IVECO: Biometan w Turynie – pierwsza stacja tankowania bio-LNG i bio-CNG w północno-zachodnich Włoszech
Stacja tankowania przy Strada delle Cascinette w Turynie została otwarta rok temu jako efekt współpracy IVECO z ENGIE. Do obu partnerów dołączył teraz VULCANGAS, żeby wspólnie pracować nad dekarbonizacją sektora transportowego.

Samochód ciężarowy IVECO S-WAY NP zatankował na nowej stacji bio-LNG, inaugurując działalność pierwszego w północno-zachodnich Włoszech punktu sprzedaży biometanu.
Współpraca firm IVECO, ENGIE i VULCANGAS osiągnęła ważny etap. W zaledwie rok po uruchomieniu stacji tankowania przy Strada delle Cascinette w Turynie, od dziś jest to także pierwsza stacja w północno-wschodniej części Włoch, na której można zaopatrzyć się w biometan (bio-LNG i bio-CNG), czyli w 100% ekologiczne paliwo, w dodatku produkowane we Włoszech.
Biometan sprzedawany na tej stacji jest produkowany w zakładzie zlokalizowanym w prowincji Lodi, gdzie paliwo jest oczyszczane i skraplane. Stacja sprzedająca to paliwo z odnawialnych surowców (zarejestrowana w GSE — firmie wyznaczonej przez włoskie władze do promowania i realizacji idei zrównoważonego rozwoju) stanowi ostatnie ogniwo w łańcuchu zaopatrzenia w 100-procentowo zieloną energię.
– Bezemisyjny transport już funkcjonuje. IVECO S-WAY NP to pojazd, który pozwala nam go realizować, a od dziś mamy też dostęp do biometanu. Produkcja i dostawy paliwa z odnawialnych surowców szybko się rozwijają, a wkrótce powstanie więcej podobnych stacji – mówi Thomas Hilse, prezes marki IVECO. – Postęp w tym zakresie bardzo przyspieszył i już niedługo będziemy mogli we Włoszech jeździć całkowicie bezemisyjnie na LNG.
Stacja działająca od lutego 2020 r. zajmuje powierzchnię 5000 m2. Znajduje się na terenie zakładu produkcyjnego CNH Industrial przy Strada delle Cascinette, w strategicznej strefie na wschód od Turynu, w pobliżu skrzyżowania szlaków transportowych (autostrad i obwodnicy), w sąsiedztwie IVECO ORECCHIA, czyli placówki dealerskiej IVECO obsługującej prowincję Turyn i Dolinę Aosty.
Stacja jest przeznaczona głównie dla ciężkich pojazdów — są tam dwa dystrybutory LNG (skroplonego gazu ziemnego) i cztery dystrybutory CNG (sprężonego gazu ziemnego), a także stanowisko ładowania pojazdów elektrycznych zasilane z systemu fotowoltaicznego umieszczonego na dachu placówki.
W porównaniu z LPG lub tradycyjnymi paliwami, stosowanie skroplonego gazu ziemnego (LNG) przekłada się na obniżenie emisji cząstek stałych (PM) o 95% i dwutlenku azotu (NO2) o 90%, a także na znaczną redukcję emisji CO2. Biometan jest neutralnym węglowo paliwem praktycznie bez wpływu na środowisko.
(s)
Fot. IVECO