Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » MAN: Specjalista w terenie

    MAN: Specjalista w terenie

    8 października, 2021
    Aktualności, Galeria, Jazda próbna, Polecane, Samochody ciężarowe

    Projektując nową generację pojazdów użytkowych, firma MAN postawiła w centrum uwagi kierowcę i realizowane przez niego zadanie transportowe. Efektem tych prac jest paleta pojazdów optymalnie dostosowanych do każdego zadania transportowego, również takiego związanego z poruszaniem się po nieutwardzonych szlakach, czy wręcz w terenie. Mieliśmy okazję sprawdzić takie MAN-y w 13 konfiguracjach podczas jazd na dawnym poligonie NRD-owskiego MSW w Kalinchen nieopodal Berlina.

    MAN, Specjalista w terenie, Ciężarówki i Logistyka
    • Dobrane do zadań
    • Kabina na miarę potrzeb
    • Na żądanie lub na stałe

    W przypadku pojazdów eksploatowanych na budowie i pojazdów specjalnych ważnym kryterium jest efektywność, zwłaszcza że pojazdy te często przemieszczają się na nieutwardzonym terenie. Pojazd taki musi być oszczędny i równocześnie bardzo wytrzymały i prosty. W ramach nowej generacji pojazdów ciężarowych MAN w grupie pojazdów ciężkich dostępne są nadal pojazdy MAN TGM i MAN TGS, a także MAN TGX o wielu różnych napędach. Odporna konstrukcja i doskonała kompetencja MAN w zakresie napędu na wszystkie koła przynosi efekty w postaci ponad 50 procentowego udziału w tym segmencie europejskiego rynku. W zależności od specyfiki użytkowania pojazdu, przewoźnicy mogą wybierać między załączanym, a stałym napędem na wszystkie koła.

    Zabudowa pojazdu też musi być odpowiednia dla danego zadania transportowego i wykonana na właściwie dobranym podwoziu, wyposażonym w niezbędne przyłącza techniczne i elektroniczne. Dotyczy to wszystkich rodzajów pojazdów – wywrotki trójstronnej, pojazdu hakowego, pojazdu-chłodni, śmieciarki czy transportera drewna. MAN, projektując swoją nową gamę pojazdów, przyjął koncepcję modułową uwzględniającą różne wymagania i zadania poszczególnych działów transportu. Dzięki temu zawsze może zaproponować optymalne rozwiązanie.

    Dobrane do zadań

    Zachować to, co się sprawdziło, wprowadzić zmiany tam, gdzie warto – definiując tak cel, MAN nawiązuje w swojej nowej generacji pojazdów do znanej systematyki typów pojazdów: ruch dalekobieżny i transport ciężki obsługują nowe pojazdy MAN TGX, które można rozpoznać po szerokich, długich i wysokich kabinach. W nowych pojazdach MAN TGX nadal znajdują zastosowanie trzy typy silników: silnik MAN D38 o dużej mocy do 640 KM, silnik MAN D26 o średniej mocy od 430 KM do 510 KM lub – w lekkich pojazdach dalekobieżnych – silnik MAN D15 o mocy od 330 KM do 400 KM.

    Oprócz klasycznych ciągników siodłowych i podwozi 4×2 i 6×2, MAN TGX jest też nadal dostępny w wariantach 6×4 i 8×4, stosowanych na przykład w transporcie ciężkim. Ciągnik siodłowy 4×2 można też zamówić z hydrostatycznym napędem kół przednich MAN HydroDrive, zapewniającym dodatkową trakcję na nieutwardzonym podłożu. Modele MAN TGX obejmują pojazdy o maksymalnej masie dopuszczalnej w przedziale od 18 do 41 ton, w przypadku transportu ciężkiego możliwe są zestawy o maksymalnej masie dopuszczalnej do 250 ton.

