Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » IVECO: Rozwój systemów skomunikowanej i autonomicznej jazdy – sukces projektu ENSEMBLE

    IVECO: Rozwój systemów skomunikowanej i autonomicznej jazdy – sukces projektu ENSEMBLE

    4 kwietnia, 2022
    Aktualności, Autonomiczne pojazdy, Rynek

    Firma IVECO, jako członek konsorcjum ENSEMBLE, uczestniczyła w opracowaniu i wdrożeniu w warunkach rzeczywistego ruchu drogowego technologii platooningu, czyli tworzenia zautomatyzowanych konwojów samochodów ciężarowych wielu marek, opartej na założeniach uzgodnionych przez wszystkich czołowych europejskich producentów takich pojazdów.

    Ciężarówki i Logistyka - IVECO, Rozwój systemów skomunikowanej i autonomicznej jazdy - sukces projektu ENSEMBLE

    Realizowany przez 46 miesięcy projekt, współfinansowany ze środków UE, wykazał, że platooning może stanowić kluczowy element zrównoważonego transportu, konwoje pojazdów różnych producentów i jazda autonomiczna mogą przyczynić się do obniżenia zużycia paliwa i emisji CO2 oraz poprawy bezpieczeństwa na drogach i efektywności ruchu.

    Projekt ENSEMBLE, współfinansowany przez Unię Europejską i realizowany pod kierunkiem holenderskiej niezależnej organizacji badawczej TON, został zainicjowany w czerwcu 2018 r. Jego celem było opracowanie, przetestowanie i weryfikacja technologii platooningu, wykazanie wykonalności tego rozwiązania w rzeczywistym ruchu drogowym oraz integracja usług łączności C-ITS.

    Do konsorcjum przystąpiło sześciu największych europejskich producentów samochodów ciężarowych, Europejska Organizacja Systemu Inteligentnego Transportu ERTICO, Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Branży Motoryzacyjnej CLEPA oraz partnerzy naukowi, tacy jak Uniwersytet Gustawa Eiffela i Vrije Universiteit z Brukseli.

    Projekt właśnie się zakończył, a jego wyniki zostały przedstawione przez konsorcjum ENSEMBLE na finałowym wydarzeniu, które odbyło się z udziałem publiczności 17 marca w Brukseli. W ramach projektu opracowano wielomarkową technologię opartą na uzgodnieniach między producentami samochodów ciężarowych, dotyczących między innymi protokołu bezpiecznej komunikacji między pojazdami (V2V), który gwarantuje właściwe reakcje poszczególnych pojazdów w konwoju w każdej sytuacji na drodze. Technologia ta została z pozytywnym wynikiem przetestowana w warunkach rzeczywistego ruchu w Hiszpanii. 23 września 2021 r. siedem samochodów ciężarowych odpowiednio przygotowanych przez producentów przemierzało drogi w okolicach Barcelony jako zautomatyzowany konwój.

    W ramach projektu ENSEMBLE zdefiniowano także dwie funkcje platooningu: jako funkcja wspomagająca jazdę w grupie (Platooning as Support Function; PSF), oparta na przetestowanej technologii i gotowa na wszystkie sytuacje spotykane w ruchu drogowym, oraz jako funkcja jazdy autonomicznej (Platooning as Autonomous Function; PAF), czyli pośredni krok do pełnej autonomii samochodu ciężarowego, która dotychczas była zdefiniowana wyłącznie w kategoriach teoretycznych.

    – Projekt ENSEMBLE stanowi ważny krok na naszej drodze do skomunikowanej i autonomicznej jazdy. Skuteczna współpraca największych europejskich producentów pojazdów, ich kooperantów oraz ośrodków badawczych i uczelni pozwoliła wykazać, że platooning pojazdów wielu marek jest możliwy do zrealizowana w rzeczywistych warunkach – mówi Valerio Liga, kierownik projektu Advanced Engineering CCAM w IVECO. – Jednakże pełny potencjał tej technologii można będzie osiągnąć dopiero wtedy, gdy kierowcy w pojazdach podążających za pierwszym samochodem w konwoju nie będą nieodzowni (lub gdy ich godziny pracy można będzie wydłużyć), oraz dalszy rozwój tej technologii pozwoli na zmniejszenie dystansu między pojazdami. Zaowocowałoby to lepszą aerodynamiką, obniżeniem zużycia paliwa oraz poprawą wydajności transportu (większe zagęszczenie pojazdów na pasie przeznaczonym dla samochodów ciężarowych). Taki jest właśnie cel platooningu jako funkcji autonomicznej (PAF). Wreszcie, nawet gdyby okazało się, że platooning jako taki nie ma przed sobą przyszłości, to przeprowadzone badania i technologie opracowane w ramach projektu i tak można będzie wykorzystać w najbliższych latach w rozwoju systemów skomunikowanej i autonomicznej jazdy w Europie.

    (s)
    Fot. IVECO

    • Ciężarówki i Logistyka - Tragiczny wypadek na DK10 z udziałem ciężarówki
      Tragiczny wypadek na DK10 z udziałem ciężarówki
      Pojazd ciężarowy marki DAF, po zderzeniu z osobową Toyotą, zjechał na przeciwny pas i uderzył czołowo w samochód marki Skoda. Zginęła czteroosobowa rodzina. Zatrzymany został 52-letni kierowca Toyoty. Na krajowej 10 na wysokości miejscowości Emilianowo […]
    • Ciężarówki i Logistyka - Do 30 września kierowcy mogą pracować dłużej
      PRAWO: Do 30 września kierowcy mogą pracować dłużej
      Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 12 sierpnia 2022 r. do 30 września 2022 r. będą obowiązywały tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu. Decyzja o ich wprowadzeniu została podjęta w związku z nadzwyczajną […]
    • Ciężarówki i Logistyka - FORD, Komfortowe podróże z głową w chmurach - nowy Tourneo Connect
      FORD: Komfortowe podróże z głową w chmurach – nowy Tourneo Connect
      Nowy Ford Tourneo Connect to znakomity wybór dla dużych rodzin. Poza typowymi zaletami minivanów oferuje jednak znacznie więcej. Samochód zachwyca przestrzenią dla pasażerów, ogromnymi możliwościami bagażowymi i konfiguracji siedzeń, a także panoramicznym dachem. Choć Ford […]
    • Cieżarówki i Logistyka - VAN ECK, Innowacyjne rozwiązania transportowe na wrześniowych targach IAA Transportation w Hanowerze
      VAN ECK: Innowacyjne rozwiązania transportowe na wrześniowych targach IAA Transportation w Hanowerze
      Na targach IAA Transportation 2022 będzie okazja zapoznać się z najnowocześniejszymi rozwiązaniami transportowymi w rozmowie z zespołem ekspertów Van Eck na stoisku w hali 27 – E32. Obchodzący w 2022 roku 110-lecie Van Eck Trailers […]
    Tagi : Iveco
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Czerwiec 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    8,33
    Pb95
    7,74
    ON
    774
    LPG
    3,45
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,83
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,90
    GPB/PLN
    5,71
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone