Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!
Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) w Krakowie, używając sygnałów świetlnych i dźwiękowych zatrzymali na drodze […]

W okresie od stycznia do czerwca 2025 roku zysk netto Grupy Wielton wyniósł -104,7 mln zł wobec -40,6 mln zł przed rokiem. Wynik EBITDA Grupy po pierwszych sześciu miesiącach br. wyniósł -29,7 mln zł z wobec 20,2 rok wcześniej. Marża EBITDA była na poziomie -2,9 proc w porównaniu do 1,8 proc. w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Przeprowadzona emisja akcji zwykłych na okaziciela serii E i F, pozwoliła pozyskać dokapitalizowanie w łącznej wysokości 77,5 mln zł. Grupa koncentruje się na zwiększaniu efektywności operacyjnej oraz umocnieniu udziałów na obecnych rynkach. – Europejska branża TSL funkcjonuje w złożonym otoczeniu. Choć w niektórych krajach obserwujemy oznaki stabilizacji i pierwsze wzrosty, sektor nadal mierzy się z wyzwaniami wynikającymi m.in. z niestabilności gospodarczej i zmian legislacyjnych. W drugim kwartale br. zaburzona płynność finansowa wpłynęła negatywnie na nasze łańcuchy dostaw i efektywność produkcji. W związku z tym działania koncentrowaliśmy na obszarach zapewniających szybki spływ gotówki. Ponadto, w celu usprawnienia procesów zarządczych i kontrolnych rozpoczęliśmy optymalizację i częściową reorganizację struktury Grupy. Jestem przekonany, że wszystkie nasze aktywności i podjęte kroki przyczynią się do poprawy sytuacji Grupy Wielton w kolejnych miesiącach – mówi Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton.
W pełnym niepewności otoczeniu rynkowym pierwszego półrocza br. wolumen sprzedaży produktów Grupy Wielton wyniósł 7563 sztuk, w porównaniu do 7877 sztuk rok wcześniej zachowując pozycje na większości kluczowych europejskich rynków. Przychody Grupy wyniosły 1035,1 mln zł w porównaniu do 1137,0 mln zł rok wcześniej, co oznacza spadek o 9 proc. r/r. Wynik EBITDA wyniósł -29,7 mln zł, w porównaniu do 20,2 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie -2,9 proc. w porównaniu do 1,8 proc. rok wcześniej.
Na zmniejszonym o ponad 13 proc. rynku francuskim, z udziałami na poziomie 18,9 proc. spółka Fruehauf utrzymała pierwszą pozycję. W okresie styczeń czerwiec 2025 roku Grupa utrzymała wolumen sprzedaży na poziomie 1426 pojazdów (spadek o 0,3 proc. r/r.) notując o 4,5 proc. r/r. mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 213,1 mln zł. W pierwszym półroczu spółka Fruehauf nadal kontynuowała prace nad intermodalną naczepą furgonową.
W Polsce, gdzie rynek naczep i przyczep wzrósł o 4,1 proc. r/r., spółki Wielton, Langendorf oraz Fruehauf uplasowały się na trzeciej pozycji, odnotowując wzrost udziałów do 14,0 proc. z 13,0 proc. w pierwszym półroczu 2024 roku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce wzrósł o niemal 13 proc. do poziomu 2043 sztuk. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 245,9 mln zł wobec 249,9 mln zł rok wcześniej.
W pierwszym półroczu br. spółka Wielton S.A. wdrożyła do portfolio nową, wystandaryzowaną naczepę kurtynową Wielton EVO, a także nowe modele pojazdów dla rynków skandynawskich w postaci uniwersalnej naczepy kurtynowej, naczepy podkontenerowej oraz budowlanej naczepy wywrotki. W maju 2025 r. spółka Wielton Defence uzyskała koncesję MSWiA pozwalającą na wytwarzanie oraz obrót wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym.
