HISTORIA: 70 lat temu Daimler-Benz kupił Unimoga
Umowę podpisano 27 października 1950 roku. Do tego czasu Unimog był produkowany przez Fabrykę Maszyn Boehringer w Göppingen. Ten pojazd miał silnik wysokoprężny z samochodu osobowego Mercedes-Benz 170 D.

27 października przypadała siedemdziesiąta rocznica przejęcia Unimoga przez Daimler-Benz AG. Data ta oznacza zatem narodziny legendarnego już pojazdu Mercedes-Benz Unimog, który dowiódł swych walorów w setkach tysięcy egzemplarzy.
Po wielkim sukcesie rewolucyjnego jak na owe czasy „Unimoga” (niem. Universal-Motor-Gerät, Uniwersalne Urządzenie Motorowe) na wystawie Niemieckiego Towarzystwa Rolniczego, DLG) we Frankfurcie latem 1950 r., kierownictwo Fabryki Maszyn Gebr. Boehringer w Göppingen, produkującej wówczas Unimoga, uświadomiło sobie, że bez dużych inwestycji nie da się zrealizować ogromnej liczby zamówień na ten pojazd.
Ponadto, ze względu na zwiększony popyt wewnętrzny u początku okresu szybkiego wzrostu gospodarczego, Daimler-Benz nie gwarantował pełnego zakresu dostaw swych silników. Cieszące się dużą popularnością jednostki napędowe Daimler zamierzał montować raczej we własnych pojazdach.
Mowa tu o silniku wysokoprężnym OM 636, skonstruowanym do samochodu osobowego Mercedes-Benz 170 D. Jednostka ta była już wcześniej dostarczana firmie Boehringer do produkowanego tam Unimoga 70200. Na potrzeby Unimoga jej moc zmniejszono z 38 KM do 25 KM. Ten popularny silnik – pierwszy po wojnie wysokoprężny silnik do samochodów osobowych – w latach 1949-1963 był montowany standardowo w samochodach osobowych, a także w Unimogu.
W negocjacjach uczestniczyło dwóch przedstawicieli Daimler-Benz AG oraz sześciu udziałowców spółki rozwoju Unimoga, należącej do Boehringera. Był wśród nich ojciec Unimoga, Albert Friedrich oraz dr Rolf i Werner Boehringer – przedstawiciele firmy produkcyjnej Gebr. Boehringer z Göppingen. Rozmowy na temat przejęcia Unimoga rozpoczęły się 5 września 1950 roku. W ich toku Daimler-Benz zadeklarował na piśmie swój zamiar przejęcia Unimoga wraz ze wszystkimi prawami i obowiązkami. Negocjacje zakończono 27 października 1950 roku.
Koncern motoryzacyjny ze Stuttgartu posiadał wszystkie warunki konieczne do dalszego pomyślnego rozwoju technicznego pojazdu, a także był w stanie stworzyć ogólnoświatową sieć sprzedaży. Ponad 380 tysięcy sprzedanych do tej pory egzemplarzy Unimoga potwierdza jego unikalną pozycję w międzynarodowej branży pojazdów użytkowych.
(s)
Fot. Daimler