Scania: Skonfiguruj, kup, zarabiaj!
Scania Polska po raz kolejny jest światowym pionierem – od nieco ponad roku wprowadza pilotażowy program […]
Po znakomitych występach opon osobowych w czerwcowym, historycznym wyścigu z okazji 100. rocznicy Le Mans, opony Goodyeara powracają na ten legendarny tor. Oczekuje się, że widowiskowe zmagania na torze Bugatti Circuit przyciągną dziesiątki tysięcy widzów.
Wszystkie ciężarówki będą wyposażone w standardowe opony użytkowe Goodyear w rozmiarze 315/70R22.5, ale zmodyfikowane specjalnie na potrzeby tej serii. Opony przeszły rygorystyczne testy zarówno w laboratoriach Goodyeara, jak i na torach wyścigowych, dzięki czemu spełniają wymagania techniczne mistrzostw.
Przed każdym wydarzeniem opony wyposażone w technologię RFID są montowane na ciężarówkach wyścigowych w specjalnie wyodrębnionej strefie serwisowej, aby zapewnić wszystkim zawodnikom równe szanse. – Nasze zaangażowanie w zapewnianie najwyższych osiągów pozostaje niezmienne – mówi Maciej Szymański, dyrektor ds. marketingu opon użytkowych Goodyear w Europie. – Jesteśmy dumni z opon, które nie tylko spełniają rygorystyczne wymagania profesjonalnych wyścigów, ale także przyczyniają się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Nasze opony wyścigowe do samochodów ciężarowych, podobnie jak nasze standardowe produkty drogowe, są świadectwem zaangażowania w osiągi i niezawodność w najtrudniejszych warunkach.
W świecie wyścigów ciężarówek technologia opon ma kluczowe znaczenie dla osiągów pojazdu. Opony wyścigowe Goodyeara bazują na solidnej osnowie standardowej opony ciężarowej, ale skrupulatnie dostosowanej pod kątem zwiększonej stabilności i odporności. Najważniejsze zmiany obejmują poprawę ogólnych osiągów, zapobieganie przegrzaniu i zwiększenie sztywności ściany bocznej.
Najważniejszym elementem w wyścigach ciężarówek jest jednak bieżnik opony, który zapewnia doskonałą przyczepność zarówno na mokrych, jak i suchych nawierzchniach oraz spójne osiągi w różnych warunkach pogodowych i torowych, jakie można spotkać w krajach goszczących kolejne rundy mistrzostw Goodyear FIA ETRC. Asymetryczna konstrukcja barków opony zapewnia wysoką stabilność na prostych i sterowność na zakrętach, a lamele w bieżniku w połączeniu ze specjalną mieszanką gumy zapewniają doskonałą trakcję i niezmienne właściwości opony.
Po każdym wyścigu opony są transportowane do niemieckiego zakładu Goodyeara, gdzie są poddawane ocenie i – po pozytywnej weryfikacji – bieżnikowane. Dzięki temu dostają drugie życie i trafiają na rynek w formie już standardowych opon drogowych Goodyear przeznaczonych dla flot transportowych. Takie podejście wpisuje się w cele zrównoważonego rozwoju, do których dążą organizatorzy mistrzostw.
Ciężarówki wyścigowe w niewielkim stopniu przypominają swoje drogowe odpowiedniki i nie tylko dlatego, że poruszają się bez naczepy i ładunku. Standardowy ciągnik siodłowy, który z naczepą i pełnym ładunkiem waży 40 ton, ma moc silnika około 400 do 500 KM i moment obrotowy 2300 – 2500 Nm, przy prędkości ograniczonej do 80-90 km/h. Z kolei ciężarówka wyścigowa, ważąca 5,5 tony, osiąga moc około 1500 KM i moment obrotowy 5000 Nm, przy czym wymaga hamulców chłodzonych wodą. Prędkość maksymalna jest co prawda ograniczona do 160 km/h, ale ciężarówki wyścigowe przyspieszają od 0 do 160 km/h w tempie zbliżonym do najnowszych samochodów sportowych.
Tym, co wyróżnia Goodyear FIA ETRC na tle innych wyścigów, jest zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Od 2021 roku wszystkie ciężarówki wyścigowe wykorzystują w 100% zrównoważone paliwo, czyli biodiesel HVO100. To osiągnięcie czyni Goodyear FIA ETRC pierwszymi zawodami regulowanymi przez FIA, w których stosuje się wysokiej jakości, wolny od paliw kopalnych, olej napędowy pochodzący w całości z surowców odnawialnych.
HVO, czyli hydrorafinowany olej roślinny, jest wytwarzany w procesie hydrorafinacji olejów roślinnych i tłuszczów zwierzęcych, w wyniku czego powstaje wysokiej jakości paliwo o strukturze chemicznej niemal identycznej ze zwykłym olejem napędowym. Może być on stosowany bez żadnych modyfikacji w standardowych silnikach spalinowych.
Goodyear FIA ETRC na Camions Le Mans zapowiada się jako pokaz innowacji, niezawodności i zrównoważonego rozwoju w świecie sportów motorowych. Jedną z atrakcji dla odwiedzających francuski tor w najbliższy weekend będzie mobilny show room Goodyear Drive Results, zlokalizowany na padoku toru w strefie kibica. W jednym miejscu będzie można zapoznać się nie tylko z najnowszymi oponami, ale także ze wszystkimi rozwiązaniami z zakresu mobilności, takimi jak systemy Goodyear TPMS, Goodyear CheckPoint czy Goodyear DrivePoint. Wszystkie są połączone z nowoczesnymi aplikacjami i wspierane przetwarzaniem danych, odpowiadając na potrzeby wymagającego ekosystemu transportowego.
(s)
Fot. Goodyear
Scania Polska po raz kolejny jest światowym pionierem – od nieco ponad roku wprowadza pilotażowy program […]
Chociaż dopuszczalna masa całkowita zestawu naczepowego w Belgii może wynosić 44.000 kilogramów, panuje tam tendencja poszukiwania […]
Protest polskich przewoźników na przejściach granicznych z Ukrainą trwa od 6 listopada. To nie tylko katastrofa, […]