Ciężarówki i Logistyka Ciężarówki i Logistyka
  • E-wydanie
  • Newsletter
  • Strona Główna
  • Aktualności
    • Samochody ciężarowe
      • Jazda próbna
      • Prezentacje
      • Producenci
      • Technika
    • Samochody dostawcze
      • VAN
      • Minivan
    • Naczepy
      • Ponad normatyw
    • Autobusy
      • Autobusy elektryczne
      • Autobusy wodorowe
    • Elektromobilność
      • Elektryczne ciężarówki
      • Elektryczne samochody dostawcze
    • Eksploatacja
      • Akcesoria
      • Filtry
      • Opony
    • Oleje i paliwa
      • Karty paliwowe
      • Paliwa alternatywne
    • Drogi
    • Przewoźnicy
    • Prawo
    • Bezpieczeństwo
    • Rynek
      • Analizy
      • Targi
      • Wydarzenia
    • Finanse
    • Serwis
    • Zdrowie
    • 4×4
  • Logistyka
  • Archiwum
  • Kontakt
  • Napisz do nas
Idź do...
    Szukaj
    Home»Aktualności » Girteka: Zawód kierowcy ciężarówki jest i dla mężczyzn i dla kobiet

    Girteka: Zawód kierowcy ciężarówki jest i dla mężczyzn i dla kobiet

    24 kwietnia, 2023
    Aktualności, Logistyka

    Wokół zawodu kierowcy wyrosło wiele mitów powielanych przez innych użytkowników dróg, jak i przez odbiorców usług transportu drogowego. Girteka należy do grona największych przewoźników i tym samym największych pracodawców tej branży w Unii Europejskiej.

    Tatiana Zavadskaya nigdy nie zamieniłaby fotela kierowcy na krzesło biurowe.  Marzy o przewozach towarów ponadgabarytowych...
    Tatiana Zavadskaya nigdy nie zamieniłaby fotela kierowcy na krzesło biurowe.  Marzy o przewozach towarów ponadgabarytowych…

    Girteka zatrudnia 19,5 tysiąca kierowców. To grupa różnorodna kulturowo (20 narodowości) i płciowo. Dla Girteki liczą się przede wszystkim kompetencje, a jako pracodawca dba o zapewnienie równych warunków pracy i płacy bez względu na pochodzenie czy płeć. O tym, jak wygląda praca w tak różnorodnym środowisku i zespole oraz dlaczego warto być kierowcą zawodowym, swoimi doświadczeniami dzielą się pracownicy Girteki.  

    – Wybrałam tę pracę z czystego serca, uwielbiam prowadzić samochód. Nie mogę długo siedzieć w czterech ścianach, a trasa 3 km dom-praca-dom też mnie nie interesuje. Potrzebuję zmiany krajobrazu za moim oknem. Jestem romantyczką i fascynują mnie zachody i wschody słońca, góry, morze i piękne krajobrazy. Uwielbiam rozmawiać z ludźmi różnych narodowości, poznawać ich kultury, słuchać różnych języków. A kiedy mam dosyć towarzystwa, zawsze mogę jechać w ciszy lub z moją ulubioną muzyką. Długodystansowe trasy to sposób życia i mi to odpowiada – mówi o swojej pracy Aliaksandra Suhynskaya, kierowca z Girteki.

    W Girtece kierowcy jeżdżą najnowszymi pojazdami (ponad 9 tys. aut ciężarowych a średni ich wiek to 2 lata), a już wkrótce także ciągnikami elektrycznymi (firma zamówiła 600 takich pojazdów Scania o DMC powyżej 16 ton). Pojazdy Girteki wyposażone są w najnowocześniejsze technologie i rozwiązania, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort pracy kierujących. Należy do nich m.in. dodatkowa izolacja kabiny – termiczna i akustyczna.

    Stałym elementem wyposażenia pojazdów są też elektroniczne układy hamulcowe. Pracę ułatwiają kierowcom też nowoczesne systemy telematyczne, m.in. połączone z tabletami, co ułatwia wymianę danych w czasie rzeczywistym. A także wykorzystywanie narzędzi sztucznej inteligencji, które w oparciu o przepisy Pakietu Mobilności i lokalne wymogi w zakresie kabotażu pozwalają m.in. odpowiednio planować czas pracy, jak i same trasy, z uwzględnieniem przerw, czasu jazdy, miejsc tankowania, postoju lub okresów odpoczynku.

    – W żadnym wypadku nie uważam samochodu za „pudło”, jak mówią niektórzy moi koledzy. Uwielbiam moje auto, wszystko w tym samochodzie jest przyjemne, uruchamianie silnika jednym przyciskiem, kartkowanie tabletów, a jazda tym jest bardzo wygodna. Człowiek czuje się jak u siebie. Dla mnie jest to coś więcej niż tylko kawałek żelastwa. To także dom i przyjaciel, o którego trzeba dbać. Jeśli coś się dzieje, zawsze się martwię – opowiada Aliaksandra Suhynskaya. 

    - Kiedy mężczyźni nazywają ten zawód „ciężkim, męskim zajęciem”, to mam ochotę wysłać ich do pracy jako pomocnika w przedszkolu, albo na sprzątacza, kucharza, czy sprzedawcę w markecie - mówi Tatiana Zavadskaya,
    – Kiedy mężczyźni nazywają ten zawód „ciężkim, męskim zajęciem”, to mam ochotę wysłać ich do pracy jako pomocnika w przedszkolu, albo na sprzątacza, kucharza, czy sprzedawcę w markecie – mówi Tatiana Zavadskaya,

    W ostatnich latach transport drogowy przechodzi znaczącą transformację, w której kobiety coraz częściej zajmują miejsce za kierownicą. W Girtece, chociaż jeszcze stanowią mniejszość, to nie brakuje pań – zawodowych kierowców, co firma ceni sobie szczególnie. Przełamując stereotyp prowadzenia auta ciężarowego jako męskiego zajęcia, kobiety nie muszą udowadniać, że też potrafią jeździć, gdyż kończąc kurs prawa jazdy C+E zdobywają takie same kompetencje i tylko bariery mentalne powodują ograniczenia w ich zatrudnianiu na rynku transportowym. Girteka przełamuje te stereotypy, bo dla tej firmy liczą się umiejętności, pasja do zawodu i profesjonalizm.

