KRONE: 25 lat naczepy Profi Liner
Zbudowany i sprawdzony sto tysięcy razy Profi Liner firmy Krone obchodzi w tym roku swoje 25. urodziny. To jeden z największych bestsellerów niemieckiego producenta naczep.
Jeśli chodzi o naczepy z burtami, które były powszechne pod koniec lat 90., solidne naczepy Krone były wówczas uważane za jeden z wzorców. Ale krajobraz transportowy zmienił się szybko w tej dekadzie: europejski rynek stawał się coraz większy, a logistyka ustawiona na paletach wymagała naczep z przesuwaną kurtyną, ponieważ coraz częściej były one ładowane z boku zamiast z tyłu.
Szybko stał się popularny nowy typ pojazdu: firanka, nadwozie, którego boki składały się z indywidualnie obsługiwanych przesuwanych plandek bez burt. Firma Krone odpowiedziała na rosnące zapotrzebowanie własną naczepą z zasuwaną kurtyną, ale projekt początkowo miał swoje pułapki. Uwe Sasse, dyrektor zarządzający ds. projektowania i rozwoju w firmie Krone do 2022 r., wspomina: – Naczepa Krone z przesuwaną kurtyną była zmodyfikowaną naczepą burtową, w której po prostu pominęliśmy burty. Na początku były duże problemy, ponieważ zmieniła się na niekorzyść charakterystyka trakcji pojazdu bez burt.
Największy klient Krone w tamtym czasie, założyciel Krone Scandinavia, Leif Toft, napisał trzystronicowy list do dr Bernarda Krone, prosząc o fundamentalne przeprojektowanie naczepy z przesuwaną kurtyną. Natychmiast zlecono zespołowi projektowemu jej przeprojektowanie i po zaledwie sześciu miesiącach prototyp nowej naczepy kurtynowej Krone był gotowy – pełen innowacyjnych pomysłów, z których część można znaleźć w Profi Linerach do dziś (a teraz także w pojazdach konkurencji) : stalowa ściana czołowa, stalowe drzwi tylne z zawiasem jednoprzegubowym, podstawowa konstrukcja podwozia i prowadzenie kabli.
Od samego początku projektanci polegali na modułowej strukturze, aby wykorzystać ekonomię skali. Kolejną cechą jakościową, którą Krone jako pierwszy producent na świecie wprowadził w 1997 roku, był proces malowania proszkowego KTL plus zapewniający długotrwałą ochronę przed rdzą.
Brakowało tylko chwytliwej nazwy, zrozumiałej we wszystkich krajach. Rainer Steuernagel, ówczesny szef sprzedaży i marketingu w Krone, wpadł na genialny pomysł: – „Profi Liner”, linia naczep dla profesjonalistów. Chwytliwa nazwa szybko się przyjęła, a druga połowa nazwy – „liner” – stała się programem, tak że wkrótce potem dodano do niej miana Coil, Mega, Paper, City, Box, Cool i Dry.
Na targach pojazdów użytkowych IAA 1998 nowa rodzina Krone Liner miała swoje wielkie wejście, mimo że nowe nazewnictwo częściowo obejmowało już znane produkty.
Dziś, w swoje 25. urodziny, z taśm fabryk Krone zjeżdża już piąta generacja Profi Linerów. W 2003 roku wprowadzono Profi Liner 2; oprócz wielu ulepszeń jakościowych, światową premierę świętowała nowa rama zewnętrzna Multi-Lock. Dzięki temu wyjątkowemu systemowi mocowania ładunku stworzono ponad 3000 możliwości unieruchomienia ładunku! Trzecia generacja została wprowadzona na rynek w 2006 roku, tym razem koncentrując się na obniżeniu kosztów cyklu życia i masy. W przypadku Profi Liner 4, wprowadzonego w 2009 roku, celem było uproszczenie procesów wewnętrznych i obniżenie kosztów logistyki, a także dalsza optymalizacja jakości.
Wreszcie obecny Profi Liner 5 – ma masę własną 5950 kg w standardowej konfiguracji wyposażenia, ze stalowymi drzwiami kontenerowymi wykonanymi przez robota i wieloma nowymi detalami w nadwoziu, a także fosforanowaniem cynkowym KTL i malowaniem proszkowym. Ponadto Profi Liner jest dostępny z licznymi funkcjami telematycznymi.
Dzięki wyrafinowanemu systemowi modułowemu Profi Linera można dostosować do wielu indywidualnych wymagań. Profi Liner jest również dobrze wyposażony, jeśli chodzi o przyszłe wymagania. W ramach „Misji poza zerem” zainicjowanej przez Krone 2022, nowy eTrailer Krone pomaga zmniejszyć ślad węglowy. Mimo że Profi Liner został wprowadzony po raz pierwszy w 1998 r. – 25 lat temu – naczepa firanka Krone pozostaje aktualna i oferuje duży potencjał przyszłych innowacji.
(s), fot. Krone