LOGISTYKA: Magazynowanie, czyli sekretna broń importerów wina
Globalna pandemia wpłynęła na zmniejszenie dostępnej przestrzeni magazynowej, a skutki tego odczuwane są do dziś. W wielu miejscach na świecie wciąż może dochodzić do przerwania ciągłości łańcucha dostaw. Importerzy muszą więc znaleźć sposób nie tylko na to jak dystrybuować np. wina, ale też jak zarządzać zapasami.

Co zrobić, aby magazynowanie stało się „sekretną bronią” dostaw? Radzi Hillebrand Gori, globalny operator logistyczny, specjalizujący się w obsłudze rynku beverage, także w magazynowaniu wina.
Decydując się na korzystanie z usług magazynowania, importerzy wina powinni szukać magazynów, które spełniają szereg warunków, a ich wybór nie może być przypadkowy.
Kontrola temperatury
Magazyny powinny zapewnić zachowanie odpowiednich zakresów temperatur i poziomu wilgotności powietrza wymaganych dla bezpiecznego składowania win. Ważne jest to, czy wykorzystywane są w nich specjalistyczne systemy monitorowania i nadzoru w trybie 24/7. Kolejna kwestia, na którą warto zwrócić uwagę, to zarządzanie zapasami. Magazyn powinien być zorganizowany tak, aby można było w prosty sposób rotować zapasami i odpowiednio przygotować wino do transportu, w kraju lub za granicę. Tu pomocne mogą być usługi takie jak kompletowanie, pakowanie czy etykietowanie. Wina, które w danym momencie muszą trafić na rynek, są etykietowane, pakowane do pudełek czy skrzynek i wysyłane już bezpośrednio do odbiorców. Magazyny zarządzane przez Hillebrand Gori, poza składowaniem, kompletacją i pakowaniem, zapewniają też winiarniom bezpieczną przestrzeń magazynową do zarządzania dostawami określonych roczników wina, z dokładnym ich rejestrem i raportami.
Wsparcie w procedurach celno-skarbowych
Specjaliści Hillebrand Gori radzą, aby wybierając magazyn wina, zwrócić uwagę na to, czy będzie możliwe dokonanie w nim procedur celno–skarbowych, tj. odprawy, nałożenia akcyzy, banderolowania, itp. Operatorzy powinni mieć też specjalną licencję na przechowywanie alkoholu. Dzięki temu składowane może tu być wino w stanie zawieszenia poboru cła (bonded products) z możliwością odroczenia zapłaty należnego cła do momentu jego przemieszczenia z magazynu do finalnego miejsca dostawy.
Im bliżej tym lepiej
Przy wyborze ważna jest też odległość magazynu od miejsca produkcji lub konsumpcji wina. Im bliżej, tym mniejsze są koszty dostaw i krótszy czas tranzytu, a jednocześnie możliwość szybszej reakcji na zmiany w trendach konsumpcji na rynku. Umowa z operatorem może dotyczyć składowania zarówno krótko, jak i długoterminowego. Przykładem są magazyny Hillebrand Gori w Beaune i Bordeaux, gdzie część wina składowana jest od 1983 roku. Odpowiednia konstrukcja budynków i utrzymanie restrykcyjnych warunków temperaturowych gwarantuje zachowanie ich jakości, zapobiega też uszkodzeniom etykiet na butelkach.
Magazyny w globalnej sieci
Niezależnie od tego, czy wino będzie przechowywane w kraju produkcji czy też za granicą, magazynowanie może być efektywnym i opłacalnym rozwiązaniem. Obecnie Hillebrand Gori zarządza ponad 50 magazynami na świecie. Są one rozlokowane wszędzie tam, gdzie wino jest produkowane i konsumowane. Inwestycje w rozwój sieci transportowej i powierzchni magazynowych pozwalają operatorowi na dostosowanie się do potrzeb klientów, a wyspecjalizowane systemy informatyczne zapewniają pełną widoczność i kontrolę nad zapasami.
(s)
Fot. Hillebrand Gori
- GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym mostem drogowym, który został otwarty w 2021 r. W rezultacie lokomotywy i tabor muszą być transportowane na moście autostrady […]
- Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwojuKażda firma dostarczająca kauczuk naturalny do dwóch europejskich zakładów produkcyjnych Apollo Tyres, w Holandii i na Węgrzech, musi teraz przestrzegać kodeksu postępowania opracowanego przez globalną platformę na rzecz zrównoważonej gumy naturalnej (ang. Global Platform for […]
- CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 rokuCEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 sztuk do końca 2025 r. Będzie to kolejny krok w realizacji zobowiązania jakim jest osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2050 r. Flota pojazdów […]
- Nooteboom: Bez odwagi nie ma chwały!18 maja 2023 roku zmarł Henk Nooteboom, były dyrektor Koninklijke Nooteboom Groep. Henk Nooteboom miał 79 lat. Był dyrektorem generalnym Nooteboom Trailers od 1975 do 2002 roku. Wspólnie z braćmi Dickiem i Tonem, stworzył podwaliny […]
(s)
Fot. DB Schenker