JOST: Bez nich nie ma naczepy…
Firma JOST pokazała na targach IAA Transportation w Hanowerze wiele nowości. Oprócz automatycznego systemu sprzęgu KKS, nowości w ofercie to m.in. system wspomagania King Pin Finder, zestaw modernizacyjny Drawbar Finder, RO*400 Easy Mount marki Rockinger i zoptymalizowana wagowo oś DCA Weightmaster Plus.
JOST jest wiodącym na świecie producentem systemów krytycznych dla bezpieczeństwa w pojazdach użytkowych. Gama produktów obejmuje sprzęgi siodłowe, podwozia, obrotnice, sworznie królewskie i zamki kontenerowe, komponenty dla systemów wymiennych, a także osie do samochodów ciężarowych i naczep. Należąca do firmy marka ROCKINGER obejmuje podstawowe elementy zaczepów holowniczych, ucha i dyszle do pojazdów użytkowych. Z kolei TRIDEC oferuje układy kierownicze i zawieszenia osi do specjalistycznych naczep i przyczep.
Produkty JOST i Rockinger do zastosowań drogowych zostały dodane do internetowej wyszukiwarki na portalu JOST. Użytkownicy mogą wyszukiwać je za pomocą przejrzystej struktury kafelków lub nowej, ulepszonej funkcji, która umożliwia znajdowanie części za pomocą numerów artykułów, numerów seryjnych lub nazwy produktu. Są tam również ważne informacje, takie jak opisy produktów, instrukcje montażu i obsługi, rysunki, zdjęcia i filmy.
System automatycznego sprzęgu KKS, który został zaprezentowany i wprowadzony do sprzedaży na początku 2021 r., umożliwia kierowcom sprzęganie i rozprzęganie naczep za pomocą pilota bez wychodzenia z kabiny kierowcy – automatycznie, bezpiecznie i szybko.
Łatwiejsze sprzęganie JOST KKS
System automatycznego sprzęgu KKS, który został zaprezentowany i wprowadzony do sprzedaży na początku 2021 r., umożliwia kierowcom sprzęganie i rozprzęganie naczep za pomocą pilota bez wychodzenia z kabiny kierowcy – automatycznie, bezpiecznie i szybko. Oprócz eksponatu na stoisku, na targach odbyły się pokazy na żywo: zwiedzający mogli codziennie zobaczyć proces automatycznego łączenia naczepy z ciągnikiem. Podczas sprzęgania kierowca jest prowadzony niemal „za rękę”, a dzięki systemowi czujników na bieżąco otrzymuje informacje dotyczące procesu sprzęgania, które odczyta na pilocie zdalnego sterowania KKS. Elektryczne nogi podporowe Modul E-Drive opuszczają się automatycznie po naciśnięciu przycisku, a sprzęg odblokowywany jest zdalnie. Nie ma już niebezpiecznego wchodzenia i schodzenia z pomostu za kabiną, ponieważ nie trzeba już ręcznie odłączać spiralnych przewodów pneumatycznych, elektrycznych, ABS/EBS – złącze KKS siodła i naczepy rozłącza wszystkie połączenia elektryczne i pneumatyczne między naczepą a ciągnikiem.
Podczas sprzęgania kierowca podnosi podwozie pojazdu, aby zapewnić kontakt płyty sprzęgu siodłowego z płytą ślizgową naczepy. Zamontowany w sprzęgu czujnik sygnalizuje kontakt z płytą ślizgową naczepy. Po wyświetleniu na pilocie zdalnego sterowania KKS informacji o kontakcie płyt należy cofać ciągnikiem do momentu, aż sworzeń królewski znajdzie się w zamku sprzęgu siodłowego i zostanie zablokowany. Czujniki monitorują również odpowiednią pozycję sworznia królewskiego i prawidłowe zablokowanie sprzęgu. W tym momencie następuje automatyczne połączenie pneumatyki, elektryki i systemów ABS/EBS przez złącze KKS.

Jednym z nowych produktów JOST jest nowy system asystujący King Pin Finder, kamera zintegrowana z sprzęgiem siodłowym, która wspiera proces sprzęgania, wysyłając obraz na deskę rozdzielczą w kabinie kierowcy. Kamera wyszukuje sworzeń królewski i zapewnia pomoc podczas sprzęgania, zwiększając w ten sposób zarówno bezpieczeństwo, jak i wygodę tego procesu. Ten najnowszy system wspomagania pozwala kierowcy znaleźć idealną wysokość sprzęgu i perfekcyjnie manewrować ciągnikiem, zapobiegając wypadkom i uszkodzeniom sprzęgu i sworznia, a także ciężarówki i naczepy.
JOST przedstawił też ultralekki sprzęg siodłowy JSK 34, który jest dostępny z czujnikami lub bez nich.
Odlewane sprzęgło siodłowe JSK 34 nadaje się do dwucalowych sworzni królewskich i może zmniejszyć masę systemu nawet o 40 kg. JSK 34 ma nowo opracowane łożysko hybrydowe, aby zwiększyć komfort jazdy i żywotność, zmniejszając obciążenie dynamiczne ramy pojazdu. Ten typ łożyska łączy w sobie wytrzymałość i amortyzację łożyska gumowego z przyjaznymi dla ramy właściwościami łożyska z tworzywa sztucznego. Jako lider na rynku sprzęgów siodłowych z czujnikami, niemiecki producent stosuje sprawdzoną technologię czujników JOST, dostępną również dla sprzęgów siodłowych JSK 37 i JSK 42 (sprzęg siodłowy KKS). JSK 34 z czujnikami jest odpowiedzią firmy na stale rosnące zapotrzebowanie na zoptymalizowane pod względem masy sprzęgi siodłowe, szczególnie do cystern, silosów i pojazdów przewożących towary niebezpieczne.

Stabilne podparcie – Modul E-Drive JOST
Kolejne ułatwiające życie kierowcy i skracające czas przeładunków urządzenie to elektryczne nogi podporowe Modul E-Drive, które są dostępne zarówno pojedynczo, jak i jako część systemu KKS. Modul E-Drive eliminuje uciążliwe ręczne kręcenie korbą i ułatwia sprzęganie i rozprzęganie naczepy. Obsługiwany za dotknięciem przycisku Modul EDrive jest idealny do naczep, które muszą być często sprzęgane lub odłączane. Napęd nogi wyłącza się automatycznie w przypadku kontaktu z podłożem lub gdy jest całkowicie podniesiona. Elektryczne nogi podporowe działają przy temperaturach zewnętrznych do -20°C.
Nogi podporowe JOST są doskonale znane na rynku. Ich modułowa konstrukcja ułatwia dostosowanie do wszystkich ważnych wymagań przewoźników, od standardowych wdrożeń po specjalistyczne zastosowania. JOST pokazał w Hanowerze kilka nowości z rodziny Modul: OPTIMA (nogi o zoptymalizowanej masie do transportu dalekobieżnego), Modul B w wersji E-Drive (najlepsze w swojej klasie podwozie z dodatkowym wzmocnieniem i silnikiem elektrycznym do uniwersalnego zastosowania) oraz Modul CS (do wywrotek, cystern i silosów, które wymagają stabilizujących podwozi tylnych do podparcia podczas rozładunku). Dla tych, którzy szczególnie cenią sobie niską wagę jest Modul CA (szczególnie lekkie, aluminiowe podpory z nową stopą S), które imponuje zmniejszeniem masy o 41 kg w porównaniu z Modul B, a także najnowsze i najlżejsze, aluminiowe nogi opuszczane, o wadze zaledwie 37 kg na zestaw.

