Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Eksploatacja » Akcesoria » Krause: Platforma robocza do obsługi autobusów. Jak zapewnić mechanikom odpowiednie warunki pracy?

    Krause: Platforma robocza do obsługi autobusów. Jak zapewnić mechanikom odpowiednie warunki pracy?

    5 lutego, 2021
    Akcesoria, Aktualności, Autobusy, Eksploatacja

    Nowe autobusy wymagają fachowej obsługi na co dzień. Jak ją zapewnić? Odpowiedź znają już eksperci z Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej, którzy korzystają ze specjalnej platformy roboczej firmy Krause.

    Krause: Platforma robocza do obsługi autobusów, Truckslog.pl

    Polski transport publiczny stoi przed ogromnym wyzwaniem. W krótkiej perspektywie wciąż musi się zmagać ze skutkami pandemii – znacznie mniejszymi wpływami ze sprzedaży usług i większymi kosztami wynikającymi z dostosowania taboru do wymagań sanitarnych. W dłuższej natomiast, miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne czeka przegląd floty pojazdów oraz zakup nowoczesnych modeli, które spełnią zaostrzające się przepisy dotyczące emisji spalin. Dlatego od wielu miesięcy inwestują w nowe autobusy, które wymagają fachowej obsługi na co dzień.

    Utrzymanie floty autobusów w należytej kondycji to dla miejskich przedsiębiorstw komunikacyjnych niełatwe zadanie. Z jednej strony, stare modele pojazdów, od lat wożące pasażerów, wymagają coraz częstszych napraw. Z drugiej, zasilenie floty nowoczesnymi autobusami nie rozwiązuje automatycznie problemu – mechanicy muszą bowiem zdobyć nową, fachową wiedzę, by prawidłowo prowadzić ich bieżącą obsługę i okresowy serwis.

    Oba zadania łączy jedno – odpowiednio przygotowane stanowiska pracy, które – z uwagi na gabaryty pojazdów – często usytuowane są wysoko nad podłożem. Zakłady komunikacyjne muszą więc zadbać o należyte wyposażenie warsztatu w konstrukcje, które zapewnią zespołowi serwisantów ergonomiczne i bezpieczne warunki pracy.

    Nowe potrzeby = innowacyjne rozwiązania

    Jeszcze do niedawna prace serwisowe autobusów ograniczały się do niezbędnych napraw silnika i usuwania drobnych awarii. Sporadycznie obejmowały one przestrzeń na dachu, dlatego w doraźnych pracach dobrze sprawdzały się drabiny, pomosty jezdne lub konstrukcje z rusztowań. Te jednak, w obliczu coraz bardziej zaawansowanych modeli pojazdów z usytuowanym na dachu systemem klimatyzacyjnym lub akumulatorami, zaczęły okazywać się nie tylko mało efektywne, ale przede wszystkim niewystarczająco bezpieczne. – Coraz więcej nowoczesnych autobusów wymaga stałych prac konserwacyjnych w obszarze dachu. Jest tak zarówno w przypadku elektrobusów, których zasilanie oparte jest w większości na systemie modułowych akumulatorów usytuowanych na dachu, jak i tradycyjnie zasilanych pojazdów, których z kolei system klimatyzacyjny został ulokowany w tym samym miejscu. Ich serwisowanie wymaga od zespołu mechaników fachowej wiedzy, a od przedsiębiorstwa zarządzającego flotą – przygotowania ergonomicznego stanowiska pracy. W tej roli dobrze sprawdzają się platformy robocze (jezdne lub stacjonarne), najlepiej z regulacją wysokości, która pozwala na dopasowanie do różnych modeli pojazdów wchodzących w skład całej floty – wyjaśnia Marek Banach, ekspert firmy Krause. Potwierdzają to przedstawiciele Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej.

    Platforma robocza

    Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej jako jeden z pierwszych w Polsce zdecydował się na zakup konstrukcji zaprojektowanej przez firmę Krause. Dlaczego? – Podstawowym celem inwestycji była poprawa bezpieczeństwa w trakcie często prowadzonych prac serwisowych systemu klimatyzacji, w tym wymiany filtrów. Zaproponowana przez dostawcę konstrukcja miała zastąpić wykorzystywane dotąd linowe systemy asekuracyjne, podwieszane w kilku miejscach do dachu budynku, a przez to znacząco usprawnić i skrócić czas wykonania niezbędnego przeglądu. Nowe stanowisko pracy podniosło komfort pracy, a dostanie się na dach autobusu jest teraz znacznie prostsze – wyjaśnia Marek Więzik, kierownik działu technicznego Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej.

    Ponieważ bielski przewoźnik ma w taborze autobusy kilku producentów, a w bliskiej perspektywie w planach jest zasilenie floty nowoczesnymi elektrobusami, niezwykle istotną kwestią była dla niego możliwość dopasowania konstrukcji do różnych typów pojazdów. – Taką możliwość oczywiście uwzględniliśmy w indywidualnym projekcie, dzięki czemu dostarczona przez nas platforma robocza jest uniwersalna i pozwala na obsługę autobusu dowolnej marki. Warto także zwrócić uwagę na wyposażenie jej w rolki jezdne, które – w połączeniu z niewielką wagą tak dużej konstrukcji – pozwalają na swobodne przemieszczanie jej przez jednego pracownika – dodaje ekspert Krause.

    Kluczowe dla bezpieczeństwa mechaników było zabezpieczenie konstrukcji systemem barierek ochronnych. – W dostarczonej nam konstrukcji są one integralną częścią zarówno schodów prowadzących na górę, jak i samego podestu roboczego. Ale co najważniejsze, mogą być rozłożone także nad całą powierzchnią dachu pojazdu, skutecznie zapobiegając upadkom z wysokości. W ten sposób użytkownicy platformy otrzymują optymalny dostęp do wszystkich ważnych modułów autobusów, zachowując przy tym maksimum bezpieczeństwa prac. A to dla nas absolutny priorytet – podkreśla Marek Więzik.

    Realizacja dla MZK w Bielsku-Białej jest najlepszym przykładem na to, że inwestycja w organizację nowoczesnej infrastruktury do obsługi autobusów się opłaca. W ten sposób stwarza się pracownikom bardziej ergonomiczne warunki pracy, skracając jednocześnie do minimum pobyt pojazdów w stacji obsługi. A to pozytywnie wpływa na optymalizację kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa.

    (s)
    Fot. Krause

    Tagi : rusztowania, zabudowy
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Czerwiec 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    8,33
    Pb95
    7,74
    ON
    774
    LPG
    3,45
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,83
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,90
    GPB/PLN
    5,71
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone