Geniusze od Meillera
Nowa generacja wywrotek trójstronnych MEILLER TRIGENIUS zadebiutowała podczas tegorocznych targów IAA Transportation 2022 w Hanowerze. Po raz pierwszy Meiller, uznany specjalista w produkcji pojazdów budowlanych, zaprezentował pełną gamę nowych wywrotek w każdej klasie wagowej od 3,5 do 41 ton DMC. Innowacyjna konstrukcja bazuje na filozofii systemów modułowych przygotowanych dla podwozi dwu-, trzy-, cztero-, a nawet pięcioosiowych.

Oprócz jednolitego, nowoczesnego wzornictwa, wywrotki Meiller TRIGENIUS charakteryzują się wspólnymi cechami nieodzownymi w codziennej pracy i są przede wszystkim lżejsze od poprzedników. Innowacyjność podkreśla m.in. nazwa: TRIGENIUS.
Pierwszy człon –„TRI” – oznacza opcję trójstronnego wywrotu, zaś -„GENIUS”– nawiązuje do innowacyjności, mającej swe źródło w wieloletnim doświadczeniu firmy i najwyższej jakości produktu. Firmie Meiller udało się połączyć we wszystkich modelach identyczne cechy wyróżniające markę. Są to: niezawodność, długi czas eksploatacji i ponadprzeciętna funkcjonalność.
Modułowa konstrukcja i zwiększone wykorzystanie połączeń śrubowych pozwala na budowę wielu wersji, dopasowanych do wymagań użytkownika. Charakterystyczny wyróżnik to widoczne na burtach większych zabudów trzy poziomo wytłoczone paski i liczne gładkie powierzchnie bez głębokich przetłoczeń. Skrzynia ładunkowa jest mniej podatna na zabrudzenia i łatwiej ją umyć, a gładkie powierzchnie zachęcają do eksponowania logo przewoźnika.
Zastosowanie laserowych automatów spawalniczych sprawia, że spawy są cieńsze, a odkształcenia stali mniejsze przy zachowaniu wysokiej jakości łączenia. Muldy i perforowane ramy pośrednie zbudowane ze wzmacnianych profili ceowych są odtłuszczane, zabezpieczane antykorozyjnie i powlekane podkładem w metodzie zanurzeniowej. W efekcie nakładane później powłoki lakiernicze są bardziej odporne na korozję.

Gama innowacji od Meillera
Wraz z zastosowaniem stali trudnościeralnej o wysokiej wytrzymałości i zoptymalizowanej konstrukcji zabudowy zaprojektowanej przy wykorzystaniu metody elementów skończonych (MES) i charakterystycznych dla Meillera wytrzymałych burt typu M-Jet, udało się uzyskać przewagę ładowności w każdej klasie wagowej. W zależności od modelu, różnica na korzyść wywrotek TRIGENIUS waha się od 60 do 370 kg.
Dzięki połączeniom gwintowanym, modułowej konstrukcji i wielokrotnie perforowanej ramie pośredniej, nowe wywrotki spełnią wytyczne producentów ciężarówek dla najróżniejszych modeli pojazdów.
Zastosowanie wielootworowej ramy pośredniej zwiększa także możliwości doposażenia w różnorodny osprzęt i akcesoria – skrzynki narzędziowe, kosze i uchwyty na narzędzia. Otwarta konstrukcja dolnego mocowania siłowników wywrotki z gniazdem kulowym, zapobiega gromadzeniu się brudu i resztek przewożonego ładunku. Takie rozwiązanie zapewnia też lepszą ochronę przed uszkodzeniami mechanizmu podporowego.
Niezmienną cechą konstrukcji Meillera jest mała wysokość siłownika hydraulicznego, co przekłada się na małą głębokość osadzenia w ramie pojazdu. Wszystkie modele wywrotek TRIGENIUS zostały wyposażone w nowo zaprojektowane zbiorniki oleju hydraulicznego. Icj zmodyfikowane przegrody wewnętrzne eliminują pienienie się oleju i pozwalają na wykorzystanie całego dostępnego w zbiorniku oleju. Ponadto na korku wlewu nie tworzy się już kondensat.
Zmieniono także konstrukcję bolców zabezpieczających przy kulach wywrotu. Nowe bolce przebiegają teraz centralnie przez kulę, mają nowe zabezpieczenie i mogą być obsługiwanie jedną ręką. Nowe zamki bocznych burt są obecnie samonastawne i niżej osadzone. Mają poprawiony, bardziej ergonomiczny kształt i są cichsze niż kiedykolwiek. W pozycji zamkniętej mają podwójne zabezpieczenie. Dla ochrony antykorozyjnej pokryto je stopem cynku i niklu. Wywrotki można doposażyć w system kamer do podglądu skrzyni ładunkowej. Sterowanie układem hydraulicznym realizowane jest z kabiny, a od połowy 2023 r.
dostępny będzie wygodny system zdalnego sterowania i.s.a.r.
Meiller TRIGENIUS D202 i D204
Wywrotki TRIGENIUS D202 i 204 do transportu lekkich ładunków (ich ładowność administracyjna wynosi 2 i 4 t) przeznaczone są do montażu na podwoziach o DMC od 3,5 do 7,2 t. D202 dostępna jest w pięciu możliwych długościach – od 2,60 do 3,40 m, przy szerokości 2,00 m. D204 ma tą samą szerokość i długości od 2,70 do 4,00 m. Opcjonalnie Meiller oferuje również zabudowy o szerokości 2,20 m dla pojazdów od 5,0 do 7,2 t DMC. Boczne burty modeli D202 i D204 o wysokości 40 cm, wykonane są z blachy stalowej o grubości 1,5 mm i dzięki podwyższeniu o 5 cm względem poprzednich modeli wzrosła pojemność skrzyni.

Wytrzymałe burty typu M-Jet są lekkie, a dzięki poziomym przetłoczeniom, odpowiednio sztywne. Równie istotne jest skutecznie uszczelnienie skrzyni, dzięki właściwie wyprofilowanym powierzchniom styku burt i podłogi. Konstrukcja zawiasów bocznych burt, wykorzystująca m.in. sprężyny, skutecznie tłumi powstający w trakcie eksploatacji hałas. Tylna klapa ma mechanizm blokujący rygiel klapy, co pozwala korzystać z zamontowanych zawiasów dolnych. Podłoga wywrotek D202 i D204 wykonana jest ze stali Hardox (HBW450) o grubości 1,5 mm. Opcjonalnie można zastosować stal o grubości 2,5 mm. W zależności od modelu D202 jest lżejsza prawie o 16% w porównaniu do poprzednika i ma większą ok. 110 kg ładowność. D204 oferuje odpowiednio 11% niższą masę własną i ok. 87 kg większą ładowność.
Uchwyty mocujące osadzone są w burtach i podłodze. Oznacza to, że wywrotki spełniają normę zabezpieczania ładunku DIN EN 12642 Code XL. Do górnego profilu burty mocowane są specjalne oczka jako burtowe punkty zapięcia pasów, które wytrzymują obciążenie 1 t. W przypadku wysuwanych, podłogowych punktów mocowania, które dostępne są zarówno od góry, jak i od dołu, ich wytrzymałość sięga 2 ton. Punkty te są przystosowane do mocowania łańcuchami. Konstruktorzy poprawili też ergonomię skrzyni przez nowe drabinki, stopnie i uchwyty wejściowe. Obniżono też wysokość podłogi wywrotki, co ułatwia ręczny załadunek. Uruchomienie funkcji wywrotu za pomocą hydrauliki Meiller odbywa się przez sterowanie elektryczne za pomocą przycisków w kabinie.

Meiller może opcjonalnie wyposażyć wywrotki w podwyższający stelaż i panelową przednią ścianę, aby ułatwić transport długich przedmiotów, takich jak deski, listwy, rury czy profile metalowe. Z nośnością 250 kg, stelaż jest przystosowany do montażu innego osprzętu (uchwytów na narzędzia, skrzynek i plandeki). Dla tych wywrotek przewidziano też nową, aluminiową skrzynię na sprzęt i narzędzia, mocowaną za kabiną, którą można obciążyć do 375 kg. Jest wysoka na 140 cm i szeroka na 70 cm, wyposażona w trzy półki zamykane roletą i szuflady zamykane na zamek.