    Nowy MAN TGS nadal koncentruje się na ciężkich pojazdach budowlanych (i te samochody na pokazach w Kalinchen stanowiły najliczniejszą grupę), transporcie dostawczym i pojazdach komunalnych. Charakteryzuje się wąskimi kabinami, gdyż w typowych obszarach zastosowania ważna jest zarówno niewielka masa własna jak i dobra widoczność nie tylko daleko, alet także blisko kabiny. MAN oferuje TGS-a z silnikami D26 i D15, które obejmują zakres od 330 KM do 510 KM. Także pod względem konfiguracji napędu MAN TGS jest królem wśród lwów z uwagi na największą różnorodność wariantów. Są wśród nich: 4×2 i 6×2 jako ciągniki siodłowe lub podwozia, klasyczne 6×4, 8×2 i 8×4 dla wielu branż oraz pojazdy z napędem na wszystkie koła do jazdy w terenie o konfiguracji 4×4, 6×6, 8×6 lub 8×8. W pojazdach przeznaczonych głównie do jazdy po utwardzonych drogach, wymagających jedynie okazjonalnie dodatkowej trakcji, można połączyć MAN HydroDrive z dwu-, trzy- lub czteroosiowymi MAN TGS. Przy tej liczbie wariantów nowy MAN TGS dostępny jest w przedziale od 18 do 41 ton DMC.

    MAN TGL i MAN TGM są w ramach nowej generacji pojazdów dostępne także w lekkim i średnim zakresie tonażu. Do wyboru są cztery nowe wąskie kabiny: krótka, długa, wysoka z jedną leżanką i kabina podwójna. Ta ostatnia stosowana jest na budowie, w zakładach komunalnych oraz w straży pożarnej i służbach ratowniczych. Nowy TGL w wersji z czterocylindrowym silnikiem D08 pokrywa przedział od 7,5 do 12 ton DMC. Jeżeli jego moc w przedziale od 160 do 220 KM jest niewystarczająca, można wyposażyć TGL w sześciocylindrowy silnik D08 o mocy 250 KM.

    Przedział mocy w pojazdach MAN TGM z sześciocylindrowym silnikiem D08 wynosi od 250 KM do 320 KM. Zakres tonażu nowego MAN TGM zaczyna się dokładnie tam, gdzie kończy się zakres MAN TGL i wynosi 12, 15, 18 i 26 ton DMC. MAN TGL dostępny jest wyłącznie w wersjach 4×2, natomiast MAN TGM oferowany jest także w konfiguracjach osi 6×2, 6×4 i 4×4, dzięki czemu jest interesującym rozwiązaniem nie tylko dla średniociężkiego transportu dostawczego w ruchu regionalnym i logistyki miejskiej, lecz także dla wielu zastosowań w budownictwie, służbach komunalnych i straży pożarnej.

