Scania: Skonfiguruj, kup, zarabiaj!
Scania Polska po raz kolejny jest światowym pionierem – od nieco ponad roku wprowadza pilotażowy program […]
Girteka jest pierwszym przewoźnikiem drogowym, który osiągnął tak dużą skalę w przewozach intermodalnych we współpracy z CargoBeamer. Współpraca między firmami rozpoczęła się w październiku 2017 r., kiedy Girteka zarezerwowała pierwsze wagony w pociągach CargoBeamer. Od tego czasu głównym kierunkiem wspólnych operacji intermodalnych jest trasa z Kaldenkirchen (Niemcy) do Domodossola (Włochy).
Grupa CargoBeamer to innowacyjny dostawca usług logistycznych w transporcie kombinowanym droga – kolej. Jest pionierem w dekarbonizacji transportu towarowego w Europie na dużą skalę, a jej misją firmy jest ochrona środowiska dzięki przełomowym i efektywnym kosztowo rozwiązaniom umożliwiającym przeniesienie transportu towarowego z dróg na tory. System CargoBeamer, składający się z opatentowanych wagonów, terminali przeładunkowych i oprogramowania logistycznego, umożliwia transport naczep koleją bez wykorzystania żurawia, co prowadzi do znacznej redukcji emisji CO2 i innych kosztów zewnętrznych.
Latem i jesienią 2020 r. firmy z powodzeniem przeprowadziły testy połączeń intermodalnych między Niemcami a Litwą, łącząc Kaldenkirchen z Šeštokai oraz Kaldenkirchen z Kownem. Wzmacniając zaangażowanie w zrównoważoną logistykę, w styczniu 2022 r. firmy rozszerzyły partnerstwo o dwie nowe trasy kolejowe. W październiku tego roku współpraca osiągnęła rekord – liczba przetransportowanych naczep wyniosła 20.000 – co może być punktem zwrotnym w rozwoju transportów intermodalnych.
Obecnie europejski sektor transportowy przechodzi transformację, którą wyznacza pilna potrzeba dekarbonizacji. Transport drogowy jest głównym źródłem emisji CO2, odpowiadając za 25% całkowitych emisji w Europie. W odpowiedzi, Europa przyjęła strategię znaną jako „Fit for 55”, mającą na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG) netto o 55% do 2030 r. Jednym ze sposobów na osiągnięcie tego celu są rozwiązania intermodalne.
Girteka i CargoBeamer wspólnie podjęły się zadania przekształcenia transportu towarów w bardziej przyjazny dla środowiska. – Elastyczność i możliwości, które wnoszą duże firmy logistyczne, takie jak Girteka, są niezbędne do utrzymania przepływu towarów w Europie, zwłaszcza w niepewnych czasach. Integrując transport drogowy i kolejowy za pomocą rozwiązań intermodalnych, tworzymy sieć logistyczną, która jest nie tylko bardziej zrównoważona, ale też lepiej przystosowana do przyszłych wyzwań. Cieszymy się, że od wielu lat Girteka jest naszym kluczowym klientem i z radością świętujemy osiągnięty ostatnio kamień milowy, jakim było przetransportowanie naszymi pociągami 20.000 naczep Girteki – mówi Boris Timm, dyrektor operacyjny CargoBeamer.
Od początku współpracy CargoBeamer i Girteki, obie firmy ograniczyły łącznie 16.617 ton emisji CO2 w porównaniu do ilości, która zostałaby wyemitowana przy użyciu wyłącznie transportu drogowego. Analizując te dane: 15.044 ton CO2 wynika z bezpośredniej redukcji emisji CO2 osiągniętej dzięki wykorzystaniu transportu kolejowego zamiast drogowego, dodatkowe 1572 ton CO2 zostało zrekompensowane dzięki inicjatywie neutralności węglowej CargoBeamer, wprowadzonej na początku 2022 r. Całkowita redukcja emisji odpowiada blisko 3% kwartalnej emisji Malty. – Nie ograniczamy się jedynie do przewożenia towarów z punktu A do B. Jesteśmy zobowiązani do tego, aby robić to w sposób bardziej przyjazny dla Ziemi. CargoBeamer pomaga nam osiągnąć ten cel, ułatwiając i przyspieszając przejście z transportu drogowego na kolejowy, co znacznie zmniejsza emisje dwutlenku węgla – podkreśla Mindaugas Pasilaukas, CEO Girteka Europe West.
Od początku 2022 r. zarówno firma, jak i jej usługi mają certyfikację neutralności pod względem emisji CO2. Obecnie pociągi eksploatowane są w Niemczech, Francji, Włoszech i Wielkiej Brytanii. Firma pracuje nad stworzeniem europejskiej sieci efektywnych terminali CargoBeamer, połączonych stałymi rozkładami jazdy pociągów składających się z maksymalnie 36 wagonów CargoBeamer. Oznacza to transport kolejowy neutralny pod względem emisji CO2 dla setek tysięcy naczep rocznie, a także znaczne odciążenie dla środowiska i społeczeństwa.
Przy współpracy z CargoBeamer, Girteka zrealizowała dostawy cargo na trasach o długości ponad 17,2 mln km. Innowacyjna technologia poziomego załadunku i rozładunku CargoBeamer pozwala na szybką obsługę pociągów intermodalnych w rekordowym czasie ok. 20 minut, co umożliwia dostawę ładunku w 22 godziny na dystansie 825 km. Pierwszy własny terminal firmy, wyposażony w tę technologię przeładunku, został otwarty w Calais we Francji w 2021 r. Już wkrótce mają być uruchomione kolejne dwa terminale CargoBeamer, wyposażone również w unikalną technologię obsługi, w Kaldenkirchen (Niemcy) i Domodossola (Włochy).
Wspólne przedsięwzięcie firm Girteka i CargoBeamer stanowi konkretny przykład tego, jak transport intermodalny – integrujący logistykę drogową i kolejową – może być zarówno możliwy do realizacji jak i przyjazny dla środowiska. Partnerstwo pokazuje efektywność transportu intermodalnego w redukcji emisji CO2 i oferowaniu niezawodnych rozwiązań dla łańcucha dostaw.
(s), fot. Girteka
Scania Polska po raz kolejny jest światowym pionierem – od nieco ponad roku wprowadza pilotażowy program […]
Chociaż dopuszczalna masa całkowita zestawu naczepowego w Belgii może wynosić 44.000 kilogramów, panuje tam tendencja poszukiwania […]
Protest polskich przewoźników na przejściach granicznych z Ukrainą trwa od 6 listopada. To nie tylko katastrofa, […]