Z jednej fabryki. Schmitz Cargobull przed IAA
Na targach IAA Transportation 2024, które w połowie września odbędą się w Hanowerze Schmitz Cargobull przedstawi […]
Grupa Wielton w minionym roku osiągnęła zysk netto na poziomie 104,0 mln zł wobec 114,4 mln zł rok wcześniej. W warunkach wyraźnego schłodzenia popytu na usługi transportowe Grupa wypracowała wynik EBITDA na poziomie 206,6 mln zł, rosnąc rok do roku o 1,8%. Marża EBITDA wyniosła 6,4 proc. wobec 5,9 proc w 2022 roku.
Grupa zrealizowała plan inwestycyjny na poziomie 171,6 mln zł usprawniając procesy produkcyjne i rozpoczynając wdrożenie systemów SAP/ERP. W bieżącym roku na inwestycje zamierza przeznaczyć łącznie ok. 130 mln zł. – Osiągnęliśmy satysfakcjonujące wyniki pomimo trudnej sytuacji mikro- i makroekonomicznej rynku europejskiego, która przysporzyła wielu wyzwań wszystkim spółkom w Grupie. Szczególnie istotne było dla nas bezpieczeństwo finansowe Grupy i w tym aspekcie należy podkreślić, że utrzymaliśmy wskaźnik długu netto do EBITDA na bezpiecznym poziomie 2,09 przy EBITDA wynoszącej 206,6 mln zł – mówi Paweł Szataniak, prezes zarządu Grupy Wielton.
W 2023 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 3225,2 mln zł, spadając r/r o ponad 6 proc., natomiast skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 20.954 szt., zmniejszając się rdr. o 9,6 proc.
Pomimo utrzymującej się niepewności gospodarczej, wysokiej inflacji, a w konsekwencji schłodzenia popytu na usługi transportowe, w 2023 roku Grupa Wielton osiągnęła marżę EBITDA na poziomie 6,4 proc. wobec 5,9 proc rok wcześniej. W minionym roku Grupa Wielton utrzymała wskaźnik długu netto/EBITDA na bezpiecznym poziomie wynoszącym 2,09.
Mimo niekorzystnych warunków branżowych związanych ze spowolnieniem rynku transportowego, Grupa Wielton zachowała w 2023 r. czołowe pozycje na większości kluczowych europejskich rynków. W Polsce, gdzie rynek spadł o 8,4 proc. udziały spółki Wielton wyniosły 15,5 proc. co dało jej trzecią pozycję na rynku, natomiast wraz z rejestracjami spółki Langendorf (54 szt.), udziały Grupy Wielton na rynku polskim wyniosły 15,7 proc. Wolumen sprzedaży spółki Wielton w Polsce zmniejszył się o 9,5% do poziomu 4952 szt. odnotowując 644,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o ok. 7 proc. mniej w porównaniu do 2022 roku.
Dzięki efektywnym działaniom naprawczym w spółce Fruehauf, pomimo zmniejszenia rynku francuskiego o niemal 5 proc. rdr., spółka zachowała pierwszą pozycję na rynku francuskim z udziałami na poziomie 19,3 proc. Spółka Fruehauf sprzedała w 2023 roku 4378 pojazdów (7,6 proc. mniej rdr.) notując podobny przychód ze sprzedaży na poziomie 707,8 mln zł wobec 710,9 mln zł rok wcześniej (spadek o 0,4 proc. rdr.).
Pozycję wicelidera rynku brytyjskiego obroniła spółka Lawrence David z udziałami na poziomie ok. 12,4 proc. Spółka sprzedała w 2023 roku 3585 sztuk pojazdów (ok. 27 proc. mniej rdr.) generując 547,4 mln zł przychodów ze sprzedaży (15,3 proc. mniej rdr.).
Spółki Langendorf i Wielton GmbH mimo wzrostu udziałów rynkowych do 2,3 proc. zajęły szóstą pozycję na niemieckim. Spółki sprzedały o 17 proc. mniej pojazdów (1602 szt.) i odnotowały niemal 20 proc. niższy przychód ze sprzedaży produktów na poziomie 360,3 mln zł.
W krajach CEE udziały spółki Wielton wzrosły do 5,9 proc. umacniając ją na piątej pozycji. Wielton sprzedał 1358 sztuk pojazdów, czyli o 4,2 proc. więcej rdr. i osiągnął ponad 6 proc. wzrost przychodów ze sprzedaży do poziomu 190,3 mln zł.
Spółka Viberti utrzymała piąte miejsce na rynku włoskim z udziałami na poziomie 6,7 proc., przy spadku rynku o 8,5 proc. rdr. Wykorzystanie synergii grupowych i współpraca ze spółką Fruehauf w zakresie dystrybucji we Włoszech naczep furgonowych zaowocowała utrzymaniem sprzedaży na podobnym do 2022 roku poziomie (983 szt. wobec 1002 szt. w 2022 r.) oraz zwiększeniem przychodów do poziomu 151,3 mln zł (wzrost o 9,5 proc rdr.). Łączne udziały rynkowe spółek Viberti i Fruehauf na rynku włoskim wyniosły 7,7 proc.
W 2023 r. hiszpańska spółka Guillén uplasowała się na 7 pozycji na rynku z udziałami na poziomie 2,2 proc. notując niemal 20 proc. spadek sprzedaży wolumenowej do poziomu 417 sztuk oraz spadek przychodów do poziomu 61,1 mln zł (o 10,3 proc. mniej rdr.). – Zdajemy sobie sprawę, że w dalszym ciągu będziemy zmagać się z trudną sytuacją w gospodarce europejskiej oraz malejącym popytem na usługi transportowe. Pomimo tego Grupa będzie kontynuować dywersyfikację geograficzną poszerzając swoją działalność o kolejne rynki takie jak Skandynawia, Turcja, Beneluks, jak również dostosowywać portfolio produktowe do aktualnych potrzeb klientów. Wierzę, że to zapewni nam umocnienie pozycji na istniejących rynkach oraz pozwoli Grupie rozwijać się na nowych – dodał Paweł Szataniak.
(s), fot. Wielton
Na targach IAA Transportation 2024, które w połowie września odbędą się w Hanowerze Schmitz Cargobull przedstawi […]
Krone wprowadza na rynek pionierską koncepcję „Dimensions in Motion” na targach IAA Transportation 2024 w Hanowerze. […]
Opony do pojazdów ciężarowych i naczep montowane na 22,5-calowych obręczach zapewniają dłuższy okres eksploatacji, wysoki poziom […]