Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » ADR: Nowy obowiązek firm nadających towary niebezpieczne

    ADR: Nowy obowiązek firm nadających towary niebezpieczne

    24 stycznia, 2023
    Aktualności, Prawo

    Zgodnie z nowym przepisem Umowy ADR najpóźniej do 31 grudnia 2022 roku przedsiębiorstwa, które uczestniczą w przewozie towarów niebezpiecznych wyłącznie jako nadawcy, miały obowiązek wyznaczenia doradcy ds. bezpieczeństwa DGSA. Nakaz prawny dotyczy spółek, które realizują operacje transportowe zarówno w imieniu własnym, jak i innej firmy.

    ADR: Nowy obowiązek firm nadających towary niebezpieczne

    Punkt 1.6.1.44 Umowy ADR (Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r. (Dz. U. z 2011 r. poz. 641), dotyczy firm, które do tej pory nie były zobowiązane do wyznaczania doradcy ds. bezpieczeństwa DGSA (Dangerous Goods’ Safety Adviser). Należą do nich m.in. spółki, które występują jako nadawca w dokumencie przewozowym towarów niebezpiecznych lub prowadzą dystrybucję towarów niebezpiecznych, a logistyką zajmuje się firma zewnętrzna.

    Nowy przepis dotyczy także firm spedycyjnych, które zazwyczaj nie występują na dokumentach przewozowych, ale realizują operacje transportowe w imieniu innej firmy. Niespełnienie obowiązku wyznaczenia doradcy ds. bezpieczeństwa DGSA będzie wiązać się z dotkliwymi karami finansowymi, które mogą sięgać nawet 5000 zł.

    Inną ważną zmianą w regulacjach dotyczących przewozów towarów niebezpiecznych jest zmiana w tytule – wykreślono wyrażenia „Europejskiej” z nazwy Umowy ADR. Oznacza to, że od 1 stycznia 2023 roku obowiązków ADR muszą przestrzegać także kraje spoza Unii Europejskiej, które biorą udział w przewozie towarów na terenie państw członkowskich.

    Warto wiedzieć, że przewóz towarów niebezpiecznych drogą lądową jest regulowany w Polsce przez liczne akty prawne, spośród których najważniejszą rolę odgrywają: Umowa ADR, Konwencja CMR (Konwencja o umowie międzynarodowego drogowego transportu towarów) i Ustawa o transporcie drogowym towarów niebezpiecznych z dnia 19 sierpnia 2011 r. Dz.U. 2011 nr 227 poz. 1367.

    Transport pod specjalnym nadzorem

    Zmiana w Umowie ADR oznacza, że każda firma, której działalność opiera się na nadawaniu oraz przewozie towarów niebezpiecznych i związanym z tym pakowaniem, załadunkiem czy rozładunkiem, powinna wyznaczyć jednego lub więcej doradców ds. bezpieczeństwa DGSA.

    Współpraca firm spedycyjnych z doradcami ds. bezpieczeństwa DGSA dotyczy kilku ważnych kwestii. Wśród nich jest przeprowadzenie szkoleń pracowników, którzy są odpowiedzialni za nadawanie towarów niebezpiecznych, śledzenie zgodności z wymaganiami dotyczącymi przewozu towarów niebezpiecznych, doradzanie przedsiębiorstwu w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych, przygotowywanie rocznego sprawozdania z działalności przedsiębiorstwa w zakresie przewozu towarów niebezpiecznych dla kierownictwa tego przedsiębiorstwa lub odpowiednio dla władz lokalnych. Takie sprawozdania powinny być przechowywane przez pięć lat i udostępniane władzom krajowym na ich żądanie.

    – W DACHSER wszyscy uczestnicy tego złożonego procesu doskonale znają swoje obowiązki, przepisy ADR oraz wymogi dotyczące dokumentacji transportowej. To kwestie istotne nie tylko z perspektywy przeprowadzenia poprawnego procesu nadawania materiałów niebezpiecznych do przewozu. Są także kluczową sprawą dla bezpieczeństwa łańcucha dostaw i świadczenia usług transportowych na najwyższym poziomie. Obecnie w DACHSER pracuje aż 250 regionalnych doradców DGSA – mówi Ewelina Staszewska-Kobiela, kierownik rozwoju biznesu DACHSER Chem Logistics w Polsce.

    Transport towarów niebezpiecznych wymaga zachowania maksymalnej ostrożności i przestrzegania ścisłych restrykcji. Pracownicy muszą być na bieżąco z przepisami prawa transportowego i obowiązkami firm spedycyjnych w obszarze sposobu pakowania, oznaczania przesyłek i ich dokumentacji. Dlatego w DACHSER doradcy ds. bezpieczeństwa DGSA co roku przeprowadzają szkolenia dotyczące aktualnych przepisów i rozwiązań w zakresie nadawania czy transportu towarów niebezpiecznych dla ponad 11.650 pracowników wykonujących czynności związane z przewozem takich materiałów.

