KRONE: Ze sztuczną inteligencją przeciwko awariom naczep – projekt badawczy „łańcuch wartości”
W ramach projektu „Łańcuch wartości” Krone wykorzystuje obecnie sztuczną inteligencję (AI) do analizy możliwości optymalizacji pod kątem jakości, wydajności i dostępności produktów i procesów.

W związku z celem badawczym zarządzania błędami w całym łańcuchu wartości, zespół projektowy Krone zdefiniował cztery konkretne przypadki użycia. Prowadzone jest badanie dotyczące produkcji w Lübtheen, gdzie produkowane są naczepy Krone Cool Liner. W zakresie „jakości predykcyjnej” celem jest przewidywanie jakości produktu w produkcji na podstawie obserwowalnych zmiennych wejściowych, takich jak parametry zakładu lub warunki środowiskowe. W ten sposób oczekiwane defekty można wykryć na wczesnym etapie i przeciwdziałać im poprzez optymalizację parametrów procesu.
Drugi przypadek użycia dotyczy zarządzania błędami w zapewnianiu jakości w Werlte. – Z pomocą sztucznej inteligencji (AI) tworzymy czuły system wczesnego ostrzegania w obszarach zarządzania defektami i reklamacjami. Oznacza to, że wszystkie dane dotyczące reklamacji są rejestrowane i obliczane przez algorytmy, np. czy występują tzw. szczyty defektów w produkcie lub w komponencie. Są to znaczne nagromadzenia defektów. Jeśli potwierdzi się podejrzenie możliwego problemu, specjaliści ds. produktu przyjrzą się problemowi i zdecydują o dalszym postępowaniu – wyjaśnia kierownik projektu Felix Bartels z Krone Business Center i podkreśla: – ŁAŃCUCH WARTOŚCI dostarcza narzędzi do analizy i z danych wyprowadza rekomendację działań dla pracowników działów specjalistycznych. Celem jest opracowanie systemu wspomagania decyzji. Jednak organ decyzyjny zawsze pozostaje z pracownikami, którzy jako jedyni mogą umieścić zalecone działanie w kontekście technicznym lub ekonomicznym i odpowiednio je ocenić.
W inteligentnym przewidywaniu
Pozostałe dwa przypadki koncentrują się na urządzeniu Krone Telematik Box. Prowadzona jest analiza w celu określenia, w jakim stopniu zebrane dane telematyczne mogą być wykorzystane do dalszych usług cyfrowych. – Kwestionujemy usługi cyfrowe Telematik Box i sprawdzamy, czy np. dane z raportu można przedstawić w jaśniejszy i prostszy sposób. Ponadto chcielibyśmy opracować kolejne przydatne funkcje w oparciu o dane telematyczne, które sprawiają, że jeszcze bardziej przejrzysty transport towarów z punktu A do punktu B. Można tu sobie wyobrazić np. rejestrację gwałtownego hamowania lub silnych drgań pojazdu spowodowanych złymi warunkami drogowymi, które mogłyby mieć wpływ na jakość przewożonego towaru. Do pomyślenia byłoby również wyświetlanie konkretnego wyniku CO2 dla trasy transportowej, co staje się coraz ważniejsze, zwłaszcza jeśli chodzi o aspekty zrównoważonego rozwoju – informuje Felix Bartels. I wreszcie, Krone od kilku lat koncentruje się na temacie „konserwacji predykcyjnej”. – Głównym problemem jest tutaj proaktywna minimalizacja możliwych przestojów przyczepy. Jeśli sztuczna inteligencja ostrzega, np., że zużywająca się część najprawdopodobniej ulegnie awarii w przewidywalnym okresie, ta część może zostać wymieniona przy następnej okazji w ramach już planowanego serwisu.
O łańcuchu wartości
Od sierpnia 2021 r. nad projektem łańcucha wartości w Krone pracuje 15 pracowników. Uczestnicy projektu pochodzą z fabryk pojazdów użytkowych Krone i Brüggen, z Krone Fleet oraz Datineo. Projekt badawczy, finansowany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK) w ramach programu „Nowe technologie samochodowe i systemowe”, ma trwać łącznie trzy lata. Jako lider konsorcjum, Krone koordynuje swoje prace w tym kontekście z Laboratorium Obrabiarek WZL na Uniwersytecie RWTH w Akwizgranie, Instytutem Fraunhofera Technologii Produkcji IPT oraz z firmami MAN Truck & Bus SE, i2solutions GmbH, DATAbility GmbH i IconPro GmbH.
(s)
Fot. Krone