HYUNDAI: XCIENT Fuel Cell – pierwsza na świecie ciężarówka na wodór
Firma Hyundai wysłała do Szwajcarii 10 samochodów Hyundai XCIENT Fuel Cell, pierwszych na świecie masowo produkowanych ciężarówek z ogniwami paliwowymi. Firma planuje w tym roku wysłać do Szwajcarii w sumie 50 sztuk modelu XCIENT Fuel Cell, które od września będą przekazywane do klientów flotowych w tym kraju.
Do 2025 roku Hyundai planuje dostarczyć do Szwajcarii w sumie 1600 ciężarówek XCIENT z ogniwami paliwowymi. Działania te odzwierciedlają zaangażowanie firmy w ochronę środowiska i rozwój technologii, a także dążenie do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla dzięki rozwiązaniom zeroemisyjnym. – XCIENT Fuel Cell to dzisiejsza rzeczywistość, a nie projekt przyszłości. Wprowadzając ten przełomowy pojazd na drogi, Hyundai rewolucjonizuje segment pojazdów ciężarowych i rozwija czystą mobilność wodorową. Zbudowanie kompleksowego ekosystemu opartego na wodorze, w którym najważniejsze potrzeby transportowe są zaspokajane przez pojazdy takie jak XCIENT Fuel Cell, doprowadzi do zmiany punktu widzenia na użytkowanie samochodów emisyjnych w tym segmencie. Po wprowadzeniu pierwszego na świecie seryjnie produkowanego samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi, ix35 FCEV oraz NEXO, samochodu elektrycznego z ogniwami paliwowymi drugiej generacji, teraz Hyundai wykorzystuje lata zdobytego doświadczenia, światowej klasy technologię ogniw paliwowych i możliwość masowej produkcji, aby stać liderem w sektorze wodorowych pojazdów użytkowych i opracowywać samochody takie, jak XCIENT Fuel Cell – powiedział In Cheol Lee, wiceprezes wykonawczy i dyrektor Działu Pojazdów Użytkowych Hyundai Motor.
XCIENT Fuel Cell
XCIENT jest zasilany układem wodorowych ogniw paliwowych o mocy 190 kW z dwoma stosami ogniw paliwowych o mocy 95 kW każdy. Siedem dużych zbiorników wodoru oferuje łączną pojemność 32,09 kg wodoru. Zasięg jazdy na jednym ładowaniu modelu XCIENT Fuel Cell wynosi około 400 km (zasięg dla ciągnika siodłowego z napędem 4×2 w konfiguracji z naczepą chłodniczą o masie całkowitej 34 t). Zasięg został optymalnie dostosowany do wymagań potencjalnych flot samochodów użytkowych, przy uwzględnieniu dostępnej infrastruktury ładowania w Szwajcarii. Czas tankowania każdej ciężarówki wodorem wynosi w przybliżeniu od 8 do 20 minut.
Specyfikacja
Model |
XCIENT Fuel Cell |
|
Typ pojazdu |
Ciężarowy (Podwozie z kabiną) |
|
Typ kabiny |
Kabina dzienna |
|
Typ napędu |
LHD / 4×2 |
|
Wymiary [mm] |
|
|
Rozstaw osi |
5130 |
|
Całkowite (Podwozie z kabiną) |
|
|
Długość |
9745 |
|
Szerokość |
2515 (2550 z osłonami bocznymi), Maks. dop. szerokość 2600 |
|
Wysokość |
3 730 |
|
Masy [kg] |
||
Dopuszczalna masa całkowita |
36.000 (z naczepą) |
|
Dopuszczalna masa całkowita |
19.000 (podwozie z zabudową) |
|
Przód / Tył |
8000 / 11.500 |
|
Masa własna (Podwozie z kabiną) |
9795 |
|
Osiągi |
|
|
Zasięg |
Dokładny zasięg zostanie potwierdzony później |
|
Prędkość maksymalna |
85 km/h |
|
Napęd |
||
Ogniwa paliwowe |
190 kW (95 kW x 2 EA) |
|
Akumulatory |
661 V / 73,2 kWh – od Akasol |
|
Silnik / Falownik |
350 kW / 3,400 Nm – od Siemens |
|
Skrzynia biegów |
ATM S4500 – Allison / 6 biegów do przodu i 1 wsteczny |
|
Przełożenie główne |
4,875 |
|
Zbiorniki na wodór |
||
Ciśnienie |
350 bar |
|
Pojemność |
32,09 kg H2 |
|
Hamulce |
||
Hamulce robocze |
Tarczowe |
|
Hamulec pomocniczy |
Retarder (4-biegowy) |
|
Zawieszenie |
||
Typ
|
Przód Tył |
Pneumatyczne (z 2 poduszkami) Pneumatyczne (z 4 poduszkami) |
Opony
|
Przód Tył |
315/70 R22,5 315/70 R22,5 |
Bezpieczeństwo |
||
Asystent unikania kolizji czołowych (FCA) |
Standard
|
|
Inteligentny tempomat (SCC) |
Standard |
|
Elektroniczny system hamowania (EBS) Dynamiczna kontrola pojazdu (VDC) |
Standard (ABS jest częścią VDC) |
|
Ostrzeganie o opuszczeniu pasa (LDW) |
Standard |
|
Poduszki bezpieczeństwa |
Opcjonalne |
Technologia ogniw paliwowych szczególnie dobrze nadaje się do komercyjnej spedycji i logistyki ze względu na długie dystanse i krótkie czasy tankowania. System ogniw paliwowych z dwoma stosami zapewnia wystarczającą ilość energii, aby napędzić ciężkie samochody ciężarowe podczas jazdy po górzystym terenie.
Hyundai Motor pracuje obecnie nad dalekobieżnym ciągnikiem siodłowym zdolnym do przejechania 1000 kilometrów na jednym ładowaniu. Nowy ciągnik, wyposażony w ulepszony system ogniw paliwowych o wysokiej trwałości i mocy, trafi na globalne rynki, w tym Ameryki Północnej i Europy.
Ekosystem Zielonego Wodoru
W 2019 roku Hyundai Motor Company wraz ze szwajcarską firmą H2 Energy powołało do życia Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), projekt joint venture, za pośrednictwem którego samochody XCIENT Fuel Cell wynajmowane będą operatorom ciężarówek komercyjnych na zasadzie opłaty za użytkowanie, co oznacza, że nie ma opłaty początkowej dla klientów flotowych.
Hyundai wybrał Szwajcarię jako punkt wyjścia dla swojego przedsięwzięcia biznesowego z różnych powodów. Jednym z nich jest szwajcarski podatek drogowy LSVA od pojazdów użytkowych, z którego zwolnione są pojazdy bezemisyjne. Dzięki temu koszty transportu na kilometr dla ciężarówki z ogniwami paliwowymi są na podobnym poziomie co zwykłej ciężarówki z silnikiem Diesla.
Wizja biznesowa firmy Hyundai zakłada stosowanie czystego wodoru wytwarzanego z energii wodnej. Aby naprawdę zmniejszyć emisję dwutlenku węgla, wszystkie ciężarówki muszą jeździć wyłącznie na zielonym wodorze. Szwajcaria jest krajem o jednym z najwyższych udziałów energii wodnej na świecie, dlatego może dostarczyć wystarczającą ilość zielonej energii do produkcji wodoru. Po rozpoczęciu projektu w Szwajcarii Hyundai planuje jego rozszerzenie również na inne kraje europejskie.
Wodorowe przywództwo Hyundaia
Hyundai myśli o przyszłości i zeroemisyjna mobilność będzie odgrywać znaczącą rolę w strategii firmy. Oprócz ciężarówek z ogniwami paliwowymi XCIENT, Hyundai jest także producentem NEXO, wodorowego SUV-a drugiej generacji. Do 2025 roku firma zamierza sprzedawać 670.000 pojazdów elektrycznych rocznie, w tym 110.000 pojazdów elektrycznych z ogniwami paliwowymi.
W grudniu 2018 roku Hyundai Motor Group ogłosiła długoterminowy plan Fuel Cell Vision 2030 potwierdzając swoje zaangażowanie w przyspieszenie rozwoju społeczeństwa korzystającego z energii wodorowej i osiągnięcie pozycji światowego lidera w dziedzinie technologii ogniw paliwowych. W ramach tego planu do 2030 roku Hyundai Motor Group zamierza dostarczać rocznie 700.000 sztuk systemów ogniw paliwowych. Ogniwa będą wykorzystywane do zasilania samochodów, a także statków, pociągów, dronów i agregatów prądotwórczych.
(s)
Fot. Hyundai
Tabela: Hyundai
Views: 2