Meiller TRIGENIUS D205 i D208
Wywrotki TRIGENIUS D205 i D208 przeznaczone są do 2-osiowych ciężarówek o DMC od 7,49 do 14,0 t. Ładowność typoszeregu wynosi odpowiednio 5 lub 8 ton. D205 oferowana jest w sześciu długościach od 3,00 do 4,20 m.
Model D208 dostępny jest w tym samym zakresie długości lecz w siedmiu wymiarach. Szerokość wewnętrzna skrzyni to 2,35 m. Na życzenie możliwe jest wykonanie skrzyń o szerokości 2 lub 2,2 m. Obie wywrotki oferowane są w dwóch wysokościach burt. Dla D205 jest to 40 lub 50 cm, zaś D208 – 50 lub 60 cm. Cechą wspólną jest przednia ściana wykonana z blachy stalowej o wysokości 70 cm i grubości 1,5 mm. Burty wykonano ze stali BS70, zastępując stal BS50 o grubości 2,5 mm. Meiller wdrożył także nowy, modułowy system wspomagania zamykania burt, który może być wykorzystywany także do opcjonalnych, demontowanych paneli aluminiowych.
Konstrukcja burt typu M-Jet jest taka sama jak w mniejszych wywrotkach. Tylna klapa z funkcją opuszczania wyposażona jest w blokadę kłową. Po raz pierwszy w tej klasie wywrotek Meiller zastosował na podłodze stal wysokogatunkową Hardox (HBW450) o grubości 2,5 mm, zastępując stal BS50 o grubości 3 mm, cięższą i mniej odporną na uszkodzenia mechaniczne. Dla szczególnie ciężkich zastosowań można zamówić podłogę o grubości 4 mm. Nowa wywrotka D205 jest o około 8,5% lżejsza (w zależności o wariantu) od poprzednika, co przekłada się na wzrost ładowności ok. 84 kg. W przypadku D208 udało się ograniczyć masę własną nawet o 20%. W efekcie użytkownik zyskuje 261 kg ładowności. Punkty mocowania ładunku standardowo osadzone są w podłodze i w burtach (zgodne z DIN EN 12642 Code XL).
Podniesienie skrzyni za pomocą słynnej hydrauliki Meillera możliwe jest dzięki sterowaniu elektrycznemu lub bardzo precyzyjnemu pneumatycznemu. Wzorem mniejszych wywrotek i te można wyposażyć w podwyższoną, modułową, przednią ścianę o nośności 250 kg, aby ułatwić transport długich ładunków czy zamontować zwijadło plandeki. Od połowy przyszłego roku dostępne będą również zabudowy z miejscem do montażu żurawi zakabinowych.

