KRONE: 25 lat naczepy Profi Liner
Zbudowany i sprawdzony sto tysięcy razy Profi Liner firmy Krone obchodzi w tym roku swoje 25. urodziny. To jeden z największych bestsellerów niemieckiego producenta naczep.

Jeśli chodzi o naczepy z burtami, które były powszechne pod koniec lat 90., solidne naczepy Krone były wówczas uważane za jeden z wzorców. Ale krajobraz transportowy zmienił się szybko w tej dekadzie: europejski rynek stawał się coraz większy, a logistyka ustawiona na paletach wymagała naczep z przesuwaną kurtyną, ponieważ coraz częściej były one ładowane z boku zamiast z tyłu.
Szybko stał się popularny nowy typ pojazdu: firanka, nadwozie, którego boki składały się z indywidualnie obsługiwanych przesuwanych plandek bez burt. Firma Krone odpowiedziała na rosnące zapotrzebowanie własną naczepą z zasuwaną kurtyną, ale projekt początkowo miał swoje pułapki. Uwe Sasse, dyrektor zarządzający ds. projektowania i rozwoju w firmie Krone do 2022 r., wspomina: – Naczepa Krone z przesuwaną kurtyną była zmodyfikowaną naczepą burtową, w której po prostu pominęliśmy burty. Na początku były duże problemy, ponieważ zmieniła się na niekorzyść charakterystyka trakcji pojazdu bez burt.
Największy klient Krone w tamtym czasie, założyciel Krone Scandinavia, Leif Toft, napisał trzystronicowy list do dr Bernarda Krone, prosząc o fundamentalne przeprojektowanie naczepy z przesuwaną kurtyną. Natychmiast zlecono zespołowi projektowemu jej przeprojektowanie i po zaledwie sześciu miesiącach prototyp nowej naczepy kurtynowej Krone był gotowy – pełen innowacyjnych pomysłów, z których część można znaleźć w Profi Linerach do dziś (a teraz także w pojazdach konkurencji) : stalowa ściana czołowa, stalowe drzwi tylne z zawiasem jednoprzegubowym, podstawowa konstrukcja podwozia i prowadzenie kabli.
Od samego początku projektanci polegali na modułowej strukturze, aby wykorzystać ekonomię skali. Kolejną cechą jakościową, którą Krone jako pierwszy producent na świecie wprowadził w 1997 roku, był proces malowania proszkowego KTL plus zapewniający długotrwałą ochronę przed rdzą.
Brakowało tylko chwytliwej nazwy, zrozumiałej we wszystkich krajach. Rainer Steuernagel, ówczesny szef sprzedaży i marketingu w Krone, wpadł na genialny pomysł: – „Profi Liner”, linia naczep dla profesjonalistów. Chwytliwa nazwa szybko się przyjęła, a druga połowa nazwy – „liner” – stała się programem, tak że wkrótce potem dodano do niej miana Coil, Mega, Paper, City, Box, Cool i Dry.
Na targach pojazdów użytkowych IAA 1998 nowa rodzina Krone Liner miała swoje wielkie wejście, mimo że nowe nazewnictwo częściowo obejmowało już znane produkty.

Dziś, w swoje 25. urodziny, z taśm fabryk Krone zjeżdża już piąta generacja Profi Linerów. W 2003 roku wprowadzono Profi Liner 2; oprócz wielu ulepszeń jakościowych, światową premierę świętowała nowa rama zewnętrzna Multi-Lock. Dzięki temu wyjątkowemu systemowi mocowania ładunku stworzono ponad 3000 możliwości unieruchomienia ładunku! Trzecia generacja została wprowadzona na rynek w 2006 roku, tym razem koncentrując się na obniżeniu kosztów cyklu życia i masy. W przypadku Profi Liner 4, wprowadzonego w 2009 roku, celem było uproszczenie procesów wewnętrznych i obniżenie kosztów logistyki, a także dalsza optymalizacja jakości.
Wreszcie obecny Profi Liner 5 – ma masę własną 5950 kg w standardowej konfiguracji wyposażenia, ze stalowymi drzwiami kontenerowymi wykonanymi przez robota i wieloma nowymi detalami w nadwoziu, a także fosforanowaniem cynkowym KTL i malowaniem proszkowym. Ponadto Profi Liner jest dostępny z licznymi funkcjami telematycznymi.
Dzięki wyrafinowanemu systemowi modułowemu Profi Linera można dostosować do wielu indywidualnych wymagań. Profi Liner jest również dobrze wyposażony, jeśli chodzi o przyszłe wymagania. W ramach „Misji poza zerem” zainicjowanej przez Krone 2022, nowy eTrailer Krone pomaga zmniejszyć ślad węglowy. Mimo że Profi Liner został wprowadzony po raz pierwszy w 1998 r. – 25 lat temu – naczepa firanka Krone pozostaje aktualna i oferuje duży potencjał przyszłych innowacji.
(s), fot. Krone
- GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym mostem drogowym, który został otwarty w 2021 r. W rezultacie lokomotywy i tabor muszą być transportowane na moście autostrady […]
- Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwojuKażda firma dostarczająca kauczuk naturalny do dwóch europejskich zakładów produkcyjnych Apollo Tyres, w Holandii i na Węgrzech, musi teraz przestrzegać kodeksu postępowania opracowanego przez globalną platformę na rzecz zrównoważonej gumy naturalnej (ang. Global Platform for […]
- CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 rokuCEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 sztuk do końca 2025 r. Będzie to kolejny krok w realizacji zobowiązania jakim jest osiągnięcie zerowego poziomu emisji netto do 2050 r. Flota pojazdów […]
- Nooteboom: Bez odwagi nie ma chwały!18 maja 2023 roku zmarł Henk Nooteboom, były dyrektor Koninklijke Nooteboom Groep. Henk Nooteboom miał 79 lat. Był dyrektorem generalnym Nooteboom Trailers od 1975 do 2002 roku. Wspólnie z braćmi Dickiem i Tonem, stworzył podwaliny […]