LOGISTYKA: Oczekiwania Polaków odnośnie świeżej żywności – raport Fresh Logistics
Czym charakteryzują się świeże produkty? Jaki jest właściwy czas ich magazynowania zanim trafią na sklepową półkę? Co jest wyznacznikiem ich świeżości? Producenci świeżej żywności i operatorzy logistyczni obsługujący tę branżę, z całą pewnością nie mają problemu z odpowiedzią na te pytania. Ale czy tak samo myślą konsumenci sięgający po swój ulubiony produkt na sklepowej półce?

Tego można się dowiedzieć z najnowszego raportu Fresh Logistics Polska „Świeżo i na czas. Transport żywności a oczekiwania Polaków”.
Fresh Logistics Polska rocznie obsługuje ponad milion przesyłek ze świeżą żywnością. Nie dziwi zatem, że firma dokłada wszelkich starań, aby zawsze być blisko rynku i odpowiednio reagować na preferencje konsumenckie. Dlatego, postanowiła przeprowadzić badanie rynku, na podstawie, którego stworzyła raport dotyczący oczekiwań konsumentów, w odniesieniu do produkcji, transportu i przechowywania świeżej żywności.
Raport „Świeżo i na czas” to doskonałe źródło wiedzy o preferencjach konsumenckich, wzbogacone ciekawymi grafikami i wypowiedziami eksperckimi m.in.: Marka Borowskiego, prezesa Federacji Polskich Banków Żywności, dr Justyny Bylinowskiej, technologa żywności i żywienia oraz redaktor naczelnej portalu www.dietetycy.org.pl czy też Moniki Ciesielskiej, DR Lifestyle, dietetyczki i autorki popularnego bloga www.drlifestyle.pl.
Choć na naszych stołach królują świeże produkty i domowe potrawy, to Polacy coraz chętniej sięgają po gotowe półprodukty lub dania. Asortyment w sklepach dostosowuje się do potrzeb rynku i nawet w dyskontach można kupić wysokiej jakości, zdrowe „gotowe dania” – tak najnowsze trendy komentuje w raporcie Monika Ciesielska, dietetyczka i blogerka.
Raport zawiera także opinie badanych na temat tego, czym według nich są świeże produkty, jak należy je przechowywać w domu, a także istoty znaczenia odpowiedniej temperatury i czasu przechowywania jedzenia. Konsumenci zwracają również dużą uwagę na bezpieczeństwo żywności, jakość produktów oraz czas dostawy. Przykładowo, 53% badanych uważa, że dostawa świeżej żywności do sklepów powinna następować codziennie lub ewentualnie kilka razy w tygodniu (31% respondentów). Z kolei dla ponad 56% ankietowanych niski stopień przetworzenia produktu jest wyznacznikiem jego świeżości.
Aby przygotować raport Fresh Logistics, wspólnie z agencją Chromatique, zrealizowała badanie rynku, wykorzystując dwie techniki badawcze: CAPI oraz CAWI. Badanie CAPI (badania ankietowe) przeprowadzono w terenie, w pobliżu hipermarketów w dwóch dużych miastach: Poznaniu oraz Warszawie. Respondenci to konsumenci świeżej żywności i nie tylko, zróżnicowani pod względem wieku, wykształcenia, płci, lokalizacji geograficznej czy rodzaju gospodarstwa domowego.
Fresh Logistics Polska, jest częścią międzynarodowej Grupy Raben. Firma świadczy usługi dystrybucji krajowej i międzynarodowej oraz magazynowania dla produktów świeżych, zawsze stawiając na jakość i bezpieczeństwo żywności. Firma posiada ponad 20 lat doświadczenia, dysponuje 55 tys. mkw powierzchni magazynowej z temperaturą kontrolowaną, 550 środkami transportu, 8 nowoczesnymi centrami dystrybucyjnymi obsługującymi ponad 1 milion przesyłek rocznie. Fresh Logistics stawia na zaawansowane systemy IT i ciągłe doskonalenie procesów w oparciu o lean management. W ramach programu Better Everyday inicjuje wiele projektów optymalizacyjnych, z korzyścią dla wszystkich podmiotów biorących udział w łańcuchu dostaw. To zgrany zespół 700 pracowników, pełnych energii i pasji do logistyki.
(s)
Fot. Grupa Raben