FORD: Transit Custom i Tourneo Custom z innowacyjnym napędem hybrydowym (galeria zdjęć)
Ford Transit Custom oraz Tourneo Custom Plug-In Hybrid zapewniają około 50 km bezemisyjnej jazdy i całkowity zasięg ponad 500 km przy użyciu 1-litrowego silnika benzynowego EcoBoost. Zaawansowana architektura hybrydowa typu plug-in obejmuje akumulator o pojemności 13,6 kWh, ładowany prądem z sieci lub generowanym podczas jazdy.

Zdolność do jazdy bez emisji spalin i brak obaw o zasięg oferują – jako pierwsze w swojej klasie – Transit Custom oraz Tourneo Custom Plug-In Hybrid. Dodatkowym atutem jest, że mogą być dodatkowo ładowane z sieci elektrycznej, co zapewnia czysto elektryczny zasięg do 50 km – przyczyniając się do zmniejszenia lokalnej emisji CO2 i umożliwiając wjazd do coraz większej liczby stref ultra-niskiej emisji, wprowadzanych w całej Europie.
Bez obaw o zasięg
Wyposażone w zaawansowaną technicznie architekturę hybrydową, przednie koła Transita Custom i Tourneo Custom Plug-In Hybrid są napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym o mocy 92,9 kW, zasilanym akumulatorem litowo-jonowym o mocy 13,6 kWh. Wielokrotnie nagradzana jednostka benzynowa 1,0 Ecoboost pełni rolę generatora prądu i wydłuża zasięg.
Podróżując Fordem Transit Custom lub Tourneo Custom użytkownicy łączą lokalną jazdę bezemisyjną z całkowitym brakiem obaw o liczbę przejechanych kilometrów. Port ładowania znajdujący się w przednim zderzaku umożliwia uzupełnienie energii auta do pełna w 4,3 godziny przy użyciu domowego 240-woltowego zasilacza 10 A lub w czasie 2,7 godziny przy użyciu komercyjnej ładowarki samochodowej typu 2AC. Dodatkowa energia elektryczna jest odzyskiwana przez ładowanie regeneracyjne, gdy pojazd zwalnia lub hamuje.
Ponadto kierowca ma do wyboru jeden z czterech trybów jazdy, co pozwala dostosować pracę systemu do warunków na drodze:
- Tryb EV Auto – ma na celu zapewnienie optymalnego połączenia osiągów i wydajności. Algorytmy kontroli pojazdu monitorują poziom energii akumulatora i aktualny scenariusz jazdy – na przykład, czy w chwili obecnej podróż odbywa się autostradą – aby zdecydować, czy aktywować silnik spalinowy w celu wydłużenia zasięgu.
- Tryb EV Teraz – priorytetowo traktuje wykorzystanie zmagazynowanej energii w celu bezemisyjnej jazdy, dezaktywując silnik spalinowy, aż poziom naładowania akumulatora osiągnie minimalny zakres, potrzebny do dalszej podróży.
- Tryb EV Później – nadaje priorytet generatorowi prądu i wykorzystuje ładowanie regeneracyjne, aby najskuteczniej utrzymać aktualny stan akumulatora, gotowy do późniejszego użycia wyłącznie w trybie elektrycznym.
- Tryb EV Ładowanie – wykorzystuje generator prądu do zasilania pojazdu i doładowania akumulatora, gdy tryb EV Teraz będzie potrzebny w dalszej części podróży np. do wjazdu do strefy niskiej emisji.
Jazda na jeden pedał
Kierowcy mogą również wybrać stopień odzysku energii i wspomagania hamowania, zapewniany przez system ładowania regeneracyjnego, wybierając opcję Drive lub Low na dźwigni zmiany biegów. Zwolnienie pedału przyspieszenia w trybie Low zwiększa zaprogramowany stopień rekuperacji, automatycznie zapalając światła hamowania, gdy jest to konieczne, aby ostrzec kierowców jadących z tyłu. Większy stopień rekuperacji energii sprzyja częstszemu wykorzystaniu jazdy jednym pedałem, szczególnie w miejskich scenariuszach zatrzymywania i ruszania, zwiększając ilość energii kinetycznej odzyskiwanej i magazynowanej w akumulatorze w celu zoptymalizowania zasięgu jazdy na napędzie elektrycznym.
Wewnątrz kabiny wskaźnik mocy/ładowania zastępuje standardowy obrotomierz. Zoptymalizowany wskaźnik, w oparciu o informacje zwrotne od uczestników trwającego rok rzeczywistego testu Forda Transita Plug-In Hybrid w Londynie w Wielkiej Brytanii, wyraźnie wizualizuje odzyskiwanie energii w czasie rzeczywistym, aby pomóc kierowcom zmaksymalizować zasięg jazdy na napędzie elektrycznym.
Wsparcie FordPass Connect
W połączeniu ze standardowym modemem pokładowym FordPass Connect, aplikacja mobilna FordPass umożliwia kierowcom zdalne monitorowanie stanu naładowania pojazdu. Uruchomiona przez Forda aplikacja FordPass Pro – zaprojektowana specjalnie z myślą o wspieraniu mniejszych firm w celu maksymalizacji produktywności – pozwoli użytkownikom sprawdzić stan naładowania akumulatorów maksymalnie pięciu pojazdów.
Ford wprowadza również nową aplikację na smartfony i tablety, która umożliwi właścicielom i operatorom pojazdów hybrydowych typu plug-in łatwe zlokalizowanie, nawigację i opłacenie ładowania. We współpracy z NewMotion, Ford oferuje dostęp do największej publicznej sieci ładowania o szerokim zasięgu w całej Europie.
Nowa aplikacja zapewni użytkownikom samochodów Forda uproszczony dostęp i płatności w ponad 118.000 punktów ładowania w 30 krajach. Klienci będą mogli bezproblemowo korzystać z punktów ładowania na wielu rynkach, inicjując i płacąc za te usługi z jednego konta, aby uprościć obsługę. – Ford nie boi się innowacji, dlatego też w ofercie pojawił się niezwykle ciekawy napęd hybrydowy typu plug-in, w którym silnik spalinowy nie napędza kół, a pełni rolę tylko i wyłącznie generatora prądu, który wydłuża zasięg – powiedział Piotr Pawlak, prezes i dyrektor zarządzający Ford Polska. – To nasza odpowiedź na coraz większe zapotrzebowanie na zelektryfikowane samochody dostawcze. Dzięki temu Ford w Europie jest liderem rynku pojazdów dostawczych, zaś w Polsce zajmujemy trzecie miejsce. Natomiast spore oczekiwania wiążemy z wprowadzeniem w przyszłym roku całkowicie elektrycznego E-Transita.
(s)
Fot. Ford