Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!
Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) w Krakowie, używając sygnałów świetlnych i dźwiękowych zatrzymali na drodze […]

W trakcie spotkania, goście mieli możliwość testowania aż 17 pojazdów MAN TGE 4×4 w różnych konfiguracjach wyposażenia i nadwozia. Do dyspozycji były furgony, pojazdy z zabudową brygadową, podwozia z pojedynczą i podwójną kabiną, a także modele z fabrycznymi skrzyniami. Dwa z prezentowanych pojazdów wyposażone były w nowy, najmocniejszy wariant silnikowy o mocy 205 KM (151 kW), co stanowiło doskonałą okazję do porównania z innymi wersjami. Wszystkie pojazdy były wyposażone w automatyczne skrzynie biegów, a układ napędowy 4×4 oparty na sprzęgle Haldex zapewniał doskonałe właściwości terenowe. Część pojazdów miała także blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi oraz układ wspomagania jazdy pod górę i zjazdu w dół.

MAN oferuje indywidualnie skonfigurowane pojazdy z napędem na wszystkie koła o całkowitej masie dopuszczalnej w przedziale od 3,0 do 5,5 tony. Pojazdy TGE 4×4 o maksymalnej masie dopuszczalnej od 5,0 do 5,5 t, są zaprojektowane przez MAN wspólnie z austriacką firmą Oberaigner. Są one przeznaczone głównie do stosowania w straży pożarnej, jako pojazdy ratunkowe i techniczne, transportery komunalne, pojazdy budowlane, ale także jako sprawnie poruszające się w terenie samochody kempingowe i małe busy wymagające dużego obciążenia. Wspólną cechą tych pojazdów jest stały system napędu na wszystkie koła obejmujący jednostopniowy napęd osi przedniej i zainstalowaną między osiami trzywałkową przekładnię różnicową zapewniającą rozkład sił odpowiednio do obciążenia (mechanizm różnicowy Torsen). W przypadku zmniejszenia trakcji na jednej z osi następuje automatycznie, bez opóźnień przesłanie większego momentu obrotowego na drugą oś.

W programie znalazły się przejazdy po torze off-road, w trakcie których uczestnicy mogli przekonać się o niezawodności i możliwościach terenowych pojazdów MAN TGE 4×4. Kolejnym punktem był pokazowy wjazd na rampę przeznaczoną dla samochodów terenowych. W Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy dodatkową atrakcją była rywalizacja w wyścigu równoległym, gdzie pojazdy o mocy 177 KM zmierzyły się z wersjami o mocy 205 KM, dając uczestnikom doskonałą okazję do porównania osiągów. W ramach prezentacji nowoczesnych systemów, zaprezentowano asystenta parkowania równoległego, który jest jednym z innowacyjnych rozwiązań dostępnych w MAN-ie TGE. Dla wielu osób niespodzianką był przejazd pod okiem instruktora ciężarówką MAN TGX 18.510 z naczepą, a namiastką emocji z rajdów terenowych przejazd po polu pojazdem Can-Am w dakarowej specyfikacji, który dostarczył niezapomnianych emocji. Nie zabrakło również prawdziwej perełki w ofercie MAN-a – ciężarówki MAN TGS Individual Lion S – wywrotki 6×2, wyeksponowanej przy wejściu na teren Autodromu, która zachwycała przybyłych swoim niepowtarzalnym stylem.

Wydarzenie było doskonałą okazją do zaprezentowania wszechstronności pojazdów MAN TGE Next Level, które łączą w sobie nowoczesne technologie, niezawodność i doskonałe właściwości terenowe. Uczestnicy mieli szansę na bezpośredni kontakt z pojazdami, a także na zdobycie cennych informacji o możliwościach, jakie oferują modele MAN TGE 4×4 w różnych wersjach. Dla tych samochodów, podobnie jak dla wszystkich produktów z portfolio MAN Truck & Bus Polska, dostępne są specjalistyczne rozwiązania finansowe proponowane przez spółkę MAN Financial Services Polska. Pojazdy MAN TGE, na rok modelowy 2025, przeszły dużą modernizację funkcjonalną i wnętrza.