    Towary niebezpieczne są szczególnym rodzajem przesyłek ze względu na poziom zagrożenia podczas ich przewożenia. Ich transport wiąże się z koniecznością zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa ludzi, środowiska i mienia.

    – Transport ładunków niebezpiecznych stanowi ogromne wyzwanie, zwłaszcza jeśli mówimy o transporcie międzynarodowym. Dlatego konieczne jest, aby być na bieżąco z przepisami prawnymi dotyczącymi przewozu ładunków niebezpiecznych danym środkiem transportu oraz wytycznymi jak zapakować, zabezpieczyć i oznaczyć taki towar. Każdy taki transport przechodzi restrykcyjne kontrole pojazdu i samego załadunku. Zapewniamy naszym pracownikom kompleksowe zestawy ratownicze, które są wyposażone w komplet przyrządów i akcesoriów niezbędnych do udzielenia pierwszej pomocy oraz środki ochrony osobistej – dodaje Ewelina Staszewska-Kobiela.

    Doradca ds. bezpieczeństwa DGSA

    Zadaniem doradcy ds. bezpieczeństwa DGSA jest wspieranie działalności firmy w zakresie transportu towarów niebezpiecznych oraz dążenie do ułatwienia prowadzenia tej działalności zgodnie z odpowiednimi wymaganiami i w możliwie najbezpieczniejszy sposób. Na tym stanowisku może pracować osoba, która m.in. ma wykształcenie wyższe oraz ważne świadectwo doradcy odpowiednio w zakresie przewozu drogowego i/lub przewozu koleją towarów niebezpiecznych. Szczegółowo wymagania określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie uzyskiwania świadectwa doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych Dz. U. 2015 poz. 718 z późn. zm. Dz. U. 2018 poz. 2422 i Dz. U. 2021 poz. 1168.

    (s), fot. Dachser

    • VOLVO TRUCKS: Nowy samochód ciężarowy na biogaz na dłuższe trasy
      VOLVO TRUCKS: Nowy samochód ciężarowy na biogaz na dłuższe trasy
      Volvo Trucks wprowadza na rynek nowy, mocniejszy samochód ciężarowy, który może być zasilany skroplonym biogazem. Nowy pojazd może wykonywać wymagające zadania transportowe na dużych odległościach, jednocześnie zmniejszając ogólną emisję CO2. Pięć lat temu Volvo Trucks […]
    • Elektromobilność: Nowa Koalicja eTransport wspiera proces dekarbonizacji transportu drogowego
      Elektromobilność: Nowa Koalicja eTransport wspiera proces dekarbonizacji transportu drogowego
      Bateryjny lub wodorowy – ale na pewno elektryczny! Transport przyszłości już dziś potrzebuje silnego wsparcia, aby polscy przewoźnicy utrzymali pozycję lidera w europejskim sektorze przewozów drogowych. Organizacje pozarządowe i branżowe powołują Koalicję e-Transport. Transformacja motoryzacji […]
    • IVECO: GP JOULE zamówi 100 zasilanych ogniwami elektrycznych Nikola Tre FCEV
      IVECO: GP JOULE zamówi 100 zasilanych ogniwami elektrycznych Nikola Tre FCEV
      Nikola Tre będzie jednym z pierwszych modeli produkowanych przez joint-venture Nikola Iveco Europe Ulm. Nikola Corporation (Nasdaq: NKLA) i IVECO, marka Iveco Group (MI: IVG) poinformowały o podpisaniu listu intencyjnego w sprawie zamówienia na 100 […]
    • ORLEN Oil: Olej PLATINUM GEAR ATF VI – nowa jakość dla automatycznych skrzyń biegów
      ORLEN Oil: Olej PLATINUM GEAR ATF VI – nowa jakość dla automatycznych skrzyń biegów
      Nowy produkt w portfolio firmy ORLEN OIL, PLATINUM GEAR ATF VI, to syntetyczny olej przekładniowy, który spełnia wymagania najnowszych specyfikacji ATF. Nowy syntetyczny olej przekładniowy PLATINUM GEAR ATF VI to produkt, który z pewnością zainteresuje […]
    Tagi : ADR, ITD
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Grudzień 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    7,08
    Pb95
    6,22
    ON
    7,14
    LPG
    3,07
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    477
    USD/PLN
    4,83
    CHF/PLN
    4,96
    GPB/PLN
    5,47
    NOK/PLN
    0,47
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone