KRONE: GAIA-X – europejski kontrakt badawczy
W ramach projektu badawczego GAIA-X niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki (BMWi) powierzyło producentowi pojazdów użytkowych Krone zadanie opracowania koncepcji, która zoptymalizuje przepływ towarów przez inteligentne wykorzystanie danych. GAIA-X opiera się na inteligentnych nadwoziach wymiennych i naczepach.

Główny europejski projekt GAIA-X postawił sobie za cel połączenie biznesu, badań i administracji w europejskim obszarze gospodarczym w infrastrukturze danych, która jest równie potężna, co bezpieczna, aby zaoferować europejskim firmom niezależną alternatywę – usługi w transgranicznej chmurze i zapewnienie niezbędnej przepustowości dla ruchu danych w przypadku dużych projektów, takich jak jazda autonomiczna.
Jeden z dziesięciu obszarów tematycznych GAIA-X jest poświęcony sektorowi mobilności, który stoi w obliczu głębokich zmian spowodowanych zmianą klimatu i niedoborem zasobów. Aby transport towarowy był bardziej wydajny i przyjazny dla środowiska dzięki inteligentnej kontroli zamówień, wiarygodnym prognozom czasu przyjazdu i inteligentnemu zarządzaniu zdolnościami przewozowymi, operatorzy flot logistycznych są zaangażowani w projektowanie innowacyjnego pojazdu tak, aby następna generacja pojazdów ciężkich mogła być maksymalnie dostosowana do potrzeby sektora, w którym będzie pracować.
Terminologia GAIA-X przewiduje, że przyszłe produkty będą nazywane iWT (inteligentne nadwozie wymienne/inteligentna naczepa). Na czele kalendarza projektów jest prowadzenie wywiadów z uczestnikami rynku. Spostrzeżenia uzyskane z nich służą jako podstawa dla wszystkich dalszych prac rozwojowych GAIA-X.
Dyrektor zarządzający Krone, Ralf Faust, dostrzega ogromny potencjał dla sektora transportu i logistyki w projekcie GAIA-X: – Technologie telematyczne są już dziś wykorzystywane do rejestrowania i dostarczania na przykład pozycji, komunikatów z układu hamulcowego lub wartości temperatury w przestrzeni ładunkowej nadwozia wymiennego lub naczepy. GAIA-X pomoże zapewnić, że przyszłe usługi telematyczne wykroczą daleko poza znane już funkcje, takie jak przewidywanie ETA (szacowany czas przybycia), zarządzanie trasą, sterowanie drzwiami lub stan sprzęgu w celu dalszego podniesienia jakości oraz wydajność transportu i zarządzania flotą.
Federalne Ministerstwo Gospodarki i Krone w równym stopniu dokładają się do budżetu wynoszącego 1,6 miliona euro przyznanego dla tych badań. Kierownik projektu Krone, Maximilian Birle, z zadowoleniem przyjmuje to zadanie i podkreśla rosnące znaczenie bezpiecznych i sieciowych strumieni danych dla branży transportowej: – Dla Krone udział w GAIA-X ma wyjątkowe znaczenie. Wieloletnie doświadczenie naszej firmy w dziedzinie cyfrowych usług serwisowych pojazdów użytkowych w znacznym stopniu przyczyni się do powodzenia tego projektu.
Krone jest jedynym niemieckim producentem pojazdów użytkowych uczestniczącym w GAIA-X. Oczekuje się, że projekt badawczy GAIA-X zostanie zakończony do końca 2024 roku.
(s)
Fot. Krone