    • Na górkach poligonu w Kalinchen dzielnie „hasał” nawet ciągnik siodłowy z dodatkowym, hydrostatycznym napędem przedniej osi.
    • Trzyczęściowy, łatwy w naprawie zderzak, kratki osłaniające lampy, uchylne dolne stopnie wejściowe i solidne, stalowe uszy do zaczepienia lin holowniczych (to opcja) – to sprawdzone atrybuty ciężarówek MAN przeznaczonych do pracy na budowach lub w terenie. Możliwość podniesienia belki przeciwjazdowej i podpięcia do góry tylnych chlapaczy to też efekt doświadczenia zdobytego w poprzednich modelach.
    • W samochodzie budowlanym kierowca musi mieć możliwość zajrzenia do skrzyni wywrotki. Szeroki stopień na błotniku i nowe, wygodne uchwyty na kabinie zapewniają mu bezpieczne wyjście bezpośrednio z fotela.
    • Bernd Meier-Bornell, to jeden z instruktorów szkoły jazdy MAN Profi Drive, którzy pokazywali nam jak wykorzystywać nowoczesne systemy wspomagania kierowcy podczas jazdy w terenie.
    • MAN TGS 28.510 z napędem 6×4 bez problemów radził sobie z kopnym piachem i głębokim błotem na leśnym dukcie.
    • MAN ma w ofercie budowlanej nie tylko „ciężką kawalerię”. Średniak w gamie: TGM 18.320 4×4 ze stalową wywrotką przystosowaną również do transportu ładunków paletyzowanych i z zakabinowym żurawiem (czerwony) i TGM 13.280 4×4 z tylna osią z pojedynczym ogumieniem zabudowany stalową wywrotką trójstronną.
    • Podobnie jak w pojazdach dalekobieżnych, także w nowych, uterenowionych pojazdach budowlanych mamy już tablicę rozdzielczą, której głównymi elementami są dwa duże, elektroniczne ekrany.
    • Najmniejszy w rodzinie, czyli TGL ma napęd tylko na tylną oś, ale jest przeznaczony do pracy w zurbanizowanym środowisku. Nowa kabina brygadowa jest obszerna i może pomieścić nawet siedmiu ludzi (razem z kierowcą).
    • TGS 35.400 z napędem 8×4, czyli masowiec, tyle, że nie z tylnozsypową „rynną”, ale z trójstronną wywrotką z wysokimi burtami.
    • A to jedna z najbardziej lubianych przez użytkowników konfiguracji TGS-a – podwozie 6×6 z uniwersalną, trójstronną wywrotką Meillera.
    • Mimo dźwigania ciężkiego żurawia TGS wykazywał się też ogromną (może raczej niezachwianą) stabilnością poprzeczną.

    Kabina na miarę potrzeb

    W branży budowlanej, ruchu dostawczym w miastach lub w transporcie cystern i silosów ważna jest optymalna przejrzystość i mała masa własna. Duże znaczenie ma komfort i ergonomia przy wchodzeniu i wychodzeniu z pojazdu podczas częstych postojów przy realizacji dostaw. Specjalnie dla tych wymagań MAN zaprojektował wąskie kabiny o szerokości 2,24 m, przeznaczone do pojazdów typu TGL, TGM i TGS. Kompaktowa konstrukcja kabin zapewnia kierowcy optymalne pole widzenia podczas manewrowania, także na niewielkiej powierzchni. Jednocześnie pod względem ergonomicznej obsługi i komfortu na stanowisku pracy w niczym nie ustępują one kabinom pojazdów kursujących na długich trasach.

    Kabina FM o szerokości 2,24 m spełnia oczekiwania w zakresie niewielkiej masy i kompaktowej konstrukcji, uwzględniając jednak przy takiej samej długości i wysokim dachu jak w kabinie GM wysokie wymagania dotyczące komfortu podczas odpoczynku i spania. Dzienna szoferka NN jest w nowych pojazdach MAN TGS podobnie, jak dotychczas, najczęściej wybieranym wariantem. Typowym przykładem jej zastosowania w branży budowlanej są pojazdy z zabudową wywrotki i betonomieszarki. Mimo kompaktowej długości wynoszącej 1,88 m zapewnia ona wystarczająco dużo miejsca za siedzeniami na umieszczenie odzieży roboczej i narzędzi. Opcjonalne wejście budowlane ze stopniem nad lewym kołem i uchwytem na dachu umożliwia bezpieczną i wygodną kontrolę skrzyni ładunkowej za kabiną. Te wytrzymałe kabiny dla branży budowlanej na podwoziach w wersji średniowysokiej lub wysokiej mają trzyczęściowy zderzak. W przypadku poważniejszego uszkodzenia w wyniku zderzenia można niezależnie wymienić poszczególne elementy zderzaka. Specyfika pracy na budowie została uwzględniona także przy projektowaniu wejść, w których najniższe, elastycznie zamontowane stopnie są odporne na silniejsze uderzenia.