    – Uwielbiam wchodzić w interakcje z kolegami i ogólnie ludźmi, którzy również kochają swoją pracę. To frustrujące, kiedy ludzie siedzą w kabinach, zamiast rozejrzeć się wokół i podziwiać widoki. A potem mówią, że widzą tylko autostrady i parkingi. Kiedy mężczyźni nazywają ten zawód „ciężkim, męskim zajęciem”, to mam ochotę wysłać ich do pracy jako pomocnika w przedszkolu, albo na sprzątacza, kucharza, czy sprzedawcę w markecie – mówi Tatiana Zavadskaya, jedna z zawodowych kierowców w Girtece, która z chęcią wyjaśnia dlaczego warto rozważyć wybór tego rodzaju pracy.

    Mimo stereotypowego myślenia o kobietach jako kierowcach, Tatiana nie napotyka w swojej pracy żadnych trudności. Ma dobre trasy i niezawodny pojazd. Ma też świadomość wagi i odpowiedzialności tego zawodu. Tatsiana marzy o przewozach towarów ponadgabarytowych i jazdy 60-metrowym autem. Nigdy nie zamieniłaby fotela kierowcy na krzesło biurowe. – Moje krzesło to fotel kierowcy, a nie biurowy. A jaką karierę może mieć kierowca? Od jednego auta do drugiego. Jeśli kiedyś będziemy wozić towary ponadgabarytowe, to przyjdę i poproszę, żeby powierzono mi ten ładunek.

    Jeśli chodzi o zalety i wady bycia kierowcą pojazdu ciężarowego, Tatiana podkreśla, że głównym wyzwaniem jest przebywanie z dala od domu. – Jednak doceniam też możliwość czytania, słuchania audiobooków i czas na autorefleksję podczas długodystansowych podróży. Uważa, że jazda autem ciężarowym jest czynnością łagodzącą stres i jest bardziej przyjemna niż jej poprzednie prace – Samochód jest dla mnie jak waleriana – mówi Tatiana Zavadskaya.

    – Branża zaczęła dostrzegać potencjał i możliwości kobiet w roli kierowców zawodowych, co prowadzi do zwiększenia ich możliwości na rynku pracy. Ponieważ coraz więcej kobiet wchodzi do branży, wnoszą one ze sobą unikalne spojrzenie, umiejętności i doświadczenia, tak jak Tatsiana. Girteka daje im dostęp do różnych ścieżek kariery, szkoleń i programów mentorskich dostosowanych do ich potrzeb. Ta zmiana w kierunku różnorodności, inkluzywności i równości nie tylko wyróżnia firmę na rynku usług transportu drogowego, ale też umożliwia lepszy rozwój kultury organizacji oraz wykorzystania w pełni talentów i umiejętności – komentuje Ellina Lolis, prezes zarządu Girteka Poland.

    Według danych Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), globalny odsetek kobiet pracujących w sektorze transportu wynosi 22%, z czego 14% to zawodowi kierowcy.

    W Girtece równość płci i różnorodność są jednymi z podstawowych wartości firmy. Mając świadomość znaczenia różnorodności, Girteka tworzy wspierające i równe środowisko pracy dla wszystkich, bez względu na płeć i pochodzenie. Firma, od dawna, aktywnie zachęca branżę transportu drogowego do zatrudniania większej liczby kobiet.

    (s), fot. Girteka

    GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów

    GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…

    W austriackim Linzu stary most kolejowy na Dunaju został rozebrany w 2016 r. i zastąpiony nowym […]

    Czytaj więcej… GOLDHOFER: Przewiozą pociągi tam gdzie nie ma torów…Continue

    Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwoju

    Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwoju

    Każda firma dostarczająca kauczuk naturalny do dwóch europejskich zakładów produkcyjnych Apollo Tyres, w Holandii i na […]

    Czytaj więcej… Apollo Tyres: Pozyskają 100% naturalnego kauczuku od firm, które przestrzegają nowych wytycznych w zakresie zrównoważonego rozwojuContinue

    CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 roku

    CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 roku

    CEVA Logistics planuje powiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 sztuk do końca 2025 r. […]

    Czytaj więcej… CEVA Logistics: Rozwój floty pojazdów elektrycznych do 1450 w 2050 rokuContinue

    Tagi : firma transportowa, Girteka
    Udostępnij :
    • Facebook
    • Twitter
    • Google+
    • Pinterest
    • Email

    Zostaw odpowiedź

    Captcha Kliknij na obraz aby zaktualizować captcha .
    Kliknij tutaj, aby anulować odpowiadanie.

    Aktualne wydanie

    Ciężarówki i Logistyka – kwiecien 202

    Na skróty

    Redakcja
    Napisz do nas
    Reklama
    Polityka prywatności
    Regulamin
    Mapa strony

    Ceny paliw

    Pb98
    6,94
    Pb95
    6,61
    ON
    6,35
    LPG
    2,97
    CNG
    3,40

    KURSY WALUT

    EUR/PLN
    4,58
    USD/PLN
    4,15
    CHF/PLN
    4,67
    GPB/PLN
    5,21
    NOK/PLN
    0,38
    © 2020 copyright ESER MEDIA, wszelkie prawa zastrzeżone