LOGISTYKA: ID Logistics – nowa generacja robotów do inwentaryzacji w magazynach
ID Logistics przedstawił ASTRID, pierwszego autonomicznego robota inwentaryzacyjnego opartego o sztuczną inteligencję. Urządzenie opracowane zostało przez ID Logistics przy współpracy z E-Dentic i Wyca. ASTRID, nowość w światowej logistyce, nie potrzebuje już pomocy człowieka, aby poznać swoją trasę, sterować lub wykonywać prace inwentaryzacyjne.

Przeprowadzenie inwentaryzacji jest zadaniem złożonym i czasochłonnym zarówno dla firmy logistycznej, jak i jej klienta. Kiedy dochodzi do zakłóceń w dostawach, w wyniku trudności w łańcuchu dostaw czy globalnego kryzysu wywołanego pandemią, zwiększa się zapotrzebowanie na zapasy i usługi magazynowe.
Dostawcy usług logistycznych muszą znaleźć rozwiązania zapewniające niezawodny monitoring wszystkich zapasów. Powinien być regularny, autonomiczny i niezawodny, tak aby zagwarantować dostępność produktów i wydajność magazynu.
ID Logistics, przy współpracy z francuskimi firmami E-Dentic i Wyca, opracował nowe urządzenie do zarządzania zapasami: autonomicznego robota inwentaryzacyjnego ASTRID. Technologia ta pozwala sprostać dwóm wyzwaniom:
- regularnemu uzupełnianiu stanów magazynowych, dzięki przeprowadzeniu szybkiej inwentaryzacji palet w 100% autonomiczny sposób;
- dostarczaniu w czasie rzeczywistym informacji niezbędnych do właściwego zarządzania łańcuchem dostaw klientów.
Autonomiczny robot inwentaryzacyjny ASTRID jest efektem współpracy ID Logistics, Wyca Robotics i E-Dentic. ID Logistics, dzięki znajomości specyfiki biznesu, był inicjatorem i koordynatorem projektu. Wyca Robotics specjalizuje się w robotach AMR i liniowej inwentaryzacji sklepów, jest pionierem w rozwoju robotów autonomicznych. E-Dentic, od 2016 r. partner ID Logistics, jest integratorem IT specjalizującym się w sztucznej inteligencji.
E-Dentic i ID Logistics wspólnie opracowały już metody śledzenia ładunków za pomocą e beaconów, wdrożyły też rozwiązania w zakresie video trackingu. W projekcie ASTRID firma Wyca Robotics odpowiada za platformę robotyczną, a E-Dentic za interfejs HMI (Human Machine Interface) oraz analizę zdjęć wykonanych przez sztuczną inteligencję.
Technologia ma być wdrażana w trzech etapach:
- wdrożenie we Francji dla klientów ID Logistics – instalacja 11 robotów w latach 2022/2023;
- komercjalizacja we Francji, od września 2022 r.;
- wprowadzenie na rynki międzynarodowe, dla spółek zależnych ID Logistics, od 2023 r.
E-Dentic, który jest integratorem rozwiązania, ma odpowiadać za marketing, wdrożenie, infolinię, a także koordynację prac konserwacyjnych. – ASTRID to najnowsze osiągnięcie naszego działu innowacji i po 3 latach badań i rozwoju, jesteśmy dumni, że możemy rozpocząć jej wdrażanie operacyjne. To prawdziwie przełomowa innowacja, która spełnia potrzeby klientów, oczekujących jeszcze bardziej niezawodnego zarządzania ich zapasami, a także poprawia warunki pracy naszych zespołów. Dziękujemy partnerom Wyca Robotics i E-Dentic za towarzyszenie nam w tym procesie – powiedział Eric Hémar, prezes ID Logistics.
– Jesteśmy dumni z partnerstwa technologicznego z ID Logistics, głównego gracza logistyki kontraktowej, znanego z oferty o wysokim poziomie technologicznym i doskonałości operacyjnej. Ta współpraca oddaje roboty w służbę firmom i ludziom, ułatwiając codzienne zadania pracownikom i jednocześnie zwiększając niezawodność procesów. Innowacja potwierdza ambicje Wyca Robotics ukierunkowane na dostarczanie mobilnych pojazdów i robotów zdolnych do działania w złożonych środowiskach w sposób interaktywny, bez pomocy z zewnątrz lub adaptacji środowiska. Nowa generacja pojazdów autonomicznych jest decydującym krokiem dla wprowadzania mobilnych robotów usługowych do wszystkich sektorów, dostępnych społeczeństwu i profesjonalistom. To też dowód wyjątkowego know-how naszych zespołów w zakresie robotyki przemysłowej i wewnętrznych pojazdów autonomicznych – mówi Patrick Dehlinger, dyrektor zarządzający Wyca Robotics.
