GOLDHOFER: RA 2 –110, »BLADES« i interfejs – nowości do przewozu elementów wiatraków (galeria zdjęć)
Bezpieczny i ekonomiczny transport bardzo długich i ciężkich elementów turbin wiatrowych Schwandner rozszerza swoją flotę do transportu specjalnego i ciężkiego o kolejne rozwiązania transportowe Goldhofera.

Nowa generacja turbin wiatrowych staje się coraz większa, ponieważ wytwarzanie energii z wiatru to model sukcesu. Aby szybko i bezpiecznie dostarczać coraz cięższe i dłuższe komponenty do ich niekiedy odległych miejsc przeznaczenia, firma P. Schwandner Logistik + Transport GmbH (Pfreimd) wyposażyła swoją flotę transportową w liczne nowe rozwiązania Goldhofer.

Długie i krótkie „BLADES” Goldhofera, z interfejsem i zaciskiem ciernym Vestas: do przenoszenia najnowszych łopat wirnika i do pracy bez obciążenia.
Od teraz trzy pociągi »BLADES« zapewniają niezawodny transport łopat wirnika o długości ponad 80 m. Hydraulicznie sterowane tylne rolki są wyposażone w nowy interfejs hydrauliczny z certyfikatem Vestas do trzymania końcówki skrzydła. Aby sprostać zwiększonym wymogom dotyczącym wysokości, masy i bezpieczeństwa podczas transportu najcięższych i obszerniejszych elementów wieży, ekspert z Górnego Palatynatu będzie w przyszłości polegał na udoskonalonych adapterach rurowych modelu RA 2-110. Dzięki takiemu połączeniu firma Schwandner spełnia surowe wymagania koncepcji bezpieczeństwa dla transportu wieżowego, którą Vestas Wind Energy A/S (Aarhus/Dania) pomogła opracować i której wymagała. Duńska firma jest największym na świecie producentem turbin wiatrowych.
Turbiny wiatrowe o większych rozmiarach wymagają jeszcze bardziej stabilnego trzymania. W celu transportu ciężkich i obszernych segmentów wież specjalistyczne przedsiębiorstwo transportowe z Górnego Palatynatu ponownie polega na know-how Goldhofera. W przyszłości firma Schwandner będzie napędzać swoje sekcje wieży za pomocą nowych adapterów rurowych typu RA 2-110. Mogą służyć do transportu sekcji wież o maksymalnej wadze 110 t i średnicy do 6,8 m.

Interfejs montowany hydraulicznie został specjalnie opracowany przez Goldhofera dla »BLADES« i certyfikowany przez Vestas. Ten dodatkowy składnik służy do amortyzowania nierówności trasy, a tym samym ogranicza do minimum wpływ niepożądanych sił na łopatę wirnika.
Dodatkową ładowność uzyskuje się dzięki zastosowaniu czteroosiowego wózka wahadłowego jako przedniego podwozia. Jako tylne podwozie zastosowano wzmocnione moduły typu THP / SL-S (285). Ta koncepcja pojazdu spełnia dodatkowe wymogi bezpieczeństwa, które są wymagane przez duńskiego Vestasa. Zamiast zwykłych dwóch urządzeń do swobodnego obracania się (gęsia szyja z podwoziem i podwoziem tylnym), nowy system transportowy ma tylko jedno urządzenie do swobodnego obracania, które znajduje się między przednim wózkiem a rurowym adapterem. Tylny adapter rury jest połączony bezpośrednio z modułem heavy-duty. W porównaniu z całkowicie swobodnie obracającym się rozwiązaniem, ta koncepcja transportu zapewnia całemu pojazdowi znacznie większą stabilność boczną, a tym samym większe bezpieczeństwo, nawet przy dużych kątach nachylenia.
Schwandner poszerzył również swoją flotę o nowe pojazdy specjalne Goldhofer modelu „BLADES”. Umożliwia to transport bardzo długich łopat wirnika o długości ponad 80 m. Rozwiązanie pojazdu oparte na wymuszonej naczepie pozwala na bardziej elastyczną manewrowość na trudnych trasach, a także przy wyższych prędkościach, co znacznie ułatwia planowanie trasy. Aby poradzić sobie z wyższą masą wież, Schwandner stosuje połączenie dwuosiowego wózka z przodu i czteroosiowej przyczepy z zawieszeniem pneumatycznym z obrotnicą i interfejsem montowanym hydraulicznie. Został on specjalnie opracowany przez Goldhofera dla »BLADES« i certyfikowany przez Vestas. Ten dodatkowy składnik służy do amortyzowania nierówności trasy, a tym samym ogranicza do minimum wpływ niepożądanych sił na łopatę wirnika.
Ponieważ sama łopata wirnika staje się elementem nośnym w koncepcji transportu, prześwit jest znacznie większy niż w pojazdach teleskopowych. – Dzięki tej konstrukcji po prostu obracamy się nad wieloma przeszkodami, abyśmy mogli szybciej niż wcześniej radzić sobie z rondami lub ciasnymi zakrętami – mówi Peter Schwandner. – Ponadto boczne nachylenie skrzydła jest nam pokazywane optycznie na pojeździe i na wyświetlaczu specjalnie zainstalowanym w ciągniku. Jest to aspekt wysokiego bezpieczeństwa, którego nigdy wcześniej nie widzieliśmy.
Ekspert w transporcie ciężkim korzysta również z możliwości sprzęgania przyczepy bezpośrednio z obracarką na pustych przejazdach. Ponadto koncepcja wózka dolly nadaje się również do transportu długich materiałów, takich jak prefabrykaty betonowe.
(s)
Fot. Goldhofer