Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Analizy
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Bezpieczeństwo
    • Drogi
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Opony
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Finanse
    • Logistyka
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Naczepy
    • Ponad normatyw
    • Prawo
    • Przewoźnicy
    • Rynek
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Targi
      • Technika
      • Wydarzenia
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Artykuły
    • Autobusy
    • Bezpieczeństwo
    • Eksploatacja
      • Opony
    • Elektromobilność
    • Finanse
    • Jazda próbna
    • Logistyka
    • Naczepy
    • Oleje i paliwa
    • Ponad normatyw
    • Prawo
    • Producenci
    • Przewoźnicy
    • Rynek
      • Prezentacje
      • Wydarzenia
      • Technika
      • Targi
    • Serwis
    • Wywiad
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Archiwum
  • Prenumerata
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » INELO: Informator na temat bieżącej sytuacji w transporcie

    INELO: Informator na temat bieżącej sytuacji w transporcie

    6 czerwca, 2020
    Aktualności, Przewoźnicy, Technika

    Nie wszystkie podmioty działające w branży transportowej mogą być w stanie dopełnić niezbędnych formalności lub procedur wymaganych niektórymi przepisami, związanych z odnawianiem lub przedłużeniem ważności certyfikatów i świadectw, licencji lub zezwoleń bądź przeprowadzić działań niezbędnych do utrzymania ich ważności. Z tych samych powodów właściwe organy państw członkowskich mogą mieć trudności z wypełnieniem swoich obowiązków wynikających z prawa Unii i zapewnić, aby odpowiednie wnioski złożone przez przewoźników zostały rozpatrzone przed upływem mających zastosowanie terminów.

    INELO: Informator na temat bieżącej sytuacji w transporcie, Magazyn Cięzarówki

    Z tego powodu zostało stworzone rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698 z dnia 25 maja 2020 r. ustanawiające szczególne środki tymczasowe w związku z epidemią COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli oraz okresowych szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu, które obowiązuje od 4 czerwca 2020.

    Z nowego rozporządzenia wynika automatyczne przedłużenie ważności najważniejszych dokumentów transportowych takich jak świadectwo kwalifikacji zawodowej, prawo jazdy, kod 95, badania okresowe tachografu, kart do tachografów, przeglądów technicznych, licencji wspólnotowych, zabezpieczenia finansowego, czy certyfikatów bezpieczeństwa. Do tej pory poszczególne Państwa indywidualnie wprowadzały na swoim terytorium wyjątki od terminów ważności dokumentów. Niestety, pomimo wydanych wcześniej oficjalnych zaleceń KE brakowało solidnych podstaw prawnych do stosowania odstępstw dot. upływu terminu ważności dokumentach w przypadku tras międzynarodowych. Od dziś jednak ma to się zmienić za sprawą nowego Unijnego rozporządzenia. Akt ten obowiązuje bezpośrednio na terytorium wszystkich Państw członkowskich od 4 czerwca 2020 roku, ma jednak wstecz, ponieważ w większości przypadków dotyczy przedłużenia ważności dokumentów, które straciły lub stracą ważność od początku pandemii, aż do końca wakacji. Warto podkreślić, że proces legislacyjny został zrealizowany w niespełna miesiąc

    Czy zasady w poszczególnych Państwach mogą się różnić?

     Tak, ale nie będzie to miało negatywnego wpływu na przewozy międzynarodowe. W przypadku niektórych dokumentów Państwa członkowskie, które nie odnotowały opóźnień i utrudnień, np. w przypadku wydawania kart kierowców mogą o tym fakcie poinformować KE i w ten sposób kierowcy w danym kraju nie będzie stosowane automatyczne przedłużenie poszczególnych dokumentów. Ważną kwestią jest natomiast to, że nawet jeśli w takim Państwie będzie kontrolowany kierowca z zagranicznej firmy to kontrolujący ma obowiązek uwzględnić, że w Państwie firmy tego kierowcy takie przedłużenia mogły zostały przyjęte. KE będzie publikować w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, decyzje poszczególnych krajów o niestosowaniu przedłużeń ważności poszczególnych dokumentów.

    Przewidziana została także możliwość wydłużenia okresów, w których dokumenty pozostają ważne – po uprzedniej zgodzie KE – to rodzaj zabezpieczenia w razie pogłębienia pandemii. Przytoczone przepisy pomogą rozwiązać często sporne dotychczas sytuacje i ułatwią wykonywanie przewozów międzynarodowych.

    Jakie dokumenty i do kiedy zostają przedłużone w całej UE?

    Jakie dokumenty i do kiedy zostają przedłużone w całej UE?

     

    M.Włoch, Grupa INELO

     

     

     



     

    (opr. MM)
    Fot. Inelo

    Tagi : prawo, przewoźnicy, transport
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Styczeń-Luty 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Prenumerata
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,94
    Pb95
    6,58
    ON
    8,53
    LPG
    3,83
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,71
    USD/PLN
    4,29
    CHF/PLN
    4,58
    GPB/PLN
    5,60
    NOK/PLN
    0,49
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone