KAMAG: Okręt faraona Cheopsa przejechał 10 km na transporterach modułowych
Know-how ekspertów od towarów ciężkich z firmy Sarens, 80-tonowa klatka stalowa, potężne transportery modułowe K24 i K25 firmy KAMAG oraz ich specjalna aranżacja umożliwiły transport ważącego z zabezpieczeniami 100 ton bezcennego zabytku z czasów starożytnego Egiptu. Niezwykłe połączenie sprawiło, że „słoneczny okręt” dotarł bezpiecznie do celu pomimo trudnej trasy.

Statek faraona Cheopsa musiał przebyć dziesięć kilometrów od Muzeum Łodzi Chufu do nowej lokalizacji w Wielkim Muzeum Egipskim w Kairze. Wymiary obiektu grobowego zaczerpnięte z piramidy Cheopsa nie sprawiały praktycznie żadnych problemów podczas transportu. Przenoszenie obiektów o długości 43,6 metra, szerokości sześciu metrów i ciężaru 20 ton zwykle nie stwarza żadnych trudności dla przewoźników ciężkich towarów…
Jednak to kruchość 4500-letniego „słonecznego okrętu” stanowiła tutaj duże wyzwanie. Ponadto trasa miała nachylenie sięgające trzech procent. Aby nie uszkodzić doskonale zachowanego statku, który według legendy miał zabrać duszę zmarłego faraona w zaświaty przez pierwotny ocean, pod żadnym pozorem nie wolno było go przechylać.

W latach 60. transportery Scheuerle przeniosły wykutą w skale świątynię Abu Simbel, która ma ponad 3200 lat.
80-tonowa stalowa klatka
Ze względu na wyjątkowość okrętu do wykonania zadania zatrudniono wyłącznie doświadczonych fachowców. Sarens, wieloletni klient KAMAG Transporttechnik, spółki zależnej Transporter Industry International Group (TII Group) z siedzibą w Heilbronn, to firma, która naprawdę rozumie takie przedsięwzięcia.
Eksperci z belgijskiego dostawcy logistyki ciężkich ładunków umieścili statek w specjalnie zaprojektowanej stalowej klatce ważącej 80 ton. Następnie miał być posadowiony na samobieżnych transporterach modułowych firmy KAMAG, tzw. SPMT (Self Propelled Modular Transporters), gotowych do transportu. Ponadto Sarens zbudował stalowy most o długości 52 metrów. Dwanaście linii osi K24 było początkowo w stanie precyzyjnie manewrować pod łodzią w celu jej późniejszego podniesienia. Specjaliści z Sarens następnie wyprowadzili okręt z muzeum na transporterach modułowych K24 przez wąski otwór w murze muzeum, który zapewniał tylko kilka centymetrów tolerancji, i umieścili dwanaście linii osi K24 na dwunastu liniach osi K25 SPE.
Ułożenie na sobie odpowiednio linii osi KAMAG K24 i K25 umożliwiało utrzymanie statku w stalowej klatce przez cały czas dokładnie w poziomie. W efekcie Sarens dwukrotnie zastosował już wysoką kompensację wahliwych osi hydraulicznych transportera modułowego. Chroniona w ten sposób „słoneczna łódź” w końcu dotarła bezpiecznie do Wielkiego Muzeum Egipskiego.

W 2020 roku Sarens wykorzystał linie osiowe Grupy TII do transportu zabytkowego chińskiego klasztoru.
Specjaliści od zabytków
Historycznie cenne transporty pojazdami z Grupy TII, do której należą marki Scheuerle i KAMAG, mają długą tradycję. Transportery Scheuerle były używane w Egipcie już w latach 60. XX wieku. W tamtym czasie w spektakularnym posunięciu ponad 3200-letnia, wykuta w skale świątynia Abu Simbel została uratowana przed stale podnoszącym się poziomem wody podczas budowy tamy asuańskiej przez pojazdy transportowe SCHEUERLE.
Sarens przetransportował też zabytkowy budynek klasztorny w Chinach w jednym kawałku na 120 liniach osi należących do Grupy TII. Budynek, na który wyraźnie wpłynęły warunki pogodowe, mógł ulec uszkodzeniu przy najmniejszych wahaniach podczas transportu. Również tutaj ważący 2600 ton transport musiał bezpiecznie wspinać się po stromych zboczach.
Spółki zależne Grupy TII zapisały historię na dwa sposoby. Na całym świecie od ponad sześciu dekad przewożą dobra kultury swoimi ciężkimi transporterami, przenosząc zabytkowe budynki i dzieła sztuki o światowym znaczeniu historycznym.
(s)
Fot. KAMAG
- Białoruski kierowca oszukiwał na dwie kartyPodczas kontroli drogowej, kierowca z Białorusi pokazał inspektorom ITD dwie ważne własne karty tachografów. Został ukarany mandatem i musiał oddać jedną z kart. Inspektorzy z włocławskiego oddziału kujawsko-pomorskiej ITD zatrzymali, na autostradzie A1, do kontroli […]
- FORD: Explorer na sygnale – powołanie norweskiego lekarzaW przypadku służb ratownictwa medycznego jak najszybsze dotarcie do potrzebujących ma ogromne znaczenie. Dlatego największym wyzwaniem jest zapewnienie pomocy medycznej w trudno dostępnych, odległych zakątkach świata. Erik Emberland Andersen jest ratownikiem medycznym, pracującym dla szpitala […]
- Truckers Life: Bez toalet, bez prysznica, bez szacunku dla kierowców…Złe warunki pracy w miejscach załadunku i rozładunku to problem, który kierowcy zawodowi podnoszą od wielu lat. Niestety, problem wciąż jest nierozwiązany. Fundacja Truckers Life opracowała pierwszy Raport nt. warunków sanitarnych i parkingowych w bazach […]
- „Szeryf” w Skodzie doprowadził do kolizji z ciężarówką43-letni kierowca Skody, wyprzedził ciągnik siodłowy z naczepą i zjechał na jej pas, powodując gwałtowne hamowanie i kolizję. W wyniku tego incydentu stracił on prawo jazdy, a jego sprawa zostanie rozpatrzona przez sąd w Grójcu. […]