Prawdziwy klejnot technologiczny, ASTRID (Autonomous Stock Taking Robot by ID Logistics) to autonomiczny robot mobilny, zaprojektowany z myślą o wspieraniu zarządzających zapasami w ich codziennej pracy. Potrafi fotografować palety i odczytywać kody kreskowe, a także wykrywać puste i pełne lokalizacje. W nocy może pracować autonomicznie i w trybie współdziałania, zgodnie z normami bezpieczeństwa.
ASTRID sprawdza 5 tys. palet na godzinę, czyli 20 razy szybciej niż dron, zazwyczaj wymagający obecności operatora i 100 razy szybciej niż ma to miejsce w przypadku inwentaryzacji ręcznej. To zwiększa częstotliwość inwentaryzacji, bez zaangażowania managerów zarządzających zapasami. Umożliwia automatyczne przeprowadzenie inwentaryzacji, poprawia jakość obsługi, zapewnia niezawodność zapasów i wzrost wydajności pracy.
Pracownik może wykorzystać robota regularnie lub wyznaczyć mu jednorazowe zadania. ASTRID przeprowadza inwentaryzację i wysyła zdjęcia i/lub raporty na platformę internetową. Po jej zakończeniu możliwe jest przeanalizowanie rozbieżności lub zmian w stanie magazynowym.
ASTRID został wyposażony w najnowocześniejsze technologie, umożliwiające przeprowadzenie inwentaryzacji i zarządzanie zapasami bez udziału człowieka. To m.in.:
- nawigacja SLAM: w 100% autonomiczna, nie wymaga interwencji człowieka lub infrastruktury;
- wizja robotyczna: szybkość odczytu bliska 100%, odczyt wszystkich rodzajów kodów kreskowych;
- sztuczna inteligencja: automatyczna analiza wszystkich typów palet (80×120, 100×120, ponadgabarytowe);
- wysuwany maszt z kamerami: przejazdy, zarządzanie przeszkodami na wysokości i robienie zdjęć do 11,5 m przy zachowaniu pełnej autonomii;
- ładowanie indukcyjne: ciągła praca w dzień i nocy, także w obecności pracowników;
- najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa: np. Lidar 3D, który wykrywa przeszkody i umożliwia natychmiastowe zatrzymanie robota
Zwrot z inwestycji w ASTRID wynosi mniej niż 18 miesięcy, ze względu na znaczne oszczędności na kosztach ogólnych, a także wartość dodaną, jaką jest większa dostępność produktów dla klienta.
(s)
Fot. ID Logistics
- „Igła w stogu siana” – radioaktywna kapsułka odnalezionaRadioaktywna kapsułka z cezem-137 została odnaleziona po tym, jak zaginęła podczas transportu w australijskim Outbacku na odludziu Zachodniej Australii. Stephen Dawson ze Służb Ratunkowych w Zachodniej Australii potwierdził, że “igła w stogu siana” się znalazła. […]
- VOLVO TRUCKS: Nowy samochód ciężarowy na biogaz na dłuższe trasyVolvo Trucks wprowadza na rynek nowy, mocniejszy samochód ciężarowy, który może być zasilany skroplonym biogazem. Nowy pojazd może wykonywać wymagające zadania transportowe na dużych odległościach, jednocześnie zmniejszając ogólną emisję CO2. Pięć lat temu Volvo Trucks […]
- Elektromobilność: Nowa Koalicja eTransport wspiera proces dekarbonizacji transportu drogowegoBateryjny lub wodorowy – ale na pewno elektryczny! Transport przyszłości już dziś potrzebuje silnego wsparcia, aby polscy przewoźnicy utrzymali pozycję lidera w europejskim sektorze przewozów drogowych. Organizacje pozarządowe i branżowe powołują Koalicję e-Transport. Transformacja motoryzacji […]
- IVECO: GP JOULE zamówi 100 zasilanych ogniwami elektrycznych Nikola Tre FCEV