Girteka: Jak umiejętności kierowców wpływają na zmniejszenie śladu węglowego
Istnieje wiele sposobów na zmniejszenie naszego śladu węglowego, szczególnie w transporcie. Wszyscy mamy świadomość, że sektor logistyczny musi podjąć konkretne decyzje i działania w celu zapewnienia długotrwałego i efektywnego ograniczenia emisji CO2. To jeden z głównych celów 8. edycji programu ECO League prowadzonego przez firmę Girteka.
Wyobraź sobie miliony ciężarówek jeżdżących codziennie po drogach Europy. Co by się stało, gdyby wszyscy kierowcy skupili się na bardziej ekologicznej jeździe, zmniejszając tym samym emisję CO2? Europejski sektor transportu odpowiada za około 25% całkowitych emisji w UE. Sam transport drogowy pokrywa 71% tych emisji.
Biorąc pod uwagę tę skalę zmiana miałaby znaczący wpływ na globalne emisje. Oznacza to, że jeśli uda się nam zredukować emisje w każdym samochodzie, autobusie i ciężarówce o 20%, uzyskamy około 4% całkowitej redukcji emisji w UE. Ale jak to zrobić?
Girteka, największa europejska firma transportu drogowego z ponad 9000 ciężarówek, definiuje redukcję emisji jako jeden z kluczowych elementów strategicznych w zakresie rozwoju odpowiedzialnej logistyki przyszłości. Inwestując we flotę (średni wiek samochodów cieżarowych poniżej 3 lat) i koncentrując się na zachowaniu kierowców na drogach, Girteka robi krok w kierunku bardziej czystej i zrównoważonej logistyki.
Jedną z inicjatyw mających na celu wsparcie tego kierunku jest ECO League, konkurs dla kierowców, którzy rywalizują w obszarze ekologicznej jazdy. – Bycie liderem na rynku to także odpowiedzialność. Nie tylko za naszych klientów, ich ładunki, pracowników i akcjonariuszy, ale też za wszystkich na drodze i poza nią. W przypadku rozbudowy naszej floty kluczową częścią jest wpływ na redukcję emisji, ponieważ przy naszej skali nawet najmniejsze działania mają ogromny potencjał do osiągnięcia. Dzięki wymianie floty co 3 lata, możemy zapewnić namacalną i zauważalną zmianę w zakresie redukcji CO2 – mówi Mindaugas Paulauskas, CEO Girteka Transport.
Z naciskiem na bezpieczeństwo
Skupienie się na ekologicznej jeździe ma wiele dodatkowych zalet. Jedną z kluczowych korzyści jest zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Zapewnienie bezpieczeństwa ma kluczowe znaczenie kontekście dróg w Europie, gdzie tylko w 2021 r. liczba wypadków śmiertelnych wzrosła o 5% względem 2020 roku.
Dzięki ECO League kierowcy ciężarówek uczą się, jak unikać wypadków, przewidywać sytuacje na drodze, dbać o siebie i innych uczestników oraz bezpiecznie dostarczać ładunek.
Przy intensywnym ruchu na europejskich drogach kwestie bezpieczeństwa wpływają na efektywność łańcuchów dostaw i samej gospodarki. – Nasi kierowcy muszą najpierw przejść szkolenie podzielone na sesje teoretyczne i praktyczne. Część teoretyczna trwa dwie godziny, a instruktor wyjaśnia zasady bezpiecznej i ekonomicznej jazdy. Po teorii kierowcy przechodzą do praktyki, gdzie testują wszystko, czego nauczyli się w trakcie części teoretycznej, podczas jazdy ciężarówką po naszej specjalnie zaprojektowanej trasie – wyjaśnia Mindaugas Paulauskas.
Konkurencja z większym celem
– Jedź inteligentnie i bezpiecznie! – to główny cel motywacyjnej inicjatywy ekonomicznej i przyjaznej dla środowiska. Integracja kultury ekonomicznej jazdy, która najlepiej wykorzystuje zaawansowaną technologię pojazdów i jednocześnie poprawia bezpieczeństwo na drogach, nie tylko rozwija umiejętności jazdy kierowców, ale także sprzyja bardziej odpowiedzialnemu stylowi jazdy i obniża koszty eksploatacji pojazdu – tłumaczy dyrektor zarządzający Girteka Transport.
W ECO League jazda jest analizowana pod kątem 8 różnych parametrów, od biegu jałowego, użycia hamulców i ekstremalnego hamowania, postojów, toczenia i korzystania z tempomatu oraz jego skuteczności, po obciążenia silnika. Połączenie tych parametrów daje wynik ECO, w skali maksymalnie do 100 punktów. W pierwszym tegorocznym sezonie ECO League wzięło udział prawie 18.000 kierowców, a rywalizacja była zawzięta. Zwycięzca, Paweł Diachuk, uzyskał wynik 98,60 i wyprzedził swoich kolegów tylko o 2 punkty.
Dzięki tego rodzaju inicjatywie sektor transportu może nie tylko zmniejszyć emisje i wpłynąć na bezpieczeństwo na drogach, ale także dać przykład w stawaniu się bardziej zrównoważoną i odpowiedzialną logistyką.
Rozwiązania zrównoważone cyfrowo
Zarządzanie flotą ponad 9000 ciężarówek wymaga zautomatyzowanych i wyrafinowanych rozwiązań cyfrowych, które umożliwiają monitorowanie i gromadzenie wszystkich danych. Przy takiej ilości informacji, możliwości symulacji i rzeczywistych wyników monitoringu są ogromne. Symulacje mogą być ważnym punktem wyjściowym do zaplanowania łańcuchów dostaw zarówno pod względem środowiskowym, jak i ekonomicznym.
Dodatkowo poprzez skupienie się na niewielkich zmianach w codziennym zachowaniu kierowców, można wpłynąć na zmniejszenie śladu węglowego firmy. – Z tych cennych informacji mogą korzystać firmy współpracujące z Girteka. Coraz więcej klientów chce sprawdzić swój ślad węglowy i zmniejszać negatywny wpływ na środowisko. Ponadto tego rodzaju informacje są często wykorzystywane w raportowaniu ESG, które będzie obowiązkowe w nadchodzących latach. Tak więc to, w jaki sposób redukujemy wpływ na otaczający nas świat ma początek w małych krokach, w codziennym życiu i pracy – podsumowuje Mindaugas Paulauskas.
(s)
Fot. Girteka