LOGISTYKA: GEFCO pokazało swój pierwszy neutralny pod względem emisji CO2 pociąg na Nowym Jedwabnym Szlaku
41-wagonowy pociąg towarowy wyruszył 15 listopada 2021 roku w trzytygodniową podróż Nowym Jedwabnym Szlakiem ze Słowacji do Chin. To pierwszy neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla pociąg GEFCO, eksploatowany na zlecenie klienta poszukującego rozwiązań niskoemisyjnych w zakresie transportu towarów konsumpcyjnych.

GEFCO zrekompensuje emisję 250 ton CO2, inwestując w projekty z certyfikatem Gold Standard. Pociąg towarowy jest wyposażony w urządzenia Internetu Rzeczy (IoT), które umożliwiają śledzenie, kontrolę temperatury i integralności towarów podczas transportu. – We współpracy z naszym wieloletnim klientem przy wprowadziliśmy ten przełomowy, neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla pociąg. Obserwujemy na rynku wzrost popytu na rozwiązania bardziej przyjazne dla klimatu, zwłaszcza w transporcie dalekobieżnym. W GEFCO obliczamy wpływ naszych usług na środowisko, a następnie przeprojektowujemy je, aby zminimalizować emisje oraz proponujemy dodatkowe rozwiązania kompensujące pozostałą emisję. Transport kolejowy to bardzo dobry sposób na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla – mówi Alice Defranoux, Rail Manager GEFCO.
Trzytygodniowa podróż Nowym Jedwabnym Szlakiem obejmuje przejazd ze Słowacji do Brześcia-Małaszewicz na granicy polsko-białoruskiej, gdzie towary są przeładowywane z europejskich do rosyjskich wagonów kolejowych. Następnie pociąg jedzie przez Białoruś i Rosję do przejścia kolejowego Alashankou-Dostyk, między Chinami i Kazachstanem. To ważny punkt Euroazjatyckiego Mostu Lądowego na granicy z regionem Xinjiang, portem wejścia do Chin. Towary przed ostateczną dostawą do chińskiego Xi’an są przeładowywane na chińskie wagony.
GEFCO jest istotnym graczem na europejskim rynku kolejowym, obsługującym ponad 100 pociągów towarowych tygodniowo z flotą liczącą 4000 wagonów. Zespół kolejowy GEFCO z siedzibami w Rosji, Azji i Europie obsługuje ponad 1000 TEU miesięcznie na rynku międzykontynentalnym, z dynamicznie rozwijającą się działalnością w korytarzu między Europą a Azją. W 2021 r. wolumeny kontenerów na Nowym Jedwabnym Szlaku podwoiły się w porównaniu z 2020 r., przy dużym zapotrzebowaniu rynku na system śledzenia GEFCO i innowacyjne trasy przez porty transsyberyjskie.
(s)
Fot. GEFCO