LOGISTYKA: Pięć kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej w branży DIY według DACHSER Polska
Dobra passa producentów artykułów do domu i ogrodu trwa. W 2020 roku światowy rynek DIY wzrósł o blisko 14 proc. do łącznej wartości 701 mld euro. Duży w tym udział mają polscy eksporterzy, którzy systematycznie zwiększają wolumen dostawy swoich towarów do europejskich sieci sklepów typu „home improvement”, zwłaszcza w Niemczech. Na tak wysoce konkurencyjnym rynku, z ustabilizowanym asortymentem i stabilnym poziomem cen, szczególnego znaczenia nabiera efektywna logistyka.

Coraz częściej wysokiej jakości produkt, czy dobra cena to za mało, by wygrać w wyścigu o klienta. Rosnące wymagania konsumentów, zmiana zwyczajów zakupowych czy rozwój e-commerce skłaniają dostawców oraz sieci handlowe do poszukiwania nowych rozwiązań.
Ostatnie miesiące pokazały jednak, jak ważną rolę w procesie budowania przewagi konkurencyjnej ma logistyka i stabilność łańcucha dostaw. – W dzisiejszych czasach konsumenci bardzo cenią swój czas oraz komfort zakupów, dlatego dostępność towarów w sklepie jest dla nich jednym z priorytetów. Stabilność i terminowość dostaw mają fundamentalne znaczenie w budowaniu pozytywnych doświadczeń zakupowych. Z kolei efektywna logistyka to dla dostawców szansa na zostanie preferowanym partnerem i osiągnięcie realnej przewagi rynkowe – mówi Juliusz Pakuński, kierownik rozwoju biznesu DACHSER DIY Logistics w Polsce
Dobra strategia logistyczna pomaga polskim producentom z branży DIY nie tylko w budowaniu pozycji rynkowej, ale też nawiązywaniu czy rozwijaniu współpracy z europejskimi sieciami handlowymi. Warunkiem jest odpowiednie zaplanowanie i wykorzystanie zasobów oraz procesów logistycznych. Oto pięć elementów, które mogą stanowić źródło przewagi konkurencyjnej:
- Minimum logistyczne
Jednym ze sposobów na zwiększenie przewagi konkurencyjnej we współpracy z sieciami handlowymi jest ustalenie miarodajnego minimum logistycznego. Pozwala to klientowi oszacować cenę sprzedaży uwzględniającej koszty transportu i uniknąć sytuacji, kiedy koszt realizacji zamówienia przewyższa lub znacznie zmniejsza zyski. Kluczowa w tym kontekście jest korelacja pomiędzy ujęciem wartościowym a logistycznym. W tym celu konieczne jest precyzyjne określenie parametrów zamówienia, czyli objętości oraz wagi ładunku. Do tego potrzebna jest analiza danych historycznych dotyczących przepływu zamówień lub określenie średniej wielkości zamówienia w oparciu o prognozę sprzedaży szacowaną na podstawie rotacji zalistowanych w sieci artykułów.
- Optymalna droga dostawy
Ważnym czynnikiem sukcesu jest również sprawny przepływ towarów z linii produkcyjnych na regały sklepowe. Wybór odpowiedniego modelu dystrybucji zależy od ilości zamawianego towaru i częstotliwości dostaw. Sieci DIY sukcesywnie zmniejszają wielkość zamówień, jednocześnie zwiększając ich częstotliwość. W ten sposób elastycznie zarządzają ofertą i unikają trzymania zapasów, które generują koszty i wymagają dodatkowej powierzchni magazynowej. Takie podejście wymaga od producentów nie tylko utrzymywania odpowiedniego poziomu zapasów, ale przede wszystkim zintegrowanej sieci transportowej, która pozwala realizować dostawy według zapotrzebowania.
- Terminowość dostaw
Terminowość powinna być najwyższym priorytetem we współpracy z sieciami handlowymi. Podstawą jest ustalenie terminu dostawy, ewentualnych awizacji oraz określenie realnego czasu realizacji zamówienia od momentu przygotowania zamówienia do transportu. W przypadku współpracy z marketami DIY uzgodnienie tzw. okien czasowych to sposób na uniknięcie kolejek i szybsza droga do sklepowej półki. W tym obszarze warto korzystać z usług operatorów logistycznych, którzy dzięki zawartej z siecią umowie, są w stanie zagwarantować terminowe dostawy ładunków i unikają czekania w kolejce na rozładunek.
- Odchylenia
Kartą przetargową jest też przejrzystość w łańcuchu dostaw. Czasami zdarzają się opóźnienia, uszkodzenia, braki – najważniejsze jest, by potrafić odpowiednio nimi zarządzać. Klienci oczekują dziś pełnego wglądu w swoje zamówienia. Dlatego istotne jest zapewnienie płynnego przepływu informacji oraz możliwości śledzenia przesyłki na każdym etapie procesu logistycznego. Wykrycie nieprawidłowości i poinformowanie odbiorcy o ewentualnych opóźnieniach odpowiednio wcześnie, umożliwia mu podjęcie działań pozwalających na uniknięcie lub zminimalizowanie negatywnych skutków takich zmian, w tym także strat finansowych czy wizerunkowych.
- Sezonowość
Sezonowy wzrost sprzedaży to nieodłączny element działalności w branży DIY. Nie mówimy tu tylko o ofercie dostosowanej do pory roku, ale do każdego ważniejszego wydarzenia czy świąt w kalendarzu. Wymaga to odpowiedniego zarządzania zapasami i dostawami. Przygotowania powinny rozpocząć się odpowiednio wcześnie tak, aby operator logistyczny mógł zarezerwować odpowiednie zasoby do obsługi większej liczby zamówień. Warto w tym przypadku rozważyć skorzystanie z usług w magazynach typu multi-user, które są w stanie elastycznie zarządzać sprzętem i ludźmi.
As w rękawie
W budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku DIY nieoceniona może okazać się pomoc sprawdzonego dostawcy usług logistycznych, takiego jak DACHSER, który ma wieloletnie doświadczenie i znajomość branży, a także rozbudowaną sieć oddziałów oraz połączeń drogowych obejmującą cały kontynent. W ramach DACHSER DIY Pipeline operator zapewnia nadzór nad całym procesem realizacji zamówień – od konfekcjonowania, przez etykietowanie zgodnie z wymaganiami danej sieci, po transport do marketów pojedynczych palet. Oferuje także serwis w sklepach, czyli budowanie ekspozycji, kontrolę jakości i ilości towaru oraz dbanie o odpowiednią prezentację i dostępność produktów na półce i display.
(s)
Fot. DACHSER