LONTEX: „Wzorowy Kierowca” też płaci kary…
Podczas zlotu Master Truck 2020 na stoisku firmy Lontex odbył się finał kolejnej edycji konkursu „Wzorowy Kierowca”.
Jak podczas przednich edycji konkursu na „Wzorowego Kierowcę” i w tym roku zainteresowanie uczestników przerosło oczekiwania organizatora, czyli firmy Lontex. W konkursie wzięło udział kilkudziesięciu uczestników wśród, których „egzaminatorzy” firmy wykryli sporo wykroczeń, wynikających głównie z niewiedzy.
Przyczyna, skutki oraz tok prawidłowego postępowania wykrytych wykroczeń zostały indywidualnie omówione z każdym uczestnikiem, dlatego za rok oczekiwany jest progres podczas kolejnej edycji konkursu. Jego celem jest zwiększenie świadomości kierowców co do prawidłowego stosowania przepisów dotyczących norm czasu pracy, odpoczynków oraz obsługi tachografów – co ma przyczynić się do zwiększenia „spokoju” kierowcy choćby w przypadku kontroli drogowych i poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Wyłoniono następujących zwycięzców:
I miejsce – Wojciech Stefańczyk – Wzorowy kierowca 2020 – nagroda główna: przejazd samochodem Lamborghini Gallardo;
II miejsce – Damian Stefańczyk – nagroda: Defensive Driving;
III miejsce – Mateusz Kruczek – nagroda: klucz przekładniowy TEKSON.
Kilka danych statystycznych dotyczących wykrytych wykroczeń bazując na punktacji „Oceny ryzyka w zakresie występowania naruszeń” (kontrola danych z okresu 1 roku):
- BARDZO POWAŻNE WYKROCZENIA: 3177 pkt
Większość, bo aż 3104 pkt wynika z błędów obsługi tachografów co okazuje się jest zmorą wielu kierowców. Błędy polegają na nieprawidłowym wpisie manualnym, błędnym wpisie kraju rozpoczęcia lub zakończenia zmiany, brakiem prawidłowego operowania selektorem tachografu w zakresie aktywności czy też nieprawidłowym zastosowanie funkcji „specjalnych” taki jak OUT, PROM/KOLEJ.
36 pkt – Ograniczenie czasu pracy do 10 godzin, jeśli wystąpiła praca w porze nocnej.
28 pkt – Niespełnienie wymogu odpoczynku najpóźniej wraz 6 godz. pracy.
9 pkt – Okresy prowadzenia pojazdu.
- POWAŻNE NARUSZENIA: 181 pkt.
145 pkt – Ograniczenie czasu pracy do 10 godzin, jeśli wystąpiła praca w porze nocnej.
21 pkt – Niespełnienie wymogu odpoczynku najpóźniej wraz z 6 godz. pracy.
10 pkt – Niespełnienie wymogu 11 godz. dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone.
5 pkt – Przekroczenie czasu nieprzerwanego prowadzenia pojazdu wynoszącego 4,5 godz.
- MNIEJSZEJ WAGI NARUSZENIA: 144 pkt.
85 pkt. – wykroczenia dotyczące przekroczenia odcinka jazdy 4:30 min. (o czas do 30 min.).
25 pkt. – za niespełnienie wymogu odebrania dziennego okresu odpoczynku 9 godz. (o czas do 1 godz.).
17 pkt. – za przekroczenie przedłużonego czasu prowadzenia pojazdu 10 godz. (o czas do 1 godz.).
10 pkt. – Niespełnienie wymogu 3 godz. + 9 godz. dzielonego dziennego czasu odpoczynku.
5 pkt. – Niespełnienie wymogu 11 godz. dziennego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone.
2 pkt. – Niespełnienie wymogu 9 godz. dziennego okresu odpoczynku w przypadku załogi kilkuosobowej (o czas do 1 godz.).
1 pkt . – Niespełnienie wymogu 45 godz. tygodniowego okresu odpoczynku, jeżeli jego skrócenie nie jest dozwolone.
Ciekawą informacją jest, że gdyby wszyscy kierowcy biorący udział w konkursie byli kontrolowani na drodze co 28 dni, wówczas suma nałożonych kar finansowych wyniosłaby:
312 tys. złotych (Polska)
212 tys. euro (Niemcy)
(s)
Fot. Lontex
Views: 2