MAN: Ekskluzywny, turystyczny TGE Coach ukoronowaniem programu minibusów
Firma MAN Truck & Bus przygotowała dla swoich klientów kolejny pojazd na bazie MAN TGE – nowy model minibusa turystycznego TGE Coach. Poszerza on paletę pojazdów tej serii obejmującą dotychczas TGE Intercity przeznaczonego do ruchu dalekobieżnego, TGE City obsługującego komunikację miejską i uniwersalnego TGE Kombi. W ten sposób także w segmencie minibusów firma MAN oferuje pełną paletę pojazdów zaspokajając potrzeby wszystkich segmentów.
Nowy MAN TGE Coach imponuje możliwością przewozu nawet 16 pasażerów, przestrzennością i wysokim komfortem. Dostępna jest także bezemisyjna wersja eTGE Combi z napędem elektrycznym.
MAN Truck & Bus prezentuje na rok modelowy 2021 uzupełnioną i zróżnicowaną paletę minibusów. Rozpoczęty w 2018 r. program minibusów na bazie transportera MAN TGE spotkał się z dużym zainteresowaniem na rynku. W Europie sprzedano już ponad 500 pojazdów tego typu. Teraz program został uzupełniony o komfortowy model pojazdu turystycznego, mogący pomieścić maksymalnie 16 pasażerów.
Nowy TGE Combi w wersji z silnikiem Diesla lub z napędem elektrycznym eTGE Combi zapewnia wyjątkową elastyczność przy przewozie małych grup. TGE City przeznaczony jest przede wszystkim do obsługi transportu miejskiego. MAN TGE Intercity został pomyślany jako pojazd wahadłowy, wycieczkowy, dowożący gości do hotelu i jako uniwersalny pojazd wielofunkcyjny. Natomiast zaprezentowany ostatnio MAN TGE Coach idealnie zaspokaja wszystkie potrzeby w zakresie ruchu turystycznego.
Na wielką podróż
MAN TGE Coach to nowy model minibusa skonstruowany na bazie długiego pojazdu furgonowego z wysokim dachem klasy M2 (długość 7,4 metra, wysokość 2,62 metra bez klimatyzacji). Dzięki bardzo dobrej wartości współczynnika oporu powietrza Cw wynoszącego 0,33, TGE Coach charakteryzuje się najniższym zużyciem paliwa na autostradzie, wyprzedzając konkurencję pod względem efektywności.
Pojazdy tej serii wyposażono w największy, czterocylindrowy silnik rzędowy z systemem wtrysku Common Rail i podwójnym turbodoładowaniem (Bi-turbo). Z tak nowoczesnym, sprawdzonym silnikiem dwulitrowym o mocy 177 KM (130 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 410 Nm można wyruszyć nawet w Alpy. Opcjonalnie dostępna jest także precyzyjna, sześciostopniowa, mechaniczna skrzynia biegów lub komfortowa, ośmiostopniowa skrzynia automatyczna – każde rozwiązanie znacznie ułatwia pracę kierowcy.
Wytrzymały, elektronicznie sterowany układ hamowania z 16-calowymi tarczami hamulcowymi i wzmocnionymi stabilizatorami wraz z montowanymi seryjnie systemami wspomagania zapewnia maksymalne bezpieczeństwo podczas jazdy. Dostępne opcjonalnie resory pneumatyczne zwiększają komfort jazdy pasażerów do poziomu typowego dla dużych autokarów.
Ekskluzywny, wycieczkowy minibus o całkowitej masie dopuszczalnej 5 t, który może być wyposażony w 16 foteli w różnym układzie, doskonale nadaje się do przewozu małych grup lub obsługi ruchu wahadłowego. Wysokiej jakości fotele, oferowane do wyboru w dwóch wersjach: ze skóry lub opcjonalnie z tapicerką z kolekcji materiałów dostępnych dla wszystkich autobusów MAN, są zawsze montowane na stałe i wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.
Jak w dużym coachu
Pogłębiony bagażnik w ciekawie zaprojektowanej tylnej części pojazdu ma pojemność do 1700 litrów. Wewnątrz minibusa, podobnie jak w dużym autokarze, dla każdego pasażera przewidziano miejsce na bagaż i dostęp do sieci (service set). Znajdujące się po prawej stronie pantograficznie uformowane, elektryczne drzwi otwierają się na zewnątrz, zapewniając wygodę przy wsiadaniu do minibusa. Pierwsze siedzenie za wejściem przeznaczone jest dla pilota wycieczki i na życzenie może być wyposażone w mikrofon. Opcjonalnie można także z przodu pojazdu zamontować lodówkę o pojemności 15 litrów do chłodzenia napojów.
Jasne i przyjemne wnętrze zapewniające swobodną przestrzeń maksymalnie 16 pasażerom dostępne jest w dwóch różnych wersjach kolorystycznych. Zrezygnowano ze standardowego szarego wyposażenia wnętrza, gdyż nie należy ono do preferencji uczestników wycieczek. W pojeździe można także w określonych miejscach zainstalować na stałe stół. W celu zapewnienia optymalnej izolacji i wyciszenia pojazdu duże, przyciemniane okna zostały wykonane z podwójnych szyb.
Montowana seryjnie klimatyzacja Climatronic automatycznie reguluje właściwą temperaturę. Dodatkowo zamontowano na dachu niezależnie sterowaną klimatyzację o mocy chłodniczej 13 kW. Dzięki wymianie powietrza na poziomie 2040 m3/h i zapewnieniu stałego dopływu świeżego powietrza, nowy TGE Coach jest doskonale przystosowany do wyzwań, jakie stawia przed nami pandemia koronawirusa. Dla ochrony kierowcy dostępna jest szyba ochronna z plexi.
Wyposażenie seryjne obejmuje także konwektory podgrzewające wodę w szczególnych warunkach – w pojazdach eksploatowanych w krajach o chłodnym klimacie opcjonalnie można zamówić także dodatkowe ogrzewanie. Przy każdym fotelu pasażera znajduje się gniazdko USB do ładowania. Pojazd można też wyposażyć w wysokiej jakości sieć WLAN – cyfrowy luksus, o którym dzisiaj nie wolno już zapominać, zwłaszcza w autokarze marki MAN, dostępnym teraz także w mini formacie.
Program minibusów MAN
Część modeli skonstruowanych na bazie transportera TGE jest przygotowywana w Centrum Modyfikacji Autobusów BMC (Bus Modification Center) w Plauen. MAN współpracuje także na arenie międzynarodowej z 20 certyfikowanymi producentami zabudów, między innymi ze specjalistyczną firmą ALTAS z krajów bałtyckich, która produkuje wariant TGE Intercity, TGE City, a teraz także TGE Coach, spełniając wysokie wymagania MAN w zakresie jakości.
Miniautobusy coraz częściej stanowią uzupełnienie lub wręcz alternatywę dla klasycznych autobusów o długości 12 metrów jako optymalne rozwiązanie dla przewozu małych grup i obsługi ruchu na peryferiach, w rejonach wiejskich lub w okresach niskiej frekwencji pasażerów. Zwłaszcza nowe, elastyczne i cyfrowe oferty transportowe bazują na kompaktowych pojazdach, aby zapewnić efektywną i oszczędną realizację nowoczesnych przewozów na żądanie. MAN Truck & Bus ma teraz cztery różne modele minibusów zaprojektowane na bazie niezawodnego i komfortowego transportera TGE i może zaoferować pełną paletę rozwiązań w tym rozwijającym się segmencie usług transportowych.
Pełne bezpieczeństwo
We wszystkich minibusach MAN TGE dostępnych jest w ramach wyposażenia seryjnego lub dodatkowego ponad 20 technologii bezpieczeństwa, dzięki którym pojazdy te zaliczane są do najbezpieczniejszych w Europie. Należy tu wymienić, w szczególności, elektroniczny system wspomagania parkowania wraz z ochroną boczną, kamerę wielofunkcyjną, tempomat adaptacyjny ACC, system obserwacji otoczenia wyposażony w funkcję awaryjnego hamowania w mieście, aktywny system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, system ochrony bocznej, hamulec wielokolizyjny oraz system hamowania awaryjnego EBA (Emergency Brake Assist).
Przyjazne dla kierowców i charakteryzujące się dużą trwałością światła LED są w pojazdach TGE City i TGE Coach montowane seryjnie, a w pozostałych modelach TGE dostępne na życzenie. Reflektory mają zintegrowany system trybu doświetlania na zakrętach. W pojazdach TGE Coach ze względu na pokonywanie długich odcinków autostrad szczególnie przydatny jest system wykrywający obecność innego pojazdu w martwym polu i system wspomagania jazdy przy bocznym wietrze. Oba te systemy znacznie ułatwiają pracę kierowcy.
(s)
Fot. MAN