyposażone pod kątem przyszłych usług online. Kolejną zaletą jest możliwość bezprzewodowej aktualizacji. Wyeliminuje to wiele wizyt w warsztatach, których celem była aktualizacja oprogramowania oraz zapewni stałą poprawę stabilności oprogramowania.
Dzięki nowym jednostkom sterującym i nowym radarom oraz kamerom znacznie poprawiono działanie systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Całkowicie nowymi są na przykład system monitorowania martwego pola oraz ostrzeżenia przy ruszaniu. Są one obecnie w standardowym wyposażeniu wszystkich pojazdów MAN TGE o masie powyżej 3,5 tony z homologacją N2 oraz w ramach opcji w pojazdach z homologacją N1.
Nowością są także opcjonalne systemy asystentów: Cruise Assist, Cruise Assist Plus i asystent skręcania. Ponadto prawie wszystkie systemy zostały zmodyfikowane. Rozszerzono też ich funkcje. Na uwagę zasługuje także rozbudowana lista systemów wspomagających, które są obecnie standardowym wyposażeniem pojazdów. Każdy MAN TGE Next Level jest wyposażony w funkcje: wykrywania zmęczenia, informacji o znakach drogowych, inteligentnego asystenta prędkości, asystenta hamowania awaryj-nego1, asystenta parkowania1, aktywnego asystenta utrzymywania pasa ruchu, tempomatu oraz w system kontroli ciśnienia powietrza w oponach. Dzięki temu bezpieczeństwo czynne samochodów dostawczych MAN osiągnęło zupełnie nowy poziom.
Nowością w wyposażeniu standardowym pojazdów MAN TGE z homologacją N1 jest także poduszka powietrzna pasażera oraz system rejestracji danych z wypadków. System ten rejestruje i przechowuje krytyczne parametry i informacje związane z kolizją, które są zapamiętywane na krótko przed, w trakcie oraz bezpośrednio po zderzeniu. Dzięki niemu w pamięci przechowane zostaną ważne dane, które umożliwią badanie wypadków i analizowanie działania urządzeń zabezpieczających. Poduszka powietrzna pasażera z przodu jest dostępna jako opcja w pojazdach z homologacją N2.
Pojazd TGE Next Level wyposażony jest także w wiele nowych funkcji poprawiających komfort: w nową deskę rozdzielczą z cyfrowymi wskaźnikami oraz duży ekran dotykowy MAN Media Van umożliwiający sterowanie funkcjami pojazdu i systemem informacyjno-rozrywkowym. Gruntownie zmodernizowana instalacja elektryczna i elektronika pojazdu w połączeniu z nowym miejscem pracy kierowcy oraz nowymi i unowocześnionymi systemami wspomagającymi przenoszą pojazd MAN TGE na nowy poziom i dlatego otrzymał on przydomek „Next Level”. Produkcja pierwszych wariantów modelu rozpocznie się w czerwcu 2024 r., a w ciągu roku będą pojawiać się kolejne.
Pod maską MAN TGE w wersji na rok modelowy 2025 jest nowoczesnym i przyszłościowym pojazdem. Jednak jego zwracający uwagę, dynamiczny wygląd zewnętrzny praktycznie nie zmienił się. Dlatego firma MAN Truck & Bus stworzyła subtelną, przyciągającą wzrok wersję TGE Next Level Edition, wyróżniającą się akcentami wizualnymi. Jest ona dostępna w premierowej kolorystyce Pale copper metallic, z osłonami lusterek w kolorze Piano black, wygiętą listwą na zderzaku w kolorze srebrnym, emblematem „Next” na przednim grillu oraz z 17-calowymi felgami aluminiowymi w kolorze srebrnym lub czarnym.
Jeśli chodzi o napęd, w ofercie zaszły niewielkie zmiany. 2,0-litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny oraz możliwość wyboru pomiędzy 6-biegową manualną a 8-biegową automatyczną skrzynią biegów nie zmieniają się. Poprzedni silnik podstawowy o mocy 75 kW (102 KM) nie będzie już oferowany, ze względu na ograniczone zainteresowanie ze strony klientów. W standardzie dostępne są teraz silniki o trzech mocach: 103 kW (140 KM), 120 kW (163 KM) i 130 kW (177 KM).
Deska rozdzielcza w MAN TGE została całkowicie przeprojektowana i obecnie zyskała w części środkowej niezależny wyświetlacz. Przeprojektowano także ergonomiczną kierownicę, za pomocą której można teraz bezpośrednio obsługiwać nowe systemy asystentów. Nowy zestaw wskaźników jest te-raz w pełni cyfrowy i oferuje kierowcom duże możliwości dostosowań formy prezentacji danych. Jednak najbardziej rzucającym się w oczy elementem nowego kokpitu jest nowy system informacyjno-rozrywkowy MAN Media Van, będący nowoczesnym centrum sterowania umożliwiającym kontrolę i sterowanie multimediami i funkcjami pojazdu.
Dostępne są trzy warianty tego systemu: MAN media van z ekranem 10,4″, MAN Media Van Navigation z ekranem 10,4″ (plus funkcje opcjonalne) oraz MAN Media Van Navigation Business, z ekranem 12,9″ (plus funkcje opcjonalne). Opcjonalne funkcje obejmują na przykład strumieniowe przesyłanie multimediów z serwisu streamingowego Tidal i sterowanie głosowe. W standardzie jest indukcyjna ładowarka umożliwiająca bezprzewodowe ładowanie urządzeń mobilnych. Tuner DAB, interfejs Bluetooth oraz interfejs MAN SmartLink do bezprzewodowej integracji ze smartfonami (Android Auto lub Apple CarPlay) są standardowo dostępne w MAN Media Van. Dzięki nim wybrane aplikacje mogą być również wyświetlane na ekranie MAN Media Van i można sterować nimi bezpośrednio z ekranu dotykowego lub za pomocą elementów sterujących MAN TGE.
(s), fot. MAN
Na targach IAA Transportation 2024, które w połowie września odbędą się w Hanowerze Schmitz Cargobull przedstawi […]
Krone wprowadza na rynek pionierską koncepcję „Dimensions in Motion” na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze. […]
Opony do pojazdów ciężarowych i naczep montowane na 22,5-calowych obręczach zapewniają dłuższy okres eksploatacji, wysoki poziom […]