Turecki przewoźnik uprawiał nielegalny kabotaż. Te pomidory będą słono kosztowały!
Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) w Krakowie, używając sygnałów świetlnych i dźwiękowych zatrzymali na drodze […]

W okresie od pierwszego do trzeciego kwartału br. zysk netto Grupy Wielton wyniósł -82,9 mln zł wobec 85,2 mln zł przed rokiem. Grupa będąc pod presją silnego spadku zapotrzebowania na naczepy i przyczepy wypracowała wynik EBITDA na poziomie 10,7 mln zł, czyli mniejszy o ponad 94 proc rdr.
Marża EBITDA wyniosła 0,7 proc. wobec 7,4 proc. w analogicznym okresie poprzedniego roku. Priorytetem Grupy pozostaje zapewnienie kapitału obrotowego oraz zagwarantowanie efektywnego obłożenia produkcji. – Zmagająca się z dynamicznymi zmianami i licznymi wyzwaniami branża transportowa obecnie znajduje się w bardzo trudnej sytuacji, wskutek której rośnie liczba bankructw przedsiębiorstw sektora. Wszystkie te czynniki sprawiają, że obecny popyt na nowe naczepy i przyczepy jest na bardzo niskim poziomie. W Grupie koncentrujemy się na walce o każde zamówienie, zapewnieniu odpowiedniego obłożenia produkcji oraz kapitału obrotowego. Wrześniowe Targi IAA zaowocowały złożeniem nowych zamówień opiewających łącznie na kilkaset produktów. Mamy nadzieję, że wszelkie prowadzone z myślą o przyszłości Grupy Wielton działania optymalizacyjne przyniosą wymierne efekty, a odbicie rynku nastąpi w pierwszym półroczu przyszłego roku – mówi Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton.
Podczas jednego z kluczowych wydarzeń branżowych, jakim były wrześniowe Międzynarodowe Targi IAA Transportation w Hanowerze spółki Wielton, Langendorf, Aberg Service oraz Aberg Connect zaprezentowały szerokie portfolio swoich pojazdów i rozwiązań.
Po trzech kwartałach 2024 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 1579,0 mln zł spadając rdr. o ponad 35 proc. Skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 10.997 szt., w porównaniu do 15.684 szt. rok wcześniej. Grupa w tym czasie wypracowała wynik EBITDA na poziomie 10,7 mln zł, w porównaniu do 181,5 mln zł przed rokiem, przy marży EBITDA na poziomie 0,7 proc. wobec 7,4 proc. rok wcześniej. Mimo licznych wyzwań i znacznego schłodzenia popytu na naczepy i przyczepy, Grupa utrzymała swoje pozycje na większości kluczowych europejskich rynków.
Na zmniejszonym o ponad 17 proc. rynku francuskim, z udziałami na poziomie 15,8 proc. spółka Fruehauf utrzymała pierwszą pozycję. Podczas dziewięciu miesięcy 2024 roku Grupa Wielton w tym kraju sprzedała łącznie 1992 pojazdy (ponad 32 proc. mniej rdr.) notując niemal 39 proc. rdr. mniejsze przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 309,4 mln zł. W tym okresie spółka Fruehauf kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad intermodalną naczepą kurtynową.
W Polsce rynek naczep i przyczep zmniejszył się o 31,3 proc. rdr., a łączne udziały spółek Wielton i Langendorf wyniosły 12,5 proc., co dało Grupie drugą pozycję na rynku. Wolumen sprzedaży Grupy Wielton w Polsce zmniejszył się o 37,1 proc. do poziomu 2404 sztuk wobec 3822 pojazdów rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem z rynku polskiego wyniosły 327,7 mln zł wobec 556,8 mln zł przed rokiem. Wykorzystując synergie grupowe, w trzecim kwartale br. roku spółka Wielton S.A. poszerzyła swoje portfolio o trzy modele naczep podkontenerowych Container Master X Light (z oferty Guillen) oraz 3 modele naczep kurtynowych Curtain Master City (z oferty Fruehauf).
Na rynku brytyjskim, który w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku zmniejszył się o ponad 31 proc., Grupa Wielton sprzedała 1889 sztuk pojazdów (prawie 33 proc. mniej rdr.) generując 241,9 mln zł przychodów ze sprzedaży ogółem, w porównaniu do 457,8 mln zł rok wcześniej. Z udostępnionych danych rejestracyjnych wynika, że spółka Lawrence David uplasowała się na trzeciej pozycji. Spowolnienie rynkowe Grupa wykorzystuje na promocję swoich rozwiązań i szerokiego portfolio.
Piątą pozycję na zmniejszonym o 9,9 proc. rdr. rynku niemieckim po trzech kwartałach br. z udziałami na poziomie 2,5 proc. utrzymały spółki Langendorf oraz Wielton GmbH. Klienci w tym okresie zarejestrowali 964 pojazdy tych marek wobec 922 sztuk w roku poprzednim. Łącznie Grupa Wielton na tym rynku sprzedała 1046 pojazdów, czyli o blisko 1 proc. więcej rdr. osiągając 188,9 mln zł przychodów, wobec 174,1 mln zł rok wcześniej.
W krajach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), gdzie postępuje walka cenowa, w analizowanym okresie czasu rynek zmniejszył się o ponad 20 proc. rdr. udziały spółki Wielton wzrosły o 0,6 p.p. do 6,4 proc. umacniając ją na piątej pozycji. Łącznie Grupa sprzedała tam 1111 sztuk pojazdów, czyli o nieco ponad 14 proc. mniej rdr., osiągając mniejsze o 22 proc. rdr. przychody ze sprzedaży ogółem na poziomie 142,7 mln zł. Wzrost inwestycji infrastrukturalnych zaowocował wzrostem zapotrzebowania na wywrotki stalowe zarówno od klientów indywidualnych, jak i flotowych.
Na rynku włoskim zmagającym się z krytycznym niedoborem kierowców zawodowych, spółki Viberti oraz Fruehauf odnotowały wzrost udziałów o 0,5 p.p. do poziomu 8,0 proc., dzięki czemu awansowały one na czwartą pozycję z piątej. Przy spadku rynku we Włoszech o 14,2 proc. rdr. Grupa w okresie styczeń-wrzesień 2024 roku sprzedała łącznie w tym kraju 733 pojazdy wobec 1092 szt. rok wcześniej. Przychody ze sprzedaży ogółem wyniosły 88,8 mln zł w porównaniu do 130 mln zł przed rokiem.
Na rosnącym o 3,8 proc. rdr. rynku hiszpańskim, spółka Guillén odnotowała wzrost udziałów do poziomu 2,7 proc., co pozwoliło jej awansować na ósmą pozycję z dziewiątej. W tym okresie Grupa Wielton odnotowała niemal 16 proc. wzrost sprzedaży wolumenowej do poziomu 294 sztuk wobec 254 szt. przed rokiem. Po dziewięciu miesiącach przychody ze sprzedaży ogółem w tym kraju wyniosły 39,7 mln zł, wobec 47,6 mln zł rok wcześniej. Spółka Guillén w trzecim kwartale br. kontynuowała prace badawczo-rozwojowe nad nową zabudową typu furgon.
(s), fot. Wielton
Inspektorzy Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (ITD) w Krakowie, używając sygnałów świetlnych i dźwiękowych zatrzymali na drodze […]
Europa stale czyni postępy w ograniczaniu liczby wypadków drogowych, jednak świadomość zagrożeń, jakie stwarza martwe pole […]
Terminowość w transporcie buduje satysfakcję klienta i chroni przewoźnika przed wysokimi karami umownymi. Jak pokazuje raport […]











