Szczęśniak. Norweski lew
Fredrikstad to malowniczo położone miasto w południowej części Norwegii. Zostało założonew 1567 roku przez króla Fryderyka […]
Jak wynika z opinii analityków Delloitte w 2024 roku firmy logistyczne stanęły przed nowymi wyzwaniami, takimi jak rozwój technologii przestrzennych i przemysłowego metawersum, które mogłyby zmienić sposób zarządzania łańcuchem dostaw.
Katalizatorem wzrostu stała się też generatywna sztuczna inteligencja, wpływając na automatyzację i usprawnienie procesów. Najciekawsze dane z ostatnich lat pokazują, że przychody napędzane przez przemysłowy metaverse osiągną prawie 100 mld USD do 2030 roku. Do 2028 roku 75% inżynierów oprogramowania zatrudnionych w przedsiębiorstwach będzie pracować z asystentami kodowania AI, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do początku 2023 roku, kiedy odsetek ten wynosił poniżej 10%.
Logistyka i technologie funkcjonują jak system naczyń połączonych. Wyzwania w jednym segmencie oddziałują na drugi i odwrotnie. Rozwój branży technologicznej wpływa na prosperowanie firm logistycznych i cały łańcuch dostaw. Wyzwania w branży technologicznej mają więc szeroki zasięg, jednocześnie wymagając od niej samej elastyczności, innowacyjności i gotowości do szybkiego adaptowania nowych rozwiązań. Firmy logistyczne, oferujące usługi dla sektora technologicznego, powinny nie tylko śledzić te trendy, ale również aktywnie uczestniczyć w ich kształtowaniu, aby zapewnić konkurencyjność i efektywność swoich usług.
Branża technologiczna jest w czołówce kluczowych sektorów obsługiwanych przez DHL Express w Polsce i jest branżą o największym wagowym udziale. Średnia waga przesyłek wynosi 13,5 kg. Z analiz przewoźnika wynika, że największe firmy technologiczne korzystające z jego usług zlokalizowane są na południu kraju, szczególnie w regionie Górnego Śląska. DHL Express dla klientów z tej branży realizuje głównie transporty lotnicze (stanowią blisko 70% świadczonych usług), ale przesyłki dostarcza też drogą lądową.
Szczególnie kilka gałęzi działa niezwykle prężnie – z segmentem „distributor” na podium (ponad 40% wolumenu wynikającego z obsługi tej branży w 2023 r.). Kategoria ta dotyczy firm, które pełnią rolę pośredników między producentami technologii (np. sprzętu komputerowego, oprogramowania, elektroniki) a końcowymi użytkownikami lub innymi firmami, które sprzedają te produkty detalicznie.
Kolejno wysokie wartości wolumenów w 2023 r. DHL Express zaobserwował w przypadku obsługi firm odpowiadających za komponenty (ponad 26%) czy producentów sprzętów elektronicznych (16%). Największe wzrosty w tej kwestii porównując Q1 2024 rok do 2023 roku widoczne są wśród dystrybutorów, producentów czy segmentu „Imaging&Printing” (to firmy zajmujące się produkcją i dystrybucją sprzętu i oprogramowania do obróbki obrazu i drukowania, takiego jak: drukarki, aparaty fotograficzne, obiektywy). W pierwszym kwartale 2024 r. biznesy z tego obszaru wygenerowały 62% wzrost przychodu w porównaniu do całego minionego roku.
Jak wynika z danych DHL Express segment technologiczny stawia na zieloną logistykę, by zmniejszać ślad węglowy i m.in. wybiera zrównoważone paliwa lotnicze (SAF). Taką możliwość daje usługa GoGreen Plus, którą DHL Express uruchomił jako jeden z pierwszych globalnych przewoźników ekspresowych, pozwalając na obniżenie emisji dwutlenku węgla związanej z przewozem przesyłek właśnie dzięki wykorzystaniu paliwa SAF. Klienci przewoźnika mogą skorzystać z GoGreen Plus i zakupić SAF do wszystkich lub tylko wybranych przesyłek – firmy technologiczne plasują się na drugim miejscu i stanowią 13% wszystkich branż obsługiwanych przez DHL Express, które decydują się na to rozwiązanie.
Obserwujemy, że sektor logistyki w Polsce i Europie stale się rozwija, wdraża nowe technologie i przygotowuje się na wyzwania przyszłości. Potwierdza to analiza przeprowadzona przez McKinsey wśród 250 globalnych spedytorów i dostawców usług logistycznych. Dalsze inwestycje w innowacje będą istotne dla zapewnienia efektywności i konkurencyjności usług – w tym tych świadczonych branży technologicznej. Współpraca sektora logistycznego z branżą technologiczną jest kluczowa dla rozwoju obu obszarów, a jednocześnie pozwala na tworzenie bardziej zintegrowanych i inteligentnych systemów logistycznych.
Edwin Osiecki, wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży w DHL Express Polska
Fot. DHL
Fredrikstad to malowniczo położone miasto w południowej części Norwegii. Zostało założonew 1567 roku przez króla Fryderyka […]
Od 1 października 2024 nowym dyrektorem zarządzającym Mercedes-Benz Vans w Polsce zostaje René Achinger, pełniący tę […]
W obliczu globalnych wyzwań firmy coraz częściej decydują się na przeniesienie produkcji bliżej rynków zbytu. Trend […]
Views: 67