Nowy Mercedes Actros L będzie w sprzedaży od grudnia! Zużywa 3% mniej paliwa!
Nowy Mercedes Actros L z kabiną Pro Cabin znaną już z elektrycznego eActros 600 trafi do […]
Girteka zatrudnia 19,5 tysiąca kierowców. To grupa różnorodna kulturowo (20 narodowości) i płciowo. Dla Girteki liczą się przede wszystkim kompetencje, a jako pracodawca dba o zapewnienie równych warunków pracy i płacy bez względu na pochodzenie czy płeć. O tym, jak wygląda praca w tak różnorodnym środowisku i zespole oraz dlaczego warto być kierowcą zawodowym, swoimi doświadczeniami dzielą się pracownicy Girteki.
– Wybrałam tę pracę z czystego serca, uwielbiam prowadzić samochód. Nie mogę długo siedzieć w czterech ścianach, a trasa 3 km dom-praca-dom też mnie nie interesuje. Potrzebuję zmiany krajobrazu za moim oknem. Jestem romantyczką i fascynują mnie zachody i wschody słońca, góry, morze i piękne krajobrazy. Uwielbiam rozmawiać z ludźmi różnych narodowości, poznawać ich kultury, słuchać różnych języków. A kiedy mam dosyć towarzystwa, zawsze mogę jechać w ciszy lub z moją ulubioną muzyką. Długodystansowe trasy to sposób życia i mi to odpowiada – mówi o swojej pracy Aliaksandra Suhynskaya, kierowca z Girteki.
W Girtece kierowcy jeżdżą najnowszymi pojazdami (ponad 9 tys. aut ciężarowych a średni ich wiek to 2 lata), a już wkrótce także ciągnikami elektrycznymi (firma zamówiła 600 takich pojazdów Scania o DMC powyżej 16 ton). Pojazdy Girteki wyposażone są w najnowocześniejsze technologie i rozwiązania, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort pracy kierujących. Należy do nich m.in. dodatkowa izolacja kabiny – termiczna i akustyczna.
Stałym elementem wyposażenia pojazdów są też elektroniczne układy hamulcowe. Pracę ułatwiają kierowcom też nowoczesne systemy telematyczne, m.in. połączone z tabletami, co ułatwia wymianę danych w czasie rzeczywistym. A także wykorzystywanie narzędzi sztucznej inteligencji, które w oparciu o przepisy Pakietu Mobilności i lokalne wymogi w zakresie kabotażu pozwalają m.in. odpowiednio planować czas pracy, jak i same trasy, z uwzględnieniem przerw, czasu jazdy, miejsc tankowania, postoju lub okresów odpoczynku.
– W żadnym wypadku nie uważam samochodu za „pudło”, jak mówią niektórzy moi koledzy. Uwielbiam moje auto, wszystko w tym samochodzie jest przyjemne, uruchamianie silnika jednym przyciskiem, kartkowanie tabletów, a jazda tym jest bardzo wygodna. Człowiek czuje się jak u siebie. Dla mnie jest to coś więcej niż tylko kawałek żelastwa. To także dom i przyjaciel, o którego trzeba dbać. Jeśli coś się dzieje, zawsze się martwię – opowiada Aliaksandra Suhynskaya.
W ostatnich latach transport drogowy przechodzi znaczącą transformację, w której kobiety coraz częściej zajmują miejsce za kierownicą. W Girtece, chociaż jeszcze stanowią mniejszość, to nie brakuje pań – zawodowych kierowców, co firma ceni sobie szczególnie. Przełamując stereotyp prowadzenia auta ciężarowego jako męskiego zajęcia, kobiety nie muszą udowadniać, że też potrafią jeździć, gdyż kończąc kurs prawa jazdy C+E zdobywają takie same kompetencje i tylko bariery mentalne powodują ograniczenia w ich zatrudnianiu na rynku transportowym. Girteka przełamuje te stereotypy, bo dla tej firmy liczą się umiejętności, pasja do zawodu i profesjonalizm.
– Uwielbiam wchodzić w interakcje z kolegami i ogólnie ludźmi, którzy również kochają swoją pracę. To frustrujące, kiedy ludzie siedzą w kabinach, zamiast rozejrzeć się wokół i podziwiać widoki. A potem mówią, że widzą tylko autostrady i parkingi. Kiedy mężczyźni nazywają ten zawód „ciężkim, męskim zajęciem”, to mam ochotę wysłać ich do pracy jako pomocnika w przedszkolu, albo na sprzątacza, kucharza, czy sprzedawcę w markecie – mówi Tatiana Zavadskaya, jedna z zawodowych kierowców w Girtece, która z chęcią wyjaśnia dlaczego warto rozważyć wybór tego rodzaju pracy.
Mimo stereotypowego myślenia o kobietach jako kierowcach, Tatiana nie napotyka w swojej pracy żadnych trudności. Ma dobre trasy i niezawodny pojazd. Ma też świadomość wagi i odpowiedzialności tego zawodu. Tatsiana marzy o przewozach towarów ponadgabarytowych i jazdy 60-metrowym autem. Nigdy nie zamieniłaby fotela kierowcy na krzesło biurowe. – Moje krzesło to fotel kierowcy, a nie biurowy. A jaką karierę może mieć kierowca? Od jednego auta do drugiego. Jeśli kiedyś będziemy wozić towary ponadgabarytowe, to przyjdę i poproszę, żeby powierzono mi ten ładunek.
Jeśli chodzi o zalety i wady bycia kierowcą pojazdu ciężarowego, Tatiana podkreśla, że głównym wyzwaniem jest przebywanie z dala od domu. – Jednak doceniam też możliwość czytania, słuchania audiobooków i czas na autorefleksję podczas długodystansowych podróży. Uważa, że jazda autem ciężarowym jest czynnością łagodzącą stres i jest bardziej przyjemna niż jej poprzednie prace – Samochód jest dla mnie jak waleriana – mówi Tatiana Zavadskaya.
– Branża zaczęła dostrzegać potencjał i możliwości kobiet w roli kierowców zawodowych, co prowadzi do zwiększenia ich możliwości na rynku pracy. Ponieważ coraz więcej kobiet wchodzi do branży, wnoszą one ze sobą unikalne spojrzenie, umiejętności i doświadczenia, tak jak Tatsiana. Girteka daje im dostęp do różnych ścieżek kariery, szkoleń i programów mentorskich dostosowanych do ich potrzeb. Ta zmiana w kierunku różnorodności, inkluzywności i równości nie tylko wyróżnia firmę na rynku usług transportu drogowego, ale też umożliwia lepszy rozwój kultury organizacji oraz wykorzystania w pełni talentów i umiejętności – komentuje Ellina Lolis, prezes zarządu Girteka Poland.
Według danych Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU), globalny odsetek kobiet pracujących w sektorze transportu wynosi 22%, z czego 14% to zawodowi kierowcy.
W Girtece równość płci i różnorodność są jednymi z podstawowych wartości firmy. Mając świadomość znaczenia różnorodności, Girteka tworzy wspierające i równe środowisko pracy dla wszystkich, bez względu na płeć i pochodzenie. Firma, od dawna, aktywnie zachęca branżę transportu drogowego do zatrudniania większej liczby kobiet.
(s), fot. Girteka
Nowy Mercedes Actros L z kabiną Pro Cabin znaną już z elektrycznego eActros 600 trafi do […]
Porównując pierwsze półrocze 2024 roku z pierwszym półroczem roku ubiegłego, odnotowano kilkunastoprocentowy wzrost wolumenów we wszystkich […]
Goodyear wprowadza na rynek nowe opony ciężarowe klasy premium Goodyear EQMAX i EQMAX ULTRA. Zaprojektowano je […]