Lekkie i trwałe – oś DCA WEIGHTMASTER PLUS JOST
Nowa, zoptymalizowana pod względem masy oś DCA WEIGHTMASTER PLUS oznacza redukcję emisji, ochronę zasobów i maksymalizację wydajności – to były główne cele przy opracowywaniu najlżejszej osi w swojej klasie. Zoptymalizowana konstrukcja całej osi zmniejsza masę trzyosiowego układu jezdnego naczepy o 51 kg. W połączeniu z opcjonalnym Weight Optimiser 27, podparciem miechów powietrznych z lekką aluminiową konstrukcją tylnej części, możliwe są dalsze oszczędności masy rzędu 27 kg. Najważniejszym elementem DCA Weightmaster Plus jest piasta koła o zoptymalizowanej masie i wydajności. Obejmuje nowy hamulec DCA X7, najlżejszy w tym segmencie. Celem podczas jego opracowywania było osiągnięcie idealnej współpracy między tarczą hamulcową a okładziną, a tym samym zmniejszenie emisji przy jednoczesnej maksymalizacji ładowności i osiągów. Seria osi DCA PLUS oferuje korzyści we wszystkich zastosowaniach naczep. Dlatego nie ogranicza się do serii Weightmaster. Nowe funkcje będą również dostępne dla DCA Airmaster, DCA Steermaster, DCA Pavemaster, DCA Megamaster i DCA Railmaster.
Aby zapewnić odpowiednie rozwiązania spełniające potrzeby klientów na całym świecie, firma JOST dodała do swojej oferty oś modułową bębnową serii DMA. Modułowe osie bębnowe serii DMA zapewniają maksymalną elastyczność dla każdego zastosowania transportowego, ponieważ można je łączyć z systemami zawieszenia z gamy DLS. Najbardziej uderzającą cechą DMA jest konstrukcja zewnętrznego bębna hamulcowego, która umożliwia wymianę okładzin hamulcowych bez konieczności demontażu piasty koła, co czyni go niezwykle łatwym w serwisowaniu i konserwacji.

Po udanym wprowadzeniu na rynek osi kierowanej ZGA w wersji 9-tonowej, od 2023 r. do portfolio zostanie dodana 10-tonowa oś. ZGA 10T może być również stosowana we wszystkich konwencjonalnych układach kierowniczych – mechanicznych, hydraulicznych lub elektronicznych – i podobnie jak 9-tonowa oś będzie imponować wyjątkowymi właściwościami, w szczególności najmniejszym promieniem przechyłu. Ma to pozytywny wpływ na siłę uruchamiającą, która w rezultacie jest nawet o 70% mniejsza niż w porównywalnych osiach. JOST ZGA jest idealnie dopasowana do układów kierowniczych marki TRIDEC: układu mechanicznego TF, układu hydraulicznego HF i HF-E oraz elektronicznego układu kierowniczego EF-S, który jest również był prezentowany na targach.

Szybko, pewnie i bezpiecznie
Marka ROCKINGER jest częścią firmy JOST od 2001 r. i jest regularnie uznawana przez klientów za najlepszą markę w sektorze zaczepów holowniczych – w tym roku otrzymała to wyróżnienie po raz 18. Wraz z RO*400 Easy Mount marka wprowadziła na rynek nowy wariant swojego standardowego złącza 40 mm z unikalnym systemem mocowania – jest dostarczany klientom całkowicie zmontowany: wystarczy podłączyć go do poprzeczki od przodu i dokręcić łożysko mocujące czterema śrubami.

Rockinger zaprezentowała kolejną innowację w postaci Drawbar Finder, czyli „szukacza” dyszla. W tym układzie w centralnym i chronionym miejscu nad zaczepem holowniczym znajduje się kamera. Zapewniając prowadzenie poziome, jak i pionowe, umożliwia precyzyjne sprzęganie, co pomaga zapobiegać wypadkom. Kierowca nie musi już wysiadać z pojazdu, aby sprawdzić, czy oko dyszla jest prawidłowo ustawione. Zalety tego urządzenia docenią kierowcy jeżdżący z przyczepami centralnoosiowymi.

Specjalista w układach kierowniczych i zawieszeniach osi, TRIDEC w Hanowerze pokazał EF-S+: elektroniczny układ kierowniczy, z opcją zdalnego sterowania dodatkowymi funkcjami, takimi jak rampy i światła. EF-S+ oferuje sześć dodatkowych funkcji hydraulicznych lub do 12 funkcji elektrycznych w jednym pilocie. Możliwe jest uaktualnienie systemu o tryb łagodnego startu, aby ruchy hydrauliczne były bardziej płynne i dokładne. Drugą z nowości jest TP-O Low: nowe zawieszenie osi skrętnej TRIDEC. Dzięki skokowi zawieszenia 600 mm, oferuje najniższą wysokość jazdy, 12 t na linię osi, w połączeniu z większym kątem skrętu niż jakiekolwiek inne rozwiązanie zawieszenia. TP-O Low będzie dostępny od pierwszego kwartału 2023 r.
(rum), fot. JOST