Na większym o niemal 20 proc. rok do roku rynku brytyjskim, udziały spółki Lawrence David wzrosły do poziomu 6,2 proc, co pozwoliło jej awansować na 4 pozycję na rynku. Grupa Wielton sprzedała 1003 pojazdy w Wielkiej Brytanii (prawie 17 proc. mniej rdr.) generując 147,2 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 156,6 mln zł rok wcześniej.
W Niemczech, gdzie sektor transportowy w pierwszym półroczu br. pozostawał pod silną presją związaną z rosnącymi kosztami oraz coraz większą liczbą upadłości, rynek naczep i przyczep zmniejszył się o niemal 20 proc. r/r. Na piątej pozycji w tym kraju z udziałami na poziomie 2,7 proc. uplasowały się spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 566 pojazdów tych marek, czyli o 15,5 proc. mniej r/r. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 637 pojazdów (o 11,7 proc. mniej r/r.), osiągając 107,4 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem wobec 127,6 mln zł w pierwszym półroczu 2024 roku.
W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE) gdzie branża boryka się ze spadkiem stawek kontraktowych oraz niedoborem kierowców, w analizowanym okresie czasu odnotowano niewielki wzrost rynku (o 4 proc. r/r.) Udziały spółki Wielton wyniosły 5,7 proc. utrzymując ją na piątej pozycji na rynku. Łącznie Grupa sprzedała tu 650 sztuk pojazdów, czyli o niemal 23 proc. mniej r/r., osiągając przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 74,5 mln zł wobec 99,5 mln zł rok wcześniej.
Na rynku włoskim spółki Viberti, Fruehauf oraz Guillén uplasowały się na piątej pozycji z udziałami na poziomie 7,5 proc. przy wzroście rynku we Włoszech o niemal 8 proc. r/r. Grupa w pierwszym półroczu 2025 roku sprzedała łącznie w tym kraju 726 sztuk, czyli o ponad 25 proc. więcej rok do roku. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku włoskiego wzrosły o niemal 19 proc. r/r. do poziomu 82,1 mln zł.
W Hiszpanii, gdzie w okresie styczeń-czerwiec 2025 roku rynek utrzymał się na podobnym poziomie rosnąc o 2,3 proc r/r., spółka Guillén uplasowała się na siódmej pozycji z udziałami na poziomie 2,9 proc. W tym czasie Grupa odnotowała ponad 11 proc. wzrost sprzedaży wolumenowej w tym kraju, zbywając 240 pojazdów. Po sześciu miesiącach br. przychody ze sprzedaży ogółem w Hiszpanii wyniosły 33,6 mln zł, wobec 28,9 mln zł przed rokiem. Spółka Guillén w okresie styczeń-czerwiec 2025 pracowała nad poszerzeniem portfolio o nowy model naczepy podkontenerowej z wywrotem oraz systemem ruchomej podłogi.
Subwencje i dofinansowania realizowane w ramach programu Rolnictwo 4.0. zaowocowały wzrostem zainteresowania rolników nowym sprzętem. Polski rynek przyczep rolniczych wzrósł rok do roku o ponad 33 proc., a spółka Wielton Agro utrzymała 4 pozycję w kraju z udziałami na poziomie 6,3 proc. W pierwszym półroczu 2025 roku, spośród 7563 pojazdów sprzedanych przez Grupę Wielton, 435 sztuk dotyczyło przyczep rolniczych Wielton Agro, co oznacza ponad 26 proc. wzrost sprzedaży produktów tej spółki w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2024 roku. Przychody ze sprzedaży pojazdów tego typu wyniosły 38,6 mln zł wobec 31,3 mln zł w okresie styczeń-czerwiec 2024 roku.
(s), fot. Wielton
Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) w Krakowie, używając sygnałów świetlnych i dźwiękowych zatrzymali na drodze […]
Europa stale czyni postępy w ograniczaniu liczby wypadków drogowych, jednak świadomość zagrożeń, jakie stwarza martwe pole […]
Terminowość w transporcie buduje satysfakcję klienta i chroni przewoźnika przed wysokimi karami umownymi. Jak pokazuje raport […]











