Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Analizy
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Bezpieczeństwo
    • Drogi
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Opony
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Finanse
    • Logistyka
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Naczepy
    • Ponad normatyw
    • Prawo
    • Przewoźnicy
    • Rynek
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Targi
      • Technika
      • Wydarzenia
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Artykuły
    • Autobusy
    • Bezpieczeństwo
    • Eksploatacja
      • Opony
    • Elektromobilność
    • Finanse
    • Jazda próbna
    • Logistyka
    • Naczepy
    • Oleje i paliwa
    • Ponad normatyw
    • Prawo
    • Producenci
    • Przewoźnicy
    • Rynek
      • Prezentacje
      • Wydarzenia
      • Technika
      • Targi
    • Serwis
    • Wywiad
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Archiwum
  • Prenumerata
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » HISTORIA: Odrestaurowany ratownik z Lyonu

    HISTORIA: Odrestaurowany ratownik z Lyonu

    29 grudnia, 2020
    Aktualności, Ciekawostki, Polecane

    Rok 2020 zdominowała pandemia Covid 19, podobnie jak początek 2021 roku, co skutkuje przesunięciem 20. edycji Międzynarodowej Wystawy Pojazdów Zabytkowych Retromobil w Paryżu, pozbawiając nas tym samym tradycyjnego, dorocznego spotkania z pięknie odrestaurowanymi pojazdami.

    HISTORIA: Odrestaurowany ratownik z Lyonu, Truckslog.pl
    Ciężarówka Berliet CBA nabyta w 1925 roku przez Corps des Sapeurs-Pompiers de Lyon i przekształcona w latach 1946/1947 w pojazd ratowniczy. W lutym miał być jedną z „gwiazd” stoiska Fundacji Berlieta na paryskim salonie Retromobil.

    Fundacja Berlieta, która jest „strażnikiem” dziedzictwa francuskiej „ciężkiej” motoryzacji, postanowiła jednak podzielić się z nami historią zmodyfikowanego Berlieta CBA, którego planowała wystawić w Paryżu w lutym 2021 roku.

    Ciężarówka początkowo przeznaczona była dla Departamentu Bezpieczeństwa zakładu „Automobiles M. Berliet”, który prawdopodobnie go nie używał. Ten wóz strażacki marki Berliet został zakupiony przez straż pożarną w Lyonie 12 lutego 1925 r. wymieniając wyeksploatowany pojazd Delahaye z 1910 r., dołączył do pięciu Berliet, które już tam służyły. Został wprowadzony do ewidencji pod numerem 22.

    Podobnie jak starszy model, przez lata był kilkakrotnie modernizowany: najpierw otrzymał mocniejszy, 50-konny silnik Berliet MKB 110 x 155, przekładnię kierowniczą ze śrubą kulową typu Mill, następnie hamulce wspomagane próżniowo, a wreszcie, w 1933 roku, koła zostały wyposażone w pneumatyczne opony, które zastąpiły oryginalne koła z pełnej gumy.

    W następstwie II wojny światowej, w 1945 roku, lyońska straż pożarna zwróciła się do lokalnego producenta o dostawę miejskiego pojazdu poszukiwawczo-ratowniczego. Z powodu braku surowców Berliet obiecał dostawę w 1947 roku. Strażacy nie mogli jednak zaakceptować takiego terminu. W czerwcu 1946 roku zdecydowano się przekształcić straż pożarną nr 22 w ciężarówkę potrzebną do działań poszukiwawczo-ratowniczych.

    We współpracy z Antoine Martinem, czołową postacią w dziale inżynierii firmy Berliet, projekt posuwa się naprzód. Operacja obejmuje przebudowę nadwozia, montaż drugiej skrzyni biegów do obsługi wyciągarki, a także żurawia zamontowanego z tyłu podwozia. W czerwcu 1947 roku pojazd jest gotowy do pracy. Okazało się, że kiedy jego dźwig musiał podnosić ciężkie ładunki, miał tendencję do wznoszenia się, co przyniosło mu czuły przydomek „konik polny”, który nosił aż do wycofania go z eksploatacji w 1960 roku!

    W 2000 roku ta ciężarówka została całkowicie odnowiona przez firmę Lamberet z siedzibą w St Cyr-sur-Menthon (Ain) z inicjatywy jej właściciela Paula i jego syna Philippe’a Lambereta. Wrato przypomnieć, że ratowniczy Berliet brał udział m.in. w wielkiej akcji ratowniczej po osunięciu się ziemi na wzgórzu Lyon Fourvière 13 listopada 1930 r. Była to katastrofa, w której zginęło 39 osób, w tym 19 strażaków.

    (s)
    Fot. Fundacja Berliet

    Tagi : Berlieta, Ciężarówki, historia, logistyka
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – Styczeń-Luty 2022

    Na skróty

    Redakcja
    Prenumerata
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,94
    Pb95
    6,58
    ON
    8,53
    LPG
    3,83
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,71
    USD/PLN
    4,29
    CHF/PLN
    4,58
    GPB/PLN
    5,60
    NOK/PLN
    0,49
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone