IVECO: Twardziele z południa
IVECO prezentując gamę swoich najnowszych pojazdów T-WAY przeznaczonych do pracy w transporcie budowlanym i wydobywczym określiło T-WAY-a jako najtwardszy pojazd zaprojektowany do najbardziej ekstremalnych misji w terenie. Ze względu na pandemię premiera odbyła się internetowo, więc nie mieliśmy jeszcze okazji nawet dotknąć tych samochodów, jednak prezes IVECO jest tak pewny swego, że pod koniec wydarzenia poprosił nas dziennikarzy, żebyśmy testując nowe pojazdy budowlane nie mieli dla nich litości. No cóż, trzymamy go za słowo!
IVECO uzupełnia gamę IVECO WAY o nowy, terenowy samochód ciężarowy, zaprojektowany do wykonywania najtrudniejszych zadań transportowych w najbardziej ekstremalnych warunkach i określa go jako następcę modelu TRAKKER, który był obecny na wielu nie tylko europejskich budowach i w kopalniach przez ponad dekadę.W IVECO T-WAY firma wprowadza nową, zautomatyzowaną skrzynię biegów HI-TRONIX z funkcjami opracowanymi specjalnie z myślą o mobilności w terenie. Nowe tylne hamulce tarczowe, wytrzymałe tylne zawieszenie podwójnych osi, niższa masa własna i szereg funkcji, takich jak system HI-TRACTION, wraz z zaawansowanymi opcjami łączności, usługami cyfrowymi i komfortową kabiną zapewniają wyjątkową wydajność i rentowność.
Premiera online
Firma IVECO zorganizowała wydarzenie online w celu zaprezentowania nowego ciężkiego pojazdu terenowego IVECO T-WAY przedstawicielom sieci sprzedaży oraz międzynarodowym mediom branżowym. T-WAY kontynuuje tradycje solidności i niezawodności terenowych pojazdów, które marka od dawna ma w swojej ofercie. W nowym modelu zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, które przekraczają wszystkie oczekiwania pod względem produktywności, ładowności, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy.
W ramach innowacyjnej, wirtualnej premiery producent opowiedział pasjonującą historię, na którą składały się treści filmowe i interakcje na żywo. Goście udali się w podróż do terenowego świata IVECO, aby odkryć najnowszego przedstawiciela serii legendarnych ciężarówek. – Dzisiaj otwieramy nowy rozdział w niezwykłej historii terenowych IVECO, wprowadzając na rynek model T-WAY – godnego następcę TRAKKERA. Ten wyjątkowo mocny pojazd, prawdziwy mistrz osiągów, solidności i wytrzymałości, skonsoliduje obecność IVECO w segmencie ciężkich pojazdów terenowych. T-WAY uzupełnia nową ofertę ciężkich pojazdów IVECO WAY, która obecnie jest jedną z najświeższych, najbogatszych i najbardziej innowacyjnych na rynku – powiedział Luca Sra, dyrektor operacyjny IVECO Truck Business Unit.
– Wstrząsnęliśmy branżą, wprowadzając serię pojazdów szosowych IVECO S-WAY. Dziś robimy to ponownie w segmencie terenowym. Zamierzamy przenieść w przyszłość także tę kategorię pojazdów ciężarowych. Przyszłość ta właśnie się zaczyna, a jej przedstawicielem jest IVECO T-WAY. Zaprojektowaliśmy go w taki sposób, by wyznaczał nowe standardy pod względem solidności, niezawodności, efektywności, właściwości jezdnych, elastyczności przy montażu zabudowy oraz dostępności skomunikowanych usług, a także – jak przystało na włoską markę – stylistyki. Nazwa modelu mówi wszystko: T jak Twardziel! – dodał Thomas Hilse, prezes marki IVECO.
Solidny siłacz
IVECO T-WAY został zaprojektowany jako samochód oferujący najlepsze w swojej klasie osiągi w każdej misji terenowej. Pojazd wyróżnia się dzielnością terenową i wytrzymałością. Po poprzednikach odziedziczył legendarną solidność wynikającą z zastosowania wzmocnionego stalowego podwozia składającego się z ramy o grubości profili wynoszącej 10 mm, wytrzymującej najwyższy w segmencie moment zginający 177 kNm. Przednia oś ma nośność do 9 ton, a w celu maksymalizacji siły i osiągów w tylnej osi standardowo zastosowano zwolnice w piastach kół. Nowy, wzmocniony układ tylnego zawieszenia z podwójnymi osiami optymalizuje masę pojazdu i poprawia dzielność w terenie, dzięki większemu prześwitowi poprzecznemu i kątowi zejścia.
Odpowiednią moc do napędu pojazdu oraz przystawki odbioru mocy (PTO) zapewnia niezawodny i oszczędny silnik IVECO Cursor 13 (pojemność 13 litrów), rozwijający do 510 KM (o 10 KM więcej w porównaniu z Trakkerem). W lżejszych konfiguracjach IVECO T-WAY jest dostępny także z silnikiem Cursor 9.
Jednostki napędowe współpracują ze sprawdzonymi 12- lub 16-biegowymi zautomatyzowanymi przekładniami HI-TRONIX, które teraz oferują także nowe funkcje opracowane specjalnie z myślą o mobilności w terenie. Hill Holder pomaga w utrzymaniu pojazdu na wzniesieniu, tryb wykołysania ułatwia odzyskanie przyczepności na śliskiej nawierzchni, a tryb pełzania umożliwia poruszanie się z minimalną prędkością. Na odcinkach szosowych system IVECO HI-CRUISE dodatkowo podnosi wydajność. W jego skład wchodzi przewidujący tempomat, który steruje zmianą biegów oraz funkcja eco-roll pozwalająca wykorzystać bezwładność pojazdu przy zjeździe ze wzniesienia. Dzięki nowym algorytmom, HI-TRONIX zapewnia doskonałą strategię zmiany biegów w każdej sytuacji.
Produktywność i wydajność
IVECO T-WAY został zaprojektowany z myślą o wydajności i produktywności, które osiągnięto dzięki licznym funkcjom, niższej masie własnej oraz nowym usługom telematycznym i cyfrowym. Oferuje nowe rozwiązanie oszczędzające paliwo w trakcie wykonywania zadań transportowych wymagających okazjonalnego załączania napędu na wszystkie koła (AWD) – to napęd hydrostatyczny HI-TRACTION w ciężarówkach i ciągnikach z napędem w układzie 6×4. System ten działa do prędkości
25 km/h i jest aktywowany automatycznie, w celu zapewnienia dodatkowego hydraulicznego napędu przednich kół w razie potrzeby. Ma on znaczną przewagę nad konwencjonalnym rozwiązaniem AWD (All Wheel Drive) pod względem zużycia paliwa i masy. Pędniki hydrostatyczne umieszczone w piastach kół i zasilający je układ hydrauliczny ważą znacznie mniej niż osie z mostami napędowymi i reduktorem.
W porównaniu z Trakkerem zwiększono ładowność, dzięki obniżeniu masy własnej o 325 kg poprzez zastosowanie nowej konstrukcji zawieszenia tylnych osi. Zalety tych rozwiązań ujawniają się szczególnie w trakcie zadań transportowych realizowanych częściowo po drogach utwardzonych, na przykład przy przewozie materiałów budowlanych, gdzie trzeba uważać, by nie przekraczać dopuszczalnych prawem nacisków na drogi. Oczywiście poza drogami publicznymi, na zamkniętym terenie budowy czy kopalni możliwości techniczne tych pojazdów, podobnie jak ich poprzednika są znacząco większe.
IVECO T-WAY jest najlepiej skomunikowanym pojazdem w swojej klasie – podobnie jak cała gama WAY ze stanowiącym wyposażenie standardowe modułem Connectivity Box. System łączności umożliwia telediagnostykę i konserwację predykcyjną, a także zdalne monitorowanie parametrów każdego pojazdu w dowolnym czasie przez menedżera floty, w celu zapewnienia maksymalnej efektywności. Konsekwentnie rozbudowywane portfolio skomunikowanych usług IVECO ON służy maksymalizacji produktywności przewoźnika i trwałości pojazdu, a także ograniczeniu do minimum nieplanowanych przestojów.
Łatwa zabudowa, mocne przystawki
IVECO T-WAY ma wszelkie szanse, by stać się ulubieńcem firm wykonujących zabudowy pojazdów, ze względu na nadzwyczajną elastyczność pod tym względem. Oferta konfiguracji zespołu napędowego jest najszersza na rynku: napęd częściowy – 6×4 w podwoziach i ciągnikach oraz 8×4 w podwoziach, a także napęd na wszystkie koła 4×4 lub 6×6 w podwoziach i ciągnikach oraz 8×8 w podwoziach. W porównaniu do modelu Trakker rozszerzono ofertę rozstawów osi, co czyni model T-WAY jeszcze łatwiejszym w zabudowie, bez potrzeby modyfikacji podwozia.
Nowa architektura elektryczno-elektroniczna HI-MUX jest w pełni kompatybilna z systemami sterowania najnowszej generacji. W szerokiej ofercie przystawek odbioru mocy znajduje się przystawka wysokiej wydajności Sandwich PTO umieszczona pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Może przekazać na urządzenia zabudowy aż do 2300 Nm momentu obrotowego.
Tak uniwersalna oferta wersji i obszerny wybór odmian sprawiają, że IVECO T-WAY doskonale sprawdza się we wszystkich specjalistycznych zadaniach transportowych, które dotychczas wymagały kompleksowej przebudowy pojazdu.
Ładnie, komfortowo i bezpiecznie
Kabina IVECO T-WAY dzieli rozwiązania funkcjonalne i estetyczne z serią IVECO WAY, wyróżniając się podobnie smukłymi i aerodynamicznymi liniami. Dostępna w dwóch wersjach – krótkiej AD i długiej AT z dachem standardowym lub podwyższonym – jest przede wszystkim funkcjonalna, aby ułatwiać codzienną pracę kierowcy dzięki rozwiązaniom poprawiającym widoczność, chroniącym przed zabrudzeniami oraz upraszczającym czynności przeglądowe i naprawcze. Nie da się ukryć, że jest też po prostu ładna, mocno przypominając S-WAY np. kształtami atrapy chłodnicy. W końcu to projekt sygnowany przez włoskich stylistów…
Cała strefa kierowcy została pomyślana jako praktyczne i ułatwiające życie wnętrze. Ergonomiczny fotel wraz nową koncepcją wielofunkcyjnej kierownicy zapewniają najwyższy komfort pracy. Z uwagi na zazwyczaj trudne warunki eksploatacji IVECO T-WAY konstruktorzy szczególnie zadbali o bezpieczeństwo kierowcy. Kabina zapewnia maksymalną ochronę dzięki rozwiązaniom dalece przewyższającym wymagania homologacyjne. Nowy układ hamulcowy z przednimi hamulcami tarczowymi w wersjach z napędem częściowym (PWD), tylnymi hamulcami tarczowymi oraz sterowaniem elektronicznym (EBS) znacznie poprawia bezpieczeństwo kierowcy. Ponadto wszystkie modele są wyposażone w nowe zaawansowane systemy wspomagania jazdy (ADAS), obejmujące elektroniczną kontrolę stabilności i ostrzeganie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.
X-WAY: ciężarowy crossover?
Gama ciężkich pojazdów IVECO X-WAY idealnie sprawdza się w zastosowaniach, w których samochód ciężarowy 90% czasu spędza na asfalcie, ale na ostatnim odcinku musi poradzić sobie na bezdrożach. Jest to seria pojazdów wyróżniających się uniwersalnością konfiguracji: szerokim wyborem podwozi, kabin i rodzajów osi. Dzięki solidności i niezawodności sprawdzają się one w różnych zastosowaniach, oferując poziom bezpieczeństwa, komfortu i efektywności typowy dla pojazdów szosowych. Doskonale nadają się na rynki, na których obowiązują rygorystyczne limity dopuszczalnej masy całkowitej, a produktywność w dużej mierze zależy od ładowności. Dotyczy to zwłaszcza wersji SuperLoader, która ma największą ładowność w swojej klasie.
Według włoskiego producenta serie IVECO X-WAY i IVECO T-WAY tworzą dziś najbardziej kompleksową i najnowszą gamę terenowych samochodów ciężarowych na rynku.
(rum), fot. IVECO