Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » HYUNDAI: XCIENT Fuel Cell – pierwsza na świecie ciężarówka na wodór

    HYUNDAI: XCIENT Fuel Cell – pierwsza na świecie ciężarówka na wodór

    19 lipca, 2020
    Aktualności, Elektromobilność, Rynek

    Firma Hyundai wysłała do Szwajcarii 10 samochodów Hyundai XCIENT Fuel Cell, pierwszych na świecie masowo produkowanych ciężarówek z ogniwami paliwowymi. Firma planuje w tym roku wysłać do Szwajcarii w sumie 50 sztuk modelu XCIENT Fuel Cell, które od września będą przekazywane do klientów flotowych w tym kraju.

    HYUNDAI: XCIENT Fuel Cell - pierwsza na świecie ciężarówka na wodór, Truckslog.pl

    Do 2025 roku Hyundai planuje dostarczyć do Szwajcarii w sumie 1600 ciężarówek XCIENT z ogniwami paliwowymi. Działania te odzwierciedlają zaangażowanie firmy w ochronę środowiska i rozwój technologii, a także dążenie do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla dzięki rozwiązaniom zeroemisyjnym. – XCIENT Fuel Cell to dzisiejsza rzeczywistość, a nie projekt przyszłości. Wprowadzając ten przełomowy pojazd na drogi, Hyundai rewolucjonizuje segment pojazdów ciężarowych i rozwija czystą mobilność wodorową. Zbudowanie kompleksowego ekosystemu opartego na wodorze, w którym najważniejsze potrzeby transportowe są zaspokajane przez pojazdy takie jak XCIENT Fuel Cell, doprowadzi do zmiany punktu widzenia na użytkowanie samochodów emisyjnych w tym segmencie. Po wprowadzeniu pierwszego na świecie seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi, ix35 FCEV oraz NEXO, samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi drugiej generacji, teraz Hyundai wykorzystuje lata zdobytego doświadczenia, światowej klasy technologię ogniw paliwowych i możliwość masowej produkcji, aby stać liderem w sektorze wodorowych pojazdów użytkowych i opracowywać samochody takie, jak XCIENT Fuel Cell – powiedział In Cheol Lee, wiceprezes wykonawczy i dyrektor Działu Pojazdów Użytkowych Hyundai Motor.

    Hyundai wysłał do Szwajcarii pierwszych 10 XCIENT Fuel Cell. Na zdjęciu załadunek na statek.

    Hyundai wysłał do Szwajcarii pierwszych 10 XCIENT Fuel Cell. Na zdjęciu załadunek na statek.

    XCIENT Fuel Cell

    XCIENT jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru oferuje łączną pojemność 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu modelu XCIENT Fuel Cell wynosi około 400 km  (zasięg dla ciągnika siodłowego z napędem 4×2 w konfiguracji z naczepą chłodniczą o masie całkowitej 34 t). Zasięg został optymalnie dostosowany do wymagań potencjalnych flot samochodów użytkowych, przy uwzględnieniu dostępnej infrastruktury ładowania w Szwajcarii. Czas tankowania każdej ciężarówki wodorem wynosi w przybliżeniu od 8 do 20 minut.

    Specyfikacja

    Model 
    XCIENT Fuel Cell

    Typ pojazdu 

    Ciężarowy (Podwozie z kabiną)

    Typ kabiny 

    Kabina dzienna

    Typ napędu 

    LHD / 4×2

    Wymiary [mm]

     

    Rozstaw osi 

    5130

    Całkowite (Podwozie z kabiną)

     

     Długość

    9745

    Szerokość

    2515 (2550 z osłonami bocznymi), Maks. dop. szerokość 2600

     

    Wysokość

    3 730

    Masy [kg] 

    Dopuszczalna masa całkowita

    36.000 (z naczepą)

    Dopuszczalna masa całkowita

    19.000 (podwozie z zabudową)

    Przód / Tył

    8000 / 11.500

    Masa własna (Podwozie z kabiną)

    9795

    Osiągi

     

    Zasięg 

    Dokładny zasięg zostanie potwierdzony później

    Prędkość maksymalna

    85 km/h

    Napęd 

    Ogniwa paliwowe

    190 kW (95 kW x 2 EA)

    Akumulatory 

    661 V / 73,2 kWh – od Akasol

    Silnik / Falownik

    350 kW / 3,400 Nm – od Siemens

    Skrzynia biegów

    ATM S4500 – Allison / 6 biegów do przodu i 1 wsteczny

    Przełożenie główne

    4,875

    Zbiorniki na wodór 

    Ciśnienie

    350 bar

    Pojemność 

    32,09 kg H2

    Hamulce 

    Hamulce robocze

    Tarczowe

    Hamulec pomocniczy

    Retarder (4-biegowy)