Meiller TRIGENIUS D210 i D212
TRIGENIUS-y D210 i D212 przeznaczone są do podwozi dwuosiowych o DMC od 15,0 do 20,0 t, przy ładowności odpowiednio 10 i 12 t. Długość skrzyni D210 dla pojazdów 15 i 16-tonowych waha od 3,2 do 4,8 m. Dla tej grupy przewidziano 9 różnych długości przy szerokości wewnętrznej 2,38 m.
Wywrotka dwunastotonowa (D212) montowana jest na podwozia od 18 do 20 ton DMC. Występuje w 7 wariantach długości od 3,60 do 4,80 m i szerokości wewnętrznej 2,45 m, co pozwala na transport nawet lekkich kontenerów budowlanych. Obie wywrotki można zamówić z sześcioma różnymi wysokościami burt – od 50 do 100 cm (skok co 10 cm). Standardowa wysokość TRIGENIUS D210 to 50 cm, a D212 – 60 cm. W zależności od wysokości burty, można zamówić przednią ścianę o różnej wysokości. Ze względów bezpieczeństwa jest ona wykonana ze stali o wysokiej wytrzymałości (HBW450) i grubości 2,5 mm. Na żądanie grubość burt można zwiększyć nawet do 4 mm.
Również w tym typoszeregu Meiller oferuje nowy, elastyczny i modułowy system wspomagania zamykania burt. Burty ze wzmocnioną górną krawędzią w konstrukcji M-Jet mają funkcje wychyłu i otwierania. Nowy mechanizm blokujący uniemożliwia jednoczesne otwieranie górnych i dolnych zamków. Także tutaj wykorzystano burty, które są dokładnie uszczelnione przez zastosowanie odpowiednio wyprofilowanych krawędzi. Konstrukcja zawiasów wykorzystująca sprężyny wyeliminowała uciążliwe hałasowanie burt podczas jazdy na pusto. Tylna klapa ma ręczny lub pneumatyczny mechanizm ryglujący. Może być także opuszczana na dolnych zawiasach ręcznie lub hydraulicznie. Można zamówić burty o podwójnych ścianach, z których część zewnętrzna wykonana jest z blach o grubości 2,5 mm.
Przy produkcji podłóg, Meiller stosuje stal Hardox (HBW450) o grubości 4,0 mm. Taka grubość gwarantuje wieloletnią eksploatację. Dla szczególnie ciężkich zastosowań, proponuje podłogę o grubości 5 mm. Nowa D212 jest lżejsza od starszego odpowiednika ok. 5%, w zależności od rodzaju. Jest to równoznaczne z większą ok. 60 kg ładownością. W przypadku wywrotki wyposażonej w Bordmatic redukcja masy osiąga 80 kg. Hydraulicznie otwierana burta zyskała nowe elementy sterujące. Zmodernizowano także cykl pracy. Początek otwierania i końcówka zamykania są realizowane w sposób bardziej płynny, co przekłada się na cichszą pracę rygli i całej burty. Gdy burta jest otwarta, w kabinie świeci się specjalny sygnał ostrzegawczy, a na przedniej i tylnej krawędzi burty włączane jest ostrzegawcze oświetlenie LED.
Liczne zaczepy do mocowania ładunku, spełniające normę DIN EN 12642 Code XL znajdziemy na burtach i podłodze. Każdy burtowy punkt ma wytrzymałość 2 t, w podłodze – 4 t, a w narożnikach skrzyni aż 8 t. Na ścianie czołowej jest możliwość mocowania zaczepu szczękowego do przyczep. Często bowiem małe przyczepy czy maszyny budowlane na podwoziach przyczep transportowane są na skrzyni.
Meiller TRIGENIUS D316 do D528
Z myślą o największych podwoziach o 3, 4, a nawet 5 osiach od 26 do 41 t DMC, Meiller opracował wywrotki TRIGENIUS D316 do D528, o ładowności od 16 do 28 t. Długość skrzyni D316 i D321 dla podwozi 26- i 33-tonowych mieści się w zakresie od 4,4 do 5,1 m.
Wywrotki D421, D428 i D528 przeznaczone dla pojazdów od 32 do 41 ton DMC wytwarzane są w pięciu długościach – od 5,40 do 6,20 m. W każdej szerokość wewnętrzna to 2,42 m, co pozwala na załadunek europalet z materiałami budowlanymi. Wysokość burt waha się od 80 do 120 cm. Dla modelu D316 oraz D321 wynosi 80 cm. Tylko dwie najdłuższe wersje wyposażono w burty o wysokości 1 m. Ta sama wysokość, także w opcji, jest dostępna dla modelu D421, który ma standardowo burty 90 cm. Do budowy skrzyń producent stosuje Hardox (HBW450 lub HBW500) o grubości 4 mm dla D316, D321 i D416.
Opcjonalnie podłoga może mieć grubość 6 mm. Wywrotki D421, D428 i D528 mają to zazwyczaj w standardzie. Na życzenie, możliwe jest wykonanie podłogi o grubości aż 8 mm. Wywrotka D316 osiąga ok. 5% redukcji masy w porównaniu do poprzednika – ładowność zwiększyła się o 145 kg. TRIGENIUS D421 waży nawet o 9,5% mniej niż dotychczasowy model, zwiększając ładowność o 370 kg. Tak spektakularna redukcja masy w przypadku 4- i 5-osiowych podwozi jest możliwa dzięki zastosowaniu nowej generacji siłowników Meiller, które wyeliminowały układy podwójnych siłowników poprzedniej generacji.

Największe wywrotki TRIGENIUS D428 i D528 mają burty o wysokości 1 m wykonane ze stali HBW450 o grubości 4 mm i system wspomagania zamykania. Wyposażone są (podobnie jak mniejsze modele) w burty M-Jet, z górnym i dolnym zawiasem, mechanizmem zabezpieczającym przed jednoczesnym otwarciem górnych i dolnych rygli, wyciszone zawiasy i uszczelnione krawędzie burt. Opcjonalnie dostępne są dwuwarstwowe burty czy opisany wcześniej Bordmatic. Tylna klapa ma automatyczne rygle z regulowanymi ogranicznikami w celu zmniejszenia hałasu. Uzupełnieniem jest dzielona w poziomie tylna klapa, której dolna część otwierana jest hydraulicznie lub pneumatycznie, a górna uchylna. Tak jak w przypadku Bordmatica, układ wyposażony jest w sygnalizację ostrzegawczą. Najcięższe wywrotki Meiller spełniają normę DIN EN 12640. Także tu możliwe jest doposażenie w zaczep szczękowy na skrzyni, kamery do jej obserwacji, czy wygodne sterowanie radiowe pracą hydrauliki za pomocą pilota.
(rum)
Fot. Meiller