IVECO: PGK w Śremie odbiera trzy pierwsze w Polsce śmieciarki zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG
Zamówione przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej PGK w Śremie trzy pojazdy do zbiórki odpadów, zabudowane na podwoziach IVECO S-WAY, to pierwsze w naszym kraju tego rodzaju pojazdy zasilane LNG. Flota tego wielkopolskiego przedsiębiorstwa komunalnego wzbogaciła się także o imponujący zestaw z ciągnikiem siodłowym IVECO S-WAY, również napędzany ekologicznym LNG.
Wśród pojazdów komunalnych zasilanych napędami alternatywnymi PGK Śrem, wyróżniają się trzy egzemplarze IVECO S-WAY AD260S34Y/PS 1LNG wyposażone w zabudowy do zbiórki odpadów firmy NTM oraz ciągnik siodłowy IVECO S-WAY AS440S46T/P 2LNG z naczepą wyposażoną w ruchomą podłogę, która będzie służyła do przewozu ładunków podlegających recyklingowi z punktów przeładunkowych do instalacji przetwarzania odpadów. Polakierowane na pomarańczowo zabudowy śmieciarek oraz burty naczepy zostały oklejone wielkoformatowymi grafikami przedstawiającymi widoki miasta.
Pojazdy dostarczono na podstawie umowy zawartej z firmą SLT Group, która złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu ogłoszonym przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie. Wszystkie dostarczone do PGK Śrem specjalistyczne pojazdy ciężarowe są wyposażone w ekologiczne, niskoemisyjne jednostki napędowe zasilane CNG lub LNG, dzięki czemu spełniają wymagania stawiane przedsiębiorstwu przez Ustawę o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych.
W uroczystości przekazania pojazdów do eksploatacji udział wzięli przedstawiciele lokalnej władzy, z burmistrzem Śremu Adamem Lewandowskim i prezesem zarządu PGK Śrem Pawłem Wojną na czele. Obecni byli także przedstawiciele gmin, z którymi PGK współpracuje: Zaniemyśla, Gostynia, Dolska, Brodnicy, Czempinia oraz Kórnika, a także reprezentanci przedsiębiorstw komunalnych z Leszna, Kościana, Gostynia.
– To najnowocześniejszy sprzęt dla usług komunalnych, jaki można w chwili obecnej zakupić. Jest w pełni ekologiczny i warto w tym miejscu dodać, że dzięki temu zakupowi flota pojazdów używanych w Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej w Śremie jest w chwili obecnej w 56,8% niskoemisyjna – powiedział podczas swojego wystąpienia Paweł Wojna, prezes śremskiego PGK.
Warto w tym miejscu podkreślić, że dostarczone do PGK w Śremie śmieciarki zabudowane na podwoziach IVECO S-WAY, są pierwszymi w Polsce tego typu pojazdami zasilanymi LNG. Z trzech zamówionych pojazdów, dwa zostały wyposażone w jednokomorową zabudowę NTM typu BIO, natomiast jeden w zabudowę dwukomorową, także BIO. Wszystkie trzy śmieciarki zabudowano na podwoziach IVECO S-WAY w układzie 6×2, z trzecią osią kierowaną, co znacząco ułatwia manewrowanie tym pojazdem na podwórkach, placach i ulicach miasta.
Za napęd śmieciarek odpowiada niskoemisyjny silnik IVECO Cursor 9 NG o mocy 340 KM, zasilany LNG. Jednostka współpracuje z 12-biegową zautomatyzowaną skrzynią przekładniową HiTroniX. O bezpieczeństwo pracy pojazdu zadbają takie rozwiązania jak: retarder hydrauliczny, system ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu – LDWS, układ automatycznego hamowania awaryjnego – AEBS, układ stabilizujący tor jazdy – ESP oraz aktywny tempomat ACC z czujnikiem radarowym. W dążeniu do uzyskaniu niskich kosztów eksploatacji ciężarówek użytkownika wspomagać będą takie rozwiązania jak: funkcja oceny stylu jazdy kierowcy – DSE, moduł telematyczny Connectivity BOX (4G) oraz przełącznik ekonomicznego trybu jazdy – ECOSWITCH.
Oprócz trzech IVECO S-WAY z zabudowami do zbiórki odpadów, PGK w Śremie odebrało także imponujący swoimi rozmiarami zestaw, który składa się z ciągnika siodłowego IVECO S-WAY AS440S46T/P 2LNG oraz naczepy firmy STAS wyposażonej w system rozładunku za pomocą ruchomej podłogi. Jego zadaniem będzie transport ładunków przeznaczonych do recyklingu. Aby móc bez problemu dotrzeć do odbiorców znajdujących się nawet w dużej odległości od Śremu, IVECO S-WAY został wyposażony w dwa zbiorniki LNG, mogące łącznie pomieścić aż 950 litrów skroplonego gazu, co zapewnia zasięg na jednym tankowaniu nawet do 1300 km. Lewy zbiornik jest tu nieco mniejszy, co umożliwia montaż zbiornika oleju hydraulicznego, koniecznego do obsługi naczepy z ruchomą podłogą.
Ciągnik IVECO S-WAY w konfiguracji 4×2 napędza sprawdzona i ekonomiczna jednostka Cursor 13 NG o mocy 460 KM. Współpracuje ona z 12-biegową zautomatyzowaną skrzynią HiTroniX. Ze względu na dłuższe dystanse, na jakich będzie użytkowany wyposażono go w komfortową kabinę sypialną z wysokim dachem Active Space (AS-HR). Kierowca ma do dyspozycji wygodną, trzyczęściową leżankę (która po złożeniu stanowi wygodny stół i dwa siedzenia), lodówkę o pojemności 25 l oraz ogrzewanie postojowe. Jego pneumatyczny fotel (Premium) ma regulowany skok, jest wentylowany i ogrzewany, a także zapewnia podparcie lędźwiowe i regulację w części barkowej. Pojazd jest wyposażony w moduł telematyczny Connectivity Box (4G). Zespół multimedialny Infotainment z 7-calowym ekranem dotykowym, oprócz obsługi radia FM/DAB i multimediów, zapewnia dostęp do funkcji podłączonego telefonu (Apple CarPlay/Android Auto) oraz nawigację.
Pojazdy gazowe charakteryzują się niższym poziomem hałasu niż konwencjonalne silniki wysokoprężne, dostarczany ciągnik posiada dodatkowo cichy tryb pracy („Silent Mode”) pozwalający na wyciszenie do 71 dB (A), co zmniejsza uciążliwość ruchu, szczególnie w nocy. Dostarczany ciągnik wyposażono również w przystawkę odbioru mocy zasilającą układ hydrauliczny rozładunku naczepy z ruchomą podłogą. Funkcja rozkołysania „Rocking Mode” pomoże wyjechać z grząskiego terenu. Bezpieczną jazdę zapewniają reflektory oraz światła tylne w technologii LED. Światła przeciwmgielne wyposażono w funkcję doświetlania zakrętów.
W ramach zamówienia firma SLT Group dostarczyła cztery hakowce oraz jednego bramowca zabudowane na podwoziach IVECO Daily 70C14G. Wszystkie te pojazdy wyposażone są w ekonomiczną jednostkę napędową o pojemności 3 l i mocy 136 KM zasilaną sprężonym gazem (CNG). Pojazdy z zabudową hakową o DMC do 7,2 t zostały wyposażone w urządzenie hakowe Skibicki HKS 5/3300 omocy załadunkowej 5 t i możliwości pracy z kontenerami KP-7 – KP-10. Bramowiec natomiast otrzymał zabudowę BK35 produkcji firmy Konar o udźwigu 3,5 tony i ma DMC 7 t. W celu zapewnienia niezakłóconej pracy w zadaniach komunalnych wszystkie podwozia Daily zostały wyposażone w blokady tylnych mostów, wzmocnione tylne zawieszenia i komfortowe, amortyzowane fotele kierowcy, a zainstalowane zbiorniki CNG o pojemności 194 l w przypadku bramowca oraz 246 l w hakowcach pozwalają osiągać znaczne zasięgi nawet przy częstej pracy z przystawką odbioru mocy.
Zakup pojazdów komunalnych zasilanych LNG jest naturalnym krokiem w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju przyjętej przez PGK w Śremie. W ramach tej strategii 10 grudnia 2015 roku przedsiębiorstwo otworzyło w Mateuszewie pierwszą w Polsce ogólnodostępną stację tankowania LNG i CNG. W placówce tankują nie tylko pojazdy należące do PGK – jest ona dostępna także dla klientów zewnętrznych.
(s)
Fot. IVECO