    Zawieszenie 

    Typ

     

    Przód

    Tył

    Pneumatyczne (z 2 poduszkami)

    Pneumatyczne (z 4 poduszkami)

    Opony

     

    Przód

    Tył

    315/70 R22,5

    315/70 R22,5

    Bezpieczeństwo 

    Asystent unikania kolizji czołowych (FCA)

    Standard

     

    Inteligentny tempomat (SCC)

    Standard

    Elektroniczny system hamowania (EBS)

    Dynamiczna kontrola pojazdu (VDC)

    Standard (ABS jest częścią VDC)

    Ostrzeganie o opuszczeniu pasa (LDW)

    Standard

    Poduszki bezpieczeństwa 

    Opcjonalne

    Technologia ogniw paliwowych szczególnie dobrze nadaje się do komercyjnej spedycji i logistyki ze względu na długie dystanse i krótkie czasy tankowania. System ogniw paliwowych z dwoma stosami zapewnia wystarczającą ilość energii, aby napędzić ciężkie samochody ciężarowe podczas jazdy po górzystym terenie.

    Hyundai Motor pracuje obecnie nad dalekobieżnym ciągnikiem siodłowym zdolnym do przejechania 1000 kilometrów na jednym ładowaniu. Nowy ciągnik, wyposażony w ulepszony system ogniw paliwowych o wysokiej trwałości i mocy, trafi na globalne rynki, w tym Ameryki Północnej i Europy.

    Ekosystem Zielonego Wodoru

    W 2019 roku Hyundai Motor Company wraz ze szwajcarską firmą H2 Energy powołało do życia Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), projekt joint venture, za pośrednictwem którego samochody XCIENT Fuel Cell wynajmowane będą operatorom ciężarówek komercyjnych na zasadzie opłaty za użytkowanie, co oznacza, że nie ma opłaty początkowej dla klientów flotowych.

    Hyundai wybrał Szwajcarię jako punkt wyjścia dla swojego przedsięwzięcia biznesowego z różnych powodów. Jednym z nich jest szwajcarski podatek drogowy LSVA od pojazdów użytkowych, z którego zwolnione są pojazdy bezemisyjne. Dzięki temu koszty transportu na kilometr dla ciężarówki z ogniwami paliwowymi są na podobnym poziomie co zwykłej ciężarówki z silnikiem Diesla.

    Wizja biznesowa firmy Hyundai zakłada stosowanie czystego wodoru wytwarzanego z energii wodnej. Aby naprawdę zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, wszystkie ciężarówki muszą jeździć wyłącznie na zielonym wodorze. Szwajcaria jest krajem o jednym z najwyższych udziałów energii wodnej na świecie, dlatego może dostarczyć wystarczającą ilość zielonej energii do produkcji wodoru. Po rozpoczęciu projektu w Szwajcarii Hyundai planuje jego rozszerzenie również na inne kraje europejskie.

    Hyundai pracuje nad ciągnikiem siodłowym zdolnym do pokonania 1000 km na jednym ładowaniu.

    Hyundai pracuje nad ciągnikiem siodłowym zdolnym do pokonania 1000 km na jednym ładowaniu.

    Wodorowe przywództwo Hyundaia

    Hyundai myśli o przyszłości i zeroemisyjna mobilność będzie odgrywać znaczącą rolę w strategii firmy. Oprócz ciężarówek z ogniwami paliwowymi XCIENT, Hyundai jest także producentem NEXO, wodorowego SUV-a drugiej generacji. Do 2025 roku firma zamierza sprzedawać 670.000 pojazdów elektrycznych rocznie, w tym 110.000 pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi.

    W grudniu 2018 roku Hyundai Motor Group ogłosiła długoterminowy plan Fuel Cell Vision 2030 potwierdzając swoje zaangażowanie w przyspieszenie rozwoju społeczeństwa korzystającego z energii wodorowej i osiągnięcie pozycji światowego lidera w dziedzinie technologii ogniw paliwowych. W ramach tego planu do 2030 roku Hyundai Motor Group zamierza dostarczać rocznie 700.000 sztuk systemów ogniw paliwowych. Ogniwa będą wykorzystywane do zasilania samochodów, a także statków, pociągów, dronów i agregatów prądotwórczych.

    (s)
    Fot. Hyundai
    Tabela: Hyundai

    Tagi : elektromobilność, rynek
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Czerwiec 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    8,30
    Pb95
    7,90
    ON
    8,27
    LPG
    3,56
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,66
    USD/PLN
    4,44
    CHF/PLN
    4,46
    GPB/PLN
    5,37
    NOK/PLN
    0,48
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone