ITD gotowe na wyzwania. Nowoczesne furgony i Mobilne Jednostki Diagnostyczne
Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) ogłosiła zakończenie jednego z największych projektów w swojej historii. 74 nowoczesne furgony, […]
Na pierwszym etapie wdrażania Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem (KSZR) skoncentrowano się na około 1000 km dróg międzynarodowej sieci TEN-T. System składa się z pięciu regionalnych systemów, które w przyszłości zostaną zintegrowane w jednym centralnym systemie. W województwie łódzkim trzy kluczowe odcinki dróg zostały objęte tym systemem: autostrada A1 między węzłami Łódź Północ i Tuszyn, autostrada A2 od węzła Łódź Północ do granicy z województwem mazowieckim oraz droga ekspresowa S8 między węzłami Rzgów i Łódź Południe. W przyszłości planuje się również włączenie odcinka A1 od węzła Tuszyn do granicy z województwem śląskim oraz drogi ekspresowej S14 na całej jej długości.
Dotychczasowe prace, oprócz konstrukcji wsporczych, tablic zmiennej treści i tablic pryzmowych informujących o trasach objazdów, obejmowały ułożenie około 22 km kabli energetycznych i 17 km światłowodów na wymienionych odcinkach dróg, wraz z budową 9 km kanalizacji teletechnicznej. Ponadto, wprowadzono modyfikacje na 17 sygnalizacjach świetlnych na trasach objazdowych, aby poprawić płynność ruchu. W trakcie tych działań pojawiły się pewne techniczne wyzwania związane z integracją nowych instalacji z istniejącymi, ale wszystkie problemy zostały sukcesywnie rozwiązane.
System KSZR to nie tylko tablice zmiennej treści. Duże znaczenie mają niewidoczne dla oka czujniki, które automatycznie zbierają dane dotyczące ruchu drogowego. Dzięki zaawansowanej technologii są w stanie zliczać pojazdy z podziałem na kategorie, obliczać czasy przejazdu i oceniać płynność ruchu. Na podstawie tych danych oraz obrazu z kamer, operator systemu zarządzania ruchem może podejmować odpowiednie działania w przypadku wypadku lub innego zdarzenia, zapewniając bezpieczeństwo pozostałym kierowcom.
System obejmuje również osiem stacji meteorologicznych, monitorujących na bieżąco stan nawierzchni drogi. Zebrane dane są udostępniane firmom utrzymaniowym i pracownikom odpowiedzialnym za nadzór. Dodatkowo, system umożliwia dwustronną komunikację z uczestnikami ruchu poprzez urządzenia CB, które mogą być uruchamiane na wybranych odcinkach drogi lub na większym obszarze w razie potrzeby.
W przypadku szczególnych sytuacji, takich jak blokada trasy, system jest w stanie dostosować sygnalizację świetlną do zmienionych warunków ruchu, umożliwiając skierowanie ruchu na drogę alternatywną.
Stworzono jednolity standard dla opisywanego systemu, który będzie obowiązywał również podczas rozbudowy. Warto podkreślić, że system traktuje drogi jednorodnie, zapewniając spójność komunikatów nawet podczas podróży przez sąsiednie województwo.
Obecnie system jest uruchamiany i przeprowadzany jest cykl testów mających na celu zsynchronizowanie wszystkich jego elementów.
(źródło: GDDKiA, opr. CYPH)
Fot. GDDKiA
Inspekcja Transportu Drogowego (ITD) ogłosiła zakończenie jednego z największych projektów w swojej historii. 74 nowoczesne furgony, […]
Apollo Tyres wprowadziło na rynek drugą generację opony ciężarowej EnduRace RA 2 do transportu regionalnego. Nowy […]
Sofidel, jedna z wiodących na świecie grup w przemyśle papierniczym, zajmująca się produkcją papieru higienicznego do […]