FORD: Wyrazisty projekt nowego Rangera Raptora
Opracowanie Rangera Raptora nowej generacji wymagało nie tylko tysięcy godzin pracy, ale też wykonania setek szkiców oraz zużycia 4000 kg gliny i wielu litrów farby.
Rzut oka za kurtynę w centrum designu Forda pozwala dowiedzieć się w 90 sekund, jak można przejść od szkicu na tablecie do najpotężniejszego Forda Rangera w historii – Rangera Raptora nowej generacji.
Setki szkiców, tysiące kilogramów gliny i wiele litrów farby. Zazwyczaj o nowych samochodach myślimy w kontekście linii produkcyjnej, na której auta konstruują wyrafinowane roboty. Zanim nowy model trafi na linię montażową, w procesie jego powstawania biorą udział… rzemieślnicy.
Jak zawsze, projekt Rangera Raptora nowej generacji rozpoczął się od krótkiego opisu. Stanowi on podstawę projektu, mówi o inspiracjach i jego najważniejszych detalach.
– Gdy opis jest skończony, do pracy mogą przystąpić projektanci. Ich praca zawsze zaczyna się od ołówka i papieru – powiedział Dave Dewitt, szef zespołu odpowiedzialnego za projekt nadwozia Rangera Raptora.
Po zatwierdzeniu szkiców, których – według Dewitta – „trzeba wykonać setki”, projektanci mogą przystąpić do rysowania ich oraz odtwarzania w komputerze. Na tym etapie powstają nie tylko cyfrowe szkice, ale również modele 3D, potrzebne do późniejszego formowania wzorców z gliny.
Z ponad 4000 kg gliny powstały nie tylko modele w skali 1/3, ale również naturalnej wielkości. Tylko w pierwszej kolejności były one rzeźbione przez maszyny. Następnie do pracy przystąpili mistrzowie rzeźbiarstwa. Szefowie poszczególnych etapów projektu zatwierdzają gliniany model, który jest „zamrażany”. Modelarze rzeźbią w glinie również naturalnej wielkości wzory kierownicy, deski rozdzielczej oraz foteli.
Już podczas pracy rzeźbiarzy, specjaliści z zespołu ds. kolorów i materiałów wybierają tkaniny, tekstury i kolory, które nie tylko podkreślą wygląd Rangera Raptora nowej generacji, ale także będą zgodne z DNA projektu. Wnętrze Raptora ma jednocześnie przypominać kokpit samolotu i być tak praktyczne, jak to tylko możliwe.
Podczas gdy różne zespoły projektantów pracują nad wyglądem nadwozia i wnętrza, zespół inżynierów zajmuje się podwoziem, aby zagwarantować, że dobry wygląd to jedynie początek. W końcu, po wielu godzinach ciężkiej pracy różnych specjalistów, powstaje ręcznie zbudowany Ranger Raptor nowej generacji.
Osiągi w pigułce
Ranger Raptor nowej generacji wyczynowe podwozie okrywa atletycznie wyglądającym nadwoziem, które nie tylko przenosi go na wyższy poziom designu, ale także wyraża pełen potencjał działu Ford Performance i nawiązuje do pozostałych członków rodziny Raptor.
– Naszym celem było zapewnienie, aby forma podążała za funkcjonalnością, a także przeniesienie designu Rangera na wyższy poziom – powiedział Max Tran, główny stylista Rangera Raptora.
– Poprzez wygląd Rangera Raptora styliści mieli za zadanie opowiedzieć jego historię – dodał Dewitt. – Jedno spojrzenie musi wystarczyć, aby mieć jasny obraz mocy, osiągów i możliwości Rangera Raptora, ale także rozpoznać, że jest on częścią rodziny Ford Performance i jednym z modeli spod znaku Raptor.
Modele Raptor są szczytem możliwości terenowych i chociaż każdy ma swoją własną tożsamość, to muszą mieć wspólne elementy stylistyczne właściwe dla rodziny Raptor. Należą do nich, między innymi, odważny napis F-O-R-D, który rozciąga się od błotnika do błotnika na przyciemnionym grillu, reflektory Matrix LED, wytrzymałe stalowe zderzaki z przodu i z tyłu stworzone z myślą o ekstremalnej jeździe w terenie, wytrzymała stalowa osłona silnika, potężna pokrywa silnika z otworami wentylacyjnymi po bokach oraz szerokie błotniki.
Ranger Raptor ma wszystkie te elementy i dodatkowo odróżnia się od Rangera nowej generacji wybrzuszoną pokrywą silnika, która wskazuje na moc jednostki napędowej znajdującej się pod nią, podwójnymi końcówkami układu wydechowego umieszczonymi wysoko i atrakcyjnymi szarymi detalami.
– Atletyczny design sprawia, że Ranger Raptor jest samodzielnym modelem, nie tylko w gamie Rangera, ale także w rodzinie Raptorów. Możesz wszystkie zaparkować obok siebie i zobaczysz detale, które je wyróżniają, ale także elementy, które je ze sobą łączą – powiedział Dewitt.
Wnętrze zorientowane na moc
Według Nicka Eterovica, szefa zespołu ds. projektu wnętrza, kabina Rangera Raptora musi utwierdzać kierowcę, że może wykorzystać wysokie osiągi Raptora nowej generacji. – Zespół stylistów musiał zaprojektować komfortową kabinę samochodu terenowego o wyczynowych osiągach, jednocześnie wygodną w obsłudze i nowoczesną.
Kabina Rangera Raptora jest tak samo wyrazista, jak jego wygląd zewnętrzny, z detalami w kolorze Ford Performance Code Orange. Deskę rozdzielczą i górną część paneli na drzwiach pokrywa materiał Terra Suede, który jest miękki, ale wytrzymały i łatwy do czyszczenia. Jego matowe wykończenie zmniejsza odblaski i potęguje jakość wykonania kabiny.
Fotele Ford Performance, zarezerwowane dla Rangera Raptora nowej generacji, nawiązują do siedzeń w myśliwcu F-22 Raptor z mocno wyprofilowanymi podparciami po bokach, których zadaniem jest utrzymanie ciała w miejscu bez względu na konfigurację terenu. Tapicerkę foteli również opracowano tak, aby była zarówno funkcjonalna, jak i prezentowała się estetycznie, dzięki nowo opracowanemu „supermatowemu” wykończeniu z dodatkiem zamszu.
Ponieważ Ranger Raptor nowej generacji umożliwia podróż w większym gronie, tylne siedzenia zaprojektowano tak, aby były tak samo komfortowe i zapewniały takie samo wsparcie, jak te z przodu.
– Fotele myśliwców odrzutowych muszą zapewniać podparcie zarówno na boki, jak i w górę i w dół – powiedział Eterovic. – Spędziliśmy dużo czasu, przyglądając się szczegółom foteli F-22 i temu, jak moglibyśmy je wykorzystać we wnętrzu Rangera Raptora. Chcieliśmy mieć też pewność, że fotele z tyłu są tak samo wygodne, jak te z przodu.
We wnętrzu Rangera Raptora uwagę zwracają również wysokiej jakości gruba skórzana kierownica z podparciami na kciuki i z pomarańczowym znacznikiem na górze koła kierownicy oraz magnezowe łopatki do ręcznej zmiany biegów. Zarezerwowany dla Rangera Raptora przycisk „My Mode” umożliwia kierowcy wybór trybów jazdy – Normal, Sport i Baja1, które zmieniają ustawienia wspomagania układu kierowniczego, charakterystykę tłumienia amortyzatorów i odgłos pracy układu wydechowego (można również wybrać opcję „Cichy”).
Nowy, konfigurowalny, 12,4-calowy cyfrowy zestaw wskaźników Forda w modelu Raptor pasuje do wyczynowego charakteru pick-up’a. Jego uzupełnieniem jest 12-calowy pionowy ekran dotykowy, którym obsługuje się m.in. najnowszy system multimedialny Ford SYNC 4A2. – Ranger Raptor nowej generacji jest tak samo odważny i wyrazisty w środku, jak i na zewnątrz. Od cyfrowego zestawu wskaźników, poprzez łatwy dostęp do zmiany trybów jazdy, aż po mocno wyprofilowane fotele, terenowy profil ekranu dotykowego i akcenty w kolorze Code Orange, Rangera Raptora zaprojektowano do działania tuż po wyjeździe z salonu – powiedział Eterovic.
(s)
Fot i film: Ford
Views: 102