GOODYEAR: Na targach CES 2023 razem z Gatik prezentuje wyniki testów flot autonomicznych
System Goodyear SightLine może precyzyjnie mierzyć tarcie między oponą a drogą i staje się przez to niezwykle cennym rozwiązaniem dla autonomicznych flot transportowych – wynika z testów przeprowadzonych przez Goodyeara i firmę Gatik, jednego z liderów logistyki autonomicznej w Ameryce Północnej.

Firmy Goodyear i Gatik przedstawiły obiecujące wyniki wspólnych badań podczas targów Consumer Electronics Show w Las Vegas. Goodyear SightLine to system czujników w oponie, który mierzy jej stan zużycia, obciążenie, ciśnienie powietrza oraz temperaturę, a następnie łączy te dane w chmurze z danymi o warunkach drogowych w czasie rzeczywistym i autorskimi modelami tarcia gumy, aby precyzyjnie zmierzyć potencjał tarcia między oponą a drogą.
Dzięki temu jest w stanie wykryć warunki niskiej przyczepności, takie jak zaśnieżone lub oblodzone drogi, a następnie przekazać dane w czasie rzeczywistym do zautomatyzowanego systemu jazdy (ADS) w pojeździe. Są to informacje krytycznie ważne dla samochodów autonomicznych jeśli chodzi o planowania trasy i tworzenie zaleceń co do bezpiecznej prędkości jazdy, limitów przyspieszenia oraz odległości za pojazdem.
Wspólne testy szacowania tarcia opon o nawierzchnię zostały przeprowadzone w trudnych warunkach zimowych, na wymagających drogach Kanady, czyli jednym z rynków, na których Gatik prowadzi swoją działalność przewozową. Gatik, lider w autonomicznej logistyce środkowego etapu przewozów, dostarcza towary w sposób bezpieczny i wydajny za pomocą floty lekkich i średnich ciężarówek.
Firma koncentruje się na logistyce krótkodystansowej, B2B dla detalistów z listy Fortune 500, takich jak Loblaw, Walmart, KBX i Georgia-Pacific, a w 2021 r. została pierwszą na świecie firmą, która obsługuje w pełni autonomiczne dostawy komercyjne. Założona w 2017 r. przez weteranów branży technologii autonomicznej, firma ma biura w Toronto, Ontario i Mountain View w Kalifornii. W 2022 roku Gatik został umieszczony na liście Forbes’a najlepszych amerykańskich pracodawców startupów oraz przez Fast Company w rankingu Idei Zmieniających Świat. W 2021 roku Gatik został wyróżniony na liście Forbes AI 50 oraz jako Pionier Technologii Światowego Forum Ekonomicznego.

Wyniki testów to istotny postęp w dziedzinie autonomicznego transportu towarów – dla firm takich jak Gatik oznacza to zwiększenie efektywności biznesu oraz wyższą wartość dla klientów na rynku krótkodystansowych dostaw B2B.
– Opona jest jedyną częścią styku pojazdu z nawierzchnią, a dzięki zaawansowanym systemom może przekazywać ważne informacje do pojazdu, zwiększając jego bezpieczeństwo i osiągi. To kolejny krok w kierunku ewolucji opony, aby nie tylko spełniała swoją podstawową funkcję, ale była także węzłem nowych danych i informacji – mówi Chris Helsel, wiceprezes Goodyeara ds. operacji globalnych i dyrektor ds. technologii.
– W firmie Gatik staramy się dostarczać naszym klientom rozwiązania, które stale podnoszą branżowe standardy w zakresie bezpieczeństwa, efektywności i wydajności – dodał Arjun Narang, dyrektor ds. technologii i współzałożyciel firmy Gatik. – Korzystanie z przełomowej technologii SightLine Goodyeara pomaga nam w realizacji tych celów, a także dostarczaniu wyższej wartości przy zwiększonym bezpieczeństwie w środkowym etapie przewozów.
Technologia SightLine ma ogromne znaczenie dla autonomicznej jazdy w przyszłości, ale już w tym roku Goodyear zamierza zastosować ją w wybranych pojazdach jako wyposażenie fabryczne, co poprawi ich funkcjonalność na obecnym rynku mobilności.
Patrząc w przyszłość, system Goodyear SightLine może być zintegrowany z systemami producentów samochodów, dzięki czemu ważne funkcje bezpieczeństwa będą mogły być przekazywane do układów sterowania pojazdu. Przydatnymi funkcjami będą ostrzeżenia przed aquaplaningiem i ogólne monitorowanie stanu opon, które pojawią się na dalszym etapie.
(s), fot. Goodyear
- „Igła w stogu siana” – radioaktywna kapsułka odnalezionaRadioaktywna kapsułka z cezem-137 została odnaleziona po tym, jak zaginęła podczas transportu w australijskim Outbacku na odludziu Zachodniej Australii. Stephen Dawson ze Służb Ratunkowych w Zachodniej Australii potwierdził, że “igła w stogu siana” się znalazła. […]
- VOLVO TRUCKS: Nowy samochód ciężarowy na biogaz na dłuższe trasyVolvo Trucks wprowadza na rynek nowy, mocniejszy samochód ciężarowy, który może być zasilany skroplonym biogazem. Nowy pojazd może wykonywać wymagające zadania transportowe na dużych odległościach, jednocześnie zmniejszając ogólną emisję CO2. Pięć lat temu Volvo Trucks […]
- Elektromobilność: Nowa Koalicja eTransport wspiera proces dekarbonizacji transportu drogowegoBateryjny lub wodorowy – ale na pewno elektryczny! Transport przyszłości już dziś potrzebuje silnego wsparcia, aby polscy przewoźnicy utrzymali pozycję lidera w europejskim sektorze przewozów drogowych. Organizacje pozarządowe i branżowe powołują Koalicję e-Transport. Transformacja motoryzacji […]
- IVECO: GP JOULE zamówi 100 zasilanych ogniwami elektrycznych Nikola Tre FCEV