    Dla pojazdów TGL i TGM została przygotowana kabina CC o zewnętrznej szerokości 2,24 m i wysokości 1,62 m. Mimo kompaktowej konstrukcji ma ona taki sam, wysoki poziom pod względem ergonomii stanowiska pracy i wygody obsługi, co inne kabiny MAN-ów. Nisko umieszczone wejście i szeroko otwierające się drzwi ucieszą każdego kierowcę samochodu dostawczego, budowlanego lub komunalnego.

    Kabina podwójna jest najdłuższą kabiną w ramach nowej generacji pojazdów ciężarowych MAN, zapewniając przede wszystkim dużo miejsca dla dodatkowych pasażerów. Jest to czterodrzwiowa kabina oznaczona symbolem DN, wyposażona w wygodną ławę z czterema siedzeniami oraz w dwa lub trzy siedzenia z przodu, oferując dużo miejsca nawet dla siedmiu osób wraz ze sprzętem roboczym. Sprzęt można umieścić, np. w dużym schowku pod tylną ławą. Kabina podwójna jest zatem optymalnym rozwiązaniem dla małych firm wykonawczych, gmin i służb ratowniczych.

    Wśród bogatego wyposażenia wszystkich kabin znajduje się także jednostka z klawiszami MAN EasyControl, zlokalizowana w dolnej części drzwi od strony kierowcy. Umożliwia ona włączanie i wyłączanie świateł ostrzegawczych po opuszczeniu pojazdu, a także zamykanie szyberdachu, włączanie reflektorów roboczych i włączenie silnika w celu uruchomienia wywrotki. W zależności od sposobu użytkowania pojazdu, klient może zamówić klawisze, które zostaną w serwisie zaprogramowane zgodnie z jego życzeniem, lub skorzystać ze specjalnie dostosowanych i fabrycznie skonfigurowanych klawiszy.

    Na żądanie lub na stałe

    W przypadku pojazdów eksploatowanych głównie na drogach i jedynie sporadycznego zapotrzebowania na trakcję zalecany jest załączany hydrostatyczny napęd na przednie koła MAN HydroDrive. Rozwiązanie to zapewnia dodatkowe obciążenie użytkowe na poziomie 400 do 750 kg w porównaniu do załączanego mechanicznego napędu na wszystkie koła. Napęd ten jest natomiast wskazany w pojazdach przeznaczonych do okazjonalnych, ale dłuższych przejazdów w trudnym terenie, przy dużym zapotrzebowaniu na trakcję. Trzeci poziom, czyli stały napęd na wszystkie koła osi przednich z podłużną przekładnią wyrównawczą, jest właściwą opcją w przypadku częstego i dużego zapotrzebowania na trakcję. Dotyczy to długich tras na stosunkowo płaskich powierzchniach, ale przy silnie zmieniających się warunkach przyczepności podłoża, np. w ramach zimowego utrzymania dróg.

    Napędy na wszystkie koła wyposażone w oprogramowanie skrzyni biegów MAN TipMatic Offroad zapewniające wysokie obroty i minimalne przerwy trakcji w pełni ukazują swój potencjał poza utwardzonymi drogami. Dostępny w oprogramowaniu tryb „wybujania” przydaje się w trudnych sytuacjach. Przy niskich i średnich prędkościach maksymalną sprawność hamowania przy niewielkim ścieraniu hamulców zapewnia MAN PriTarder, a specjalny hamulec do jazdy pod górę umożliwia podjazd nawet na trudnych, wymagających wzniesieniach. Układ ABS z załączanym systemem jazdy w terenie gwarantuje bezpieczne hamowanie na luźnym podłożu. W pojazdach MAN z napędem na wszystkie koła dostępny jest także elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP).

    (rum)
    Fot. Sławomir Rummel

    (Do samochodów widocznych w tym artykule będziemy wracać w następnych wydaniach.) 

    Tagi : jazda próbna, MAN TGX
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Marzec 202

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    7,08
    Pb95
    6,22
    ON
    7,14
    LPG
    3,07
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    477
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,96
    GPB/PLN
    5,47
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone