OPONY: Hankook wdraża nowe materiały, kształt i technologie konstrukcji bieżnika, aby zwiększyć jakość gamy produktów SmartFlex
W ramach udanej serii SmartFlex firma Hankook wprowadziła nowe bieżniki dla samochodów ciężarowych do transportu regionalnego i dalekobieżnego w Europie. SmartFlex AH51 na oś sterującą i SmartFlex DH51 na oś napędową zapewniają lepsze przebiegi o odpowiednio 15 i 20 procent w porównaniu z poprzednimi modelami.

Oprócz wielu innych funkcji wynikających z projektu Hankook SmartLife, w ramach obu nowych technologii wzorów bieżnika w portfolio opon ciężarowych Hankook zostanie wprowadzona samoregeneracja rowków bieżnika. Pierwszych sześć rozmiarów będzie dostępnych na wybranych rynkach europejskich od listopada 2021 r.
Jako część portfolio opon ciężarowych Hankook, odnosząca sukcesy linia SmartFlex obejmuje szczególnie szeroki zakres zastosowań, od transportu regionalnego po lokalny. W razie potrzeby spektrum rozszerza się do zastosowań w transporcie długodystansowym i na placach budowy. Dodatkowo ich eksploatacja jest możliwa przez cały rok kalendarzowy dzięki certyfikacji 3PMSF. Hankook rozszerza teraz swoje portfolio opon w ramach odnoszącej sukcesy linii SmartFlex o dwa zupełnie nowe bieżniki: SmartFlex AH51 na oś kierowaną i SmartFlex DH51 na oś napędową.
W porównaniu z poprzednimi modelami, odnotowano znaczny wzrost przebiegu w przypadku obu nowych modeli opon, 15 procent na oś sterującą i 20 procent na oś napędową. Co więcej, 10-procentowe zmniejszenie oporów toczenia modelu AH i DH51 przyczynia się do dalszego zmniejszenia zużycia paliwa w porównaniu z już dobrze sprawującymi się oponami z serii 31.
Biorąc pod uwagę wskaźnik CPK (koszt na kilometr), który staje się coraz ważniejszy dla całej branży transportowej, oba nowe bieżniki SmartFlex są w stanie wesprzeć ekonomiczne operacje transportowe w coraz bardziej zrównoważony sposób. – Opony Hankook do samochodów ciężarowych i autobusów od dawna należą do kategorii premium na całym świecie i dlatego od pewnego czasu są używane przez wielu znanych i wiodących producentów pojazdów jako oryginalne wyposażenie – mówi Sanghoon Lee, prezes Hankook Tire Europe. – W naszej firmie przywiązujemy dużą wagę do trwałości naszych produktów, dlatego nasze najnowsze, inteligentne bieżniki spełniają nasze aspiracje w zakresie zapewnienia zrównoważonych i przyszłościowych opon, oczywiście również w połączeniu ze znacznie zwiększonymi korzyściami dla klientów. Naszym celem jest wykorzystanie zrównoważonych materiałów w naszych produktach aż w 55% do 2025 roku i 100% do 2045 roku.
Podczas opracowywania obu opon inżynierowie firmy wykorzystali projekt Hankook SmartLife, który w szczególności skupia się na zrównoważonym rozwoju, aby opony zawsze oferowały najwyższą możliwą wydajność od pierwszego do ostatniego milimetra głębokości bieżnika. Podobnie jak wszystkie nowoczesne opony ciężarowe Hankook, dwa nowe bieżniki mogą być pogłębiane dzięki najnowszym technologiom i oczywiście nadają się do bieżnikowania.
Ponadto karkas Hankook SmartLife Premium w połączeniu z bieżnikowaniem Hankook Premium zapewnia wydłużenie żywotności opony nawet o 250 %, a tym samym większe oszczędności zasobów i efektywności kosztowej. – Będąc producentem klasy premium, podczas opracowywania naszych opon zawsze koncentrujemy się na najwyższej jakości i długiej żywotności. Ponadto stałe bezpieczeństwo operacyjne i osiąganie najwyższych możliwych osiągów są również decydującymi kryteriami – wyjaśnia Guy Heywood, dyrektor ds. marketingu Truck & Bus Tyres w Hankook Tire Europe. – Intensywne testy wykazały, że w porównaniu do konkurentów w kategorii premium, oba nowe produkty SmartFlex osiągają znacznie wyższe standardy wydajności w kategorii osiągów żywotności, nawet gdy opona jest zużyta w 2/3, na przykład pod względem drogi hamowania na mokrej nawierzchni, a także przyczepności i bezpieczeństwa w szerokim zakresie warunków drogowych.
Mieszanka bazowa obu modeli AH51 i DH51 została konsekwentnie zaprojektowana pod kątem wydajności. Zwiększenie udziału materiałów o niskim współczynniku tłumienia znacząco przyczynia się do zmniejszenia zasadniczej utraty mocy lepkosprężystej w całym bieżniku, dzięki czemu traci się mniej energii i poprawia się efektywność paliwowa. Mieszanki ścian bocznych zostały również świeżo opracowane dla nowej generacji SmartFlex. Konstruktorzy firmy Hankook położyli duży nacisk na znacznie zwiększoną odporność na powstawanie pęknięć i zmęczenie materiału. W ten sposób ogólna odporność karkasów SmartLife stosowanych w AH51 i DH51 została jeszcze bardziej zwiększona w porównaniu z poprzednimi bieżnikami.
