MAN: Monachium wprowadza Lion’s City E do obsługi linii autobusowej
Autobus MAN Lion’s City E, eksploatowany przez monachijską spółkę transportowa MVG na trasie muzealnej, wozi już mieszkańców Monachium i turystów odwiedzających stolicę Bawarii. Po raz pierwszy nowy autobus elektryczny MAN jest wykorzystywany do obsługi połączeń liniowych w Monachium.
MVG testuje autobus Lion’s City E w ramach obsługi pasażerów na linii muzealnej 100 kursującej w centrum Monachium. Autobus elektryczny ma dobrą opinię u pasażerów, sprawdza się również w praktyce w Monachium. W ramach testów w terenie kursuje między dworcem głównym a dworcem wschodnim. – Jest to swego rodzaju premiera, gdyż w stolicy Bawarii MAN Lion’s City E jest po raz pierwszy wykorzystany do obsługi połączeń liniowych – mówi Rudi Kuchta, Head of Business Unit Bus w MAN Truck & Bus.
Monachijska spółka transportowa MVG dąży do systematycznego przestawiania swojej floty autobusów na pojazdy z napędem bezemisyjnym. Dlatego też zakłady miejskie w Monachium (SWM) i MVG utrzymują partnerskie relacje z różnymi producentami w zakresie rozwiązań innowacyjnych. Przedsiębiorstwa te regularnie testują nowe autobusy elektryczne. – Jesteśmy zadowoleni, że właśnie z nami jako przedsiębiorstwem transportowym firma MAN testuje w ramach naszej sieci swój autobus elektryczny. Jesteśmy ciekawi, jak nowy autobus sprawdzi się w praktyce i jakie nowe doświadczenia uda nam się zebrać. Nasz cel na najbliższe 10 lat jest jasny: odejście od oleju napędowego w kierunku zapewnienia bezemisyjnej eksploatacji pojazdów. Do zrealizowania tego celu potrzebujemy niezawodnych autobusów elektrycznych o dużym zasięgu – mówi szef MVG Ingo Wortmann.
MAN Lion’s City E w wersji o długości 12 m dzięki wykończeniu i wyposażeniu w kolorach monachijskiej spółki transportowej jest jednoznacznie identyfikowany jako autobus liniowy MVG. W autobusie zainstalowano trzy pary drzwi, które zapewniają sprawny przepływ pasażerów na uczęszczanej trasie. Może on przewozić do 88 osób.
Wielokrotnie nagradzane wzornictwo tego całkowicie elektrycznego autobusu miejskiego wzbogaca krajobraz miasta o nowe dynamiczne akcenty i wyraźnie wyróżnia się na ulicach Monachium. Wewnątrz dużym zainteresowaniem cieszy się zoptymalizowana strefa miejsc siedzących, zaprojektowana w przestrzeni powstałej po dawnym silniku. Zapewnia ona cztery dodatkowe fotele dla pasażerów i bardziej przyjazne oświetlenie.
Główny silnik do napędu autobusu elektrycznego został zlokalizowany na osi tylnej. Jest on łatwiej dostępny i ma mniej skomplikowaną konstrukcję niż silniki montowane w piastach kół. Zastosowano taką samą oś napędową, jaka montowana jest w pozostałych modelach autobusów nowej generacji Lion’s City. Ułatwia to konserwację pojazdu i ma korzystny wpływ na całkowite koszty posiadania (TCO).
Układ napędowy w pojedynczym autobusie elektrycznym zapewnia moc od 160 kW do maksymalnie 240 kW. Niezbędną do tego energię dostarcza sześć modułów baterii litowo-jonowych o zainstalowanej mocy 480 kWh. W ten sposób autobus Lion’s City E może przez cały okres życia baterii zapewnić w korzystnych warunkach zasięg w zakresie od 200 km do nawet 270 km.
Moc ładowania wynosząca do 150 kW umożliwia pełne naładowanie akumulatorów w czasie poniżej trzech godzin, dzięki czemu pojazd może być szybko ponownie wykorzystany na trasie. – Kwestia zasięgu jest dla SWM i MVG bardzo ważna. Analizują one także wpływ na zmianę zasięgu takich czynników, jak liczba pasażerów i warunki klimatyczne – dodaje Kuchta. – Jesteśmy optymistami i spodziewamy się, że zarówno MVG, jak i MAN będą bardzo zadowolone z wyników testu. Projektując elektryczny autobus Lion’s City E, mogliśmy skorzystać z zaawansowanych technologicznie baterii naszego koncernu. Zostały one odpowiednio dostosowane do szczególnych wymagań związanych z eksploatacją autobusu w warunkach miejskich. Doświadczeniu projektowemu MAN zawdzięczamy bardzo dobrze przemyślany system zarządzania temperaturą, który zapewnia wyjątkowo dobrą dostępność niezależnie od pory roku.
W przyszłości MVG chce zrezygnować z uzupełniania swojej floty autobusowej o pojazdy z silnikiem spalinowym. Dlatego coraz większego znaczenia nabiera postęp prac związanych z projektowaniem autobusów elektrycznych. – Teraz najważniejsze jest uzyskanie dużej wydajności baterii, małej masy pojazdu i możliwie dużej sprawności systemów ogrzewania i chłodzenia – komentuje Ingo Wortmann.
Do obsługi linii 100 operator MVG wykorzystuje pięć autobusów elektrycznych, kolejne zostały już zamówione i pojawią się w Monachium jeszcze w tym roku. W 2021 roku MVG będzie dysponować flotą autobusów elektrycznych liczącą 26 pojazdów. Podobnie jak metro i tramwaje, są one w 100 procentach zasilane prądem ekologicznym.
(s)
Fot. MAN
Views: 3