KRONE: eTrailer zdobywa nagrodę ZENIT Innovation Award
Firma Trailer Dynamics z siedzibą w Akwizgranie (Aachen), założona w 2018 r. oraz Krone chcą wnieść znaczący wkład w „zieloną logistykę”. W tym celu opracowały elektryczny układ napędowy do długodystansowych zestawów ciężarowych.

Układ ten zmniejsza emisję CO2 z samochodów ciężarowych z silnikiem Diesla, a także zapewnia zauważalny wzrost zasięgu elektrycznych ciągników siodłowych. Podstawą konceptu jest eTrailer, potężna oś elektryczna, która działa niezależnie od ciągnika. Testy z pierwszym prototypem potwierdzają spełnianie wysokich oczekiwań wobec innowacyjnego systemu.
17 stycznia 2022 r. Trailer Dynamics i Krone otrzymały Nagrodę Innowacyjności ZENIT e.V. Nagrodę wręczyli minister innowacji landu Nadrenia Północna Westfalia, prof. dr Andreas Pinkwart oraz przewodniczący sieci ZENIT Thomas Eulenstein.
Cele środowiskowe UE i rządu federalnego są postawione bardzo wysoko. W porównaniu z 1990 r. emisje netto gazów cieplarnianych mają zostać zmniejszone o co najmniej 55 procent do 2030 r. Najważniejszą grupą docelową dla Trailer Dynamics na pierwszym etapie jest zatem w szczególności istniejąca flota systemów naczep z ciągnikami z silnikiem wysokoprężnym. – Zakładamy, że systemy te będą nadal stanowić dominującą siłę dalekobieżnego transportu towarowego przez następne 20 do 30 lat – przewidują dyrektorzy zarządzający Michael Nimtsch, Abdullah Jaber i Jochen Mählmann.

Michael Nimtsch, dyrektor zarządzający Trailer Dynamics, otrzymał nagrodę za innowacyjność z rąk ministra innowacji NRW prof. dr. Andreasa Pinkwarta i prezesa ZENIT e.V. Thomasa Eulensteina.
Ponieważ rozwiązania redukujące zanieczyszczenia istnieją już dla ciężarówek, które pokonują głównie krótkie dystanse, nacisk Trailer Dynamics skupia się na ciężarówkach z silnikiem Diesla, które podczas swoich podróży pokonują ponad 500 kilometrów. Celem jest zmniejszenie zużycia paliwa o ponad 20 procent, a tym samym zaoszczędzenie co najmniej 20 ton CO2 na zestaw rocznie. Zakładając 10-procentowy udział eTrailer w rynku, doprowadziłoby to do rocznej redukcji emisji o ponad milion ton CO2 tylko w Niemczech!
Z eTrailer powinno skorzystać nie tylko środowisko, ale także firmy logistyczne. Dzięki dodatkowej mocy elektryczne osi ciągnik ma wsparcie w napędzie i można go również łatwo zwymiarować, zmniejszając w ten sposób koszty eksploatacji lub całkowity koszt posiadania. System można łączyć ze wszystkimi popularnymi ciągnikami.
Zasada działania systemu jest złożona: oś elektryczna zastępuje jedną z konwencjonalnych, nienapędzanych osi przyczepy. Sensoryczny sworzeń zwrotnicy umożliwia również funkcjonalnie niezależne sterowanie w czasie rzeczywistym elektrycznym układem napędowym ciągnika. W połączeniu naczepy eTrailer z pojazdem z silnikiem Diesla przekształca to cały system ciągnik-naczepa w elektryczną hybrydę typu plug-in.
Strategiczna współpraca z producentem naczep Krone z Werlte w Dolnej Saksonii zapewnia Trailer Dynamics kompetentną industrializację, jakościowe i szybkie wejście na rynek oraz profesjonalną obsługę posprzedażną. Ciągła wymiana doświadczeń w kontekście dalszego rozwoju, zwiększania wydajności, projektowania i redukcji masy jest niezbędnym elementem składowym dla zespołu Trailer Dynamics na drodze do produkcji przedseryjnej.
(s)
Fot. ZENIT e.V.