Dzięki nim „Ciężarówka pośród vanów” dokonuje największego skoku technologicznego w swojej historii. Nowy van firmy MAN Truck & Bus otrzymał zupełnie nową architekturę sieci pokładowej. Nowa generacja jednostek sterujących z jednej strony spełnia wyższe wymagania w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, a z drugiej strony znacząco poprawia bezpieczeństwo czynne i bierne kierowców oraz innych użytkowników dróg, dzięki nowym asystentom wspomagającym pracę kierowcy. Pojazdy MAN TGE są teraz lepiej chronione przed próbami cyfrowych manipulacji i nieautoryzowanych zmian oprogramowania pojazdu, a także są idealnie wyposażone pod kątem przyszłych usług online. Kolejną zaletą jest możliwość bezprzewodowej aktualizacji. Wyeliminuje to wiele wizyt w warsztatach, których celem była aktualizacja oprogramowania oraz zapewni stałą poprawę stabilności oprogramowania.


Dzięki nowym jednostkom sterującym i nowym radarom oraz kamerom znacznie poprawiono działanie systemów bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Całkowicie nowymi są na przykład system monitorowania martwego pola oraz ostrzeżenia przy ruszaniu. Są one obecnie w standardowym wyposażeniu wszystkich pojazdów MAN TGE o masie powyżej 3,5 tony z homologacją N2 oraz w ramach opcji w pojazdach z homologacją N1. Nowością są także opcjonalne systemy asystentów: Cruise Assist, Cruise Assist Plus i asystent skręcania. Ponadto prawie wszystkie systemy zostały zmodyfikowane. Rozszerzono też ich funkcje. Na uwagę zasługuje także rozbudowana lista systemów wspomagających, które są obecnie standardowym wyposażeniem pojazdów.


Każdy MAN TGE Next Level jest wyposażony w funkcje: wykrywania zmęczenia, informacji o znakach drogowych, inteligentnego asystenta prędkości, asystenta hamowania awaryjnego, asystenta parkowania, aktywnego asystenta utrzymywania pasa ruchu, tempomatu oraz w system kontroli ciśnienia powietrza w oponach. Dzięki temu bezpieczeństwo czynne samochodów dostawczych MAN osiągnęło zupełnie nowy poziom.

Nowością w wyposażeniu standardowym pojazdów MAN TGE z homologacją N1 jest także poduszka powietrzna pasażera oraz system rejestracji danych z wypadków. System ten rejestruje i przechowuje krytyczne parametry i informacje związane z kolizją, które są zapamiętywane na krótko przed, w trakcie oraz bezpośrednio po zderzeniu. Dzięki niemu w pamięci przechowane zostaną ważne dane, które umożliwią badanie wypadków i analizowanie działania urządzeń zabezpieczających. Poduszka powietrzna pasażera z przodu jest dostępna jako opcja w pojazdach z homologacją N2.

Pojazd TGE Next Level wyposażony jest także w wiele nowych funkcji poprawiających komfort: w nową deskę rozdzielczą z cyfrowymi wskaźnikami oraz duży ekran dotykowy MAN Media Van umożliwiający sterowanie funkcjami pojazdu i systemem informacyjno-rozrywkowym. Gruntownie zmodernizowana instalacja elektryczna i elektronika pojazdu w połączeniu z nowym miejscem pracy kierowcy oraz nowymi i unowocześnionymi systemami wspomagającymi przenoszą pojazd MAN TGE na nowy poziom i dlatego otrzymał on przydomek „Next Level”. Deska rozdzielcza w MAN TGE została całkowicie przeprojektowana i obecnie zyskała w części środkowej niezależny wyświetlacz. Przeprojektowano także ergonomiczną kierownicę, za pomocą której można teraz bezpośrednio obsługiwać nowe systemy asystentów. Nowy zestaw wskaźników jest teraz w pełni cyfrowy i oferuje kierowcom duże możliwości dostosowań formy prezentacji danych.

Jednak najbardziej rzucającym się w oczy elementem nowego kokpitu jest nowy system informacyjno-rozrywkowy MAN Media Van, będący nowoczesnym centrum sterowania umożliwiającym kontrolę i sterowanie multimediami i funkcjami pojazdu. Dostępne są trzy warianty tego systemu: MAN media van z ekranem 10,4”, MAN Media Van Navigation z ekranem 10,4” (plus funkcje opcjonalne) oraz MAN Media Van Navigation Business, z ekranem 12,9” (plus funkcje opcjonalne). Opcjonalne funkcje obejmują na przykład strumieniowe przesyłanie multimediów z serwisu streamingowego Tidal i sterowanie głosowe. W standardzie jest indukcyjna ładowarka umożliwiająca bezprzewodowe ładowanie urządzeń mobilnych. Tuner DAB, interfejs Bluetooth oraz interfejs MAN SmartLink do bezprzewodowej integracji ze smartfonami (Android Auto lub Apple CarPlay) są standardowo dostępne w MAN Media Van. Dzięki nim wybrane aplikacje mogą być również wyświetlane na ekranie MAN Media Van i można sterować nimi bezpośrednio z ekranu dotykowego lub za pomocą elementów sterujących MAN TGE.

Pod maską MAN TGE w wersji na rok modelowy 2025 jest nowoczesnym i przyszłościowym pojazdem. Jednak jego dynamiczny wygląd zewnętrzny praktycznie nie zmienił się. Jeśli chodzi o napęd, w ofercie zaszły niewielkie zmiany. 2,0-litrowy, turbodoładowany silnik wysokoprężny oraz możliwość wyboru pomiędzy 6-biegową manualną, a 8-biegową, automatyczną skrzynią biegów nie zmieniają się. Poprzedni silnik podstawowy o mocy 75 kW (102 KM) nie jest już oferowany, ze względu na ograniczone zainteresowanie ze strony klientów. W standardzie dostępne są teraz silniki o czterech mocach: 140 KM (103 kW), 163 KM (120 kW), 177 KM (130 kW) i nowy mocarz osiągający 205 KM (151 kW). Tego ostatniego silnika nie udało nam się sprawdzić, bo czasu było niewiele, a chętnych do dwóch wyposażonych weń aut była długa kolejka. Jeździliśmy jednak autami z jednostką o mocy 177 KM i na żadnym z odcinków toru off-roadowego nie zauważyliśmy jakiejś słabości.

Nie było wprawdzie błota, ale zarówno na szutrach, jak i na luźnej, piaszczystej nawierzchni duet złożony z tego silnika i układu 4×4 typu Haldex znakomicie dawał sobie radę (to inteligentny system napędu na wszystkie koła, który w momencie spadku trakcji reaguje automatycznie w ciągu 0,084 sekundy, zmieniając normalny pojazd z napędem przednim w pojazd napędzany na wszystkie koła). Życie kierowcy w czasie terenowej jazdy ułatwiają też szybko pracująca automatyczna skrzynia biegów i off-roadowi asystenci, głównie ten od kontroli prędkości zjazdu. Instalacja napędu na wszystkie koła nie wymaga podniesienia poziomu pojazdu, dzięki czemu wysokość schodka przy wejściu pozostaje niezmieniona, co stanowi istotną zaletę, między innymi, w przypadku ambulansów i małych busów. Opcjonalnie możliwe jest jednak podniesienie poziomu pojazdu o 30 mm w celu zwiększenia prześwitu nad ziemią. Mimo adaptacji obciążenie użytkowe pozostaje niemal w pełni utrzymane, gdyż system napędu na wszystkie koła zwiększa masę własną pojazdu jedynie o 30 kg.
Sławomir Rummel
Fot. Sławomir Rummel, MAN
Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) w Krakowie, używając sygnałów świetlnych i dźwiękowych zatrzymali na drodze […]
Europa stale czyni postępy w ograniczaniu liczby wypadków drogowych, jednak świadomość zagrożeń, jakie stwarza martwe pole […]
Terminowość w transporcie buduje satysfakcję klienta i chroni przewoźnika przed wysokimi karami umownymi. Jak pokazuje raport […]