Charakterystyczną cechą obu nowych opon były odporne na karby mieszanki bieżnika, w których specjalne, wysokowydajne żywice poprawiają odporność i trwałość poprzez zwiększenie masy cząsteczkowej zastosowanych polimerów, przyczyniając się w ten sposób do ogólnie lepszych przebiegów.
Innowacyjny proces mieszania Hankook IMS (Innovative Mixing System) zapewnia równomierne rozmieszczenie cząsteczek sadzy i gumy w mieszankach. W połączeniu z wydłużeniem czasów mieszania w obniżonych temperaturach można w ten sposób osiągnąć znaczny wzrost szybkości wiązania pomiędzy cząsteczkami sadzy i kauczuku. W rezultacie opony SmartFlex wyzwalają mniej ciepła podczas pracy.
Technologia projektowania SCCT (Stiffness Control Contour Theory) zastosowana w produktach SmartFlex zapewnia, że rozkład ciśnienia wewnętrznego jest tak równomierny, jak to możliwe, w zależności od zastosowania. Skutkuje to większą stabilnością i mniejszym ruchem karkasu podczas użytkowania, co przekłada się na wysoką trwałość karkasów SmartLife i bardzo dobrą podatność na bieżnikowanie. Zarówno w przypadku opasań, jak i samego karkasu, modele AH51 i DH51 wykorzystują specjalne materiały z kordu stalowego o wysokiej wytrzymałości. Wraz z technologią SCCT zapewnia to spójną powierzchnię styku, zapewniającą równomierne zużycie, a także lepszą przyczepność i skuteczność hamowania.
Lamele 3D z samoregenerującymi się elementami bieżnika wbudowane w bieżniki AH51 i DH51 pojawiają się po zużyciu od 40 do 70 procent bieżnika. Zadaniem tych „regenerujących się” rowków jest zablokowanie klocków bieżnika podczas toczenia, a tym samym zapewnienie większej ogólnej stabilności bieżnika, a tym samym wydłużenie przebiegu w całym okresie eksploatacji. Sprawiają też, że opona jest bardziej wytrzymała i mniej podatna na wpływy zewnętrzne, takie jak słaba nawierzchnia. Tak zwane „ukryte rowki” pojawiają się od momentu, gdy poziom zużycia osiągnie około 70 procent i zapewniają ciągłą wysoką trakcję i przyczepność, nawet na mokrej nawierzchni, aż do całkowitego zużycia bieżnika.
Szerokie klocki bieżnika SmartFlex AH51, które mogą być również używane jako opona na wszystkie osie, są wyposażone w dodatkowe wsporniki (TWES – Tread Wear Equalized Stepper) w zewnętrznych rowkach i znacznie zwiększają sztywność bieżnika w połączeniu z szerokimi żebrami barkowymi opony. Zapewniają szczególnie równomierne zużycie na całej szerokości opony. Skutkuje to dalszą poprawą przebiegu i oporów toczenia. SmartFlex DH51 ma szerszą powierzchnię styku niż jego poprzednik, co zwiększa przyczepność, jednocześnie poprawiając przebieg i opór toczenia. Specjalne lamele na blokach barku, które w naturalny sposób są obciążone w oponach osi napędowej, pomagają zmniejszyć pękanie nawet podczas szczytowych obciążeń. Ponadto wspomagają drenaż bieżnika, aby jeszcze bardziej zwiększyć przyczepność.
Rozmiary SmartFlex AH51/DH51 dostępne od wprowadzenia na rynek w Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Hiszpanii, Holandii, Austrii i Szwajcarii:
Profil |
Rozmiar |
LI/SS |
Etykieta UE |
M+S |
Data wprowadzenia na rynek |
|
SmartFlex AH51 |
315/70R22.5 * |
156/150L |
C/B/A (72dB) |
þ |
þ |
Lis 2021 |
315/80R22.5 |
156/150L (154/150M) |
C/B/A (72dB) |
þ |
þ |
Lis 2021 |
|
385/65R22.5 20PR |
160K (158L) |
B/B/A (72dB) |
þ |
þ |
Lis 2021 |
|
385/65R22.5 24PR * |
164K |
B/B/A (72dB) |
þ |
þ |
Lis 2021 |
|
SmartFlex DH51 |
315/70R22.5 * |
154/150L |
D/B/B (76dB) |
þ |
þ |
Gru 2021 |
315/80R22.5 |
156/150L (154/150M) |
D/B/B (76dB) |
þ |
þ |
Lut 2022 |
* Rozmiar dostępny również w krajach skandynawskich, na Węgrzech, w Czechach i Polsce.
Asortyment będzie stopniowo rozszerzany w 2022 r. pod względem rozmiarów i rynków.
(s)
